stötdämpare och krängnings!

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

stötdämpare och krängnings!

Inlägg av jompazx »

Hej,

Jag har kommit över ett par sportstötdämpare mycket billigt till min 940, begagnade men aldrig monterade! dock endast fram, frågan är måste/bör man byta bak till sport också? Problemet är att då måste vänta på att det dyker upp något begagnat. Jag har läst lite på nätet om att man kan byta olja dämparna till exempelvis en motor olja? jag fattar att det minskar livslängden markant då orginaldämparen då de ej är gjorda för att jobba mot det motståndet, men detta är inte en bil som rullar särskilt många mil per år, och lär byggas/göras om i omgångar flera gånger. vilken olja? har läst att 10w40 ska vara ungefär lagom?

Nu till krängningshämmare jag är sugen på att sätta dubbla krängare bak på bilen. just nu sitter endast en 16mm krängare. tänkte åka till skroten och köpa antingen en 16 eller 19mm krängare beroende på vad jag hittar. tänkte göra en platta och bulta på den extra krängaren istället för att svetsa som vissa gör, så kan man plocka bort den på vintern om man är rädd att den ska bli för överstyrd, alternativt att man först bara får tag i en 16mm krängare men tycker att dubbla 16 krängare var för lite och vill sätta på en 19 eller två senare.

nu till teorin! hårdare krängare bak => mer överstyrd och hårdare krängare fram => mer understyrd och tvärt om, men det jag inte fattar är om "netto greppet" sjunker med hårdare krängare? det jag menar med "netto grepp" är typ det totala greppet både fram och bak. alltså får man bara mindre grepp bak med en hårdare krängare bak eller får man typ lika mycket grepp fram som man förlora bak och vise versa? isåfall hade man väl velat skippa krängare helt och hållet?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: stötdämpare och krängnings!

Inlägg av Steve »

Du förstår väl vad en krängningshämmare gör, och varför det då inte blir samma sak att köra utan?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: stötdämpare och krängnings!

Inlägg av Cedric »

Det som du gör genom att förändra rollstyvheten (oavsett om det är fjädrar eller krängare) på ena axeln är att den kommer ta upp mer av kraften vid sidolast. Så flyttar du rollstyvheten så flyttar du vilken axle som tar mest last (det har inte något med att förstöra greppet att göra), och därmed också vilken axel som kommer att maximera/passera sin greppnivå först. Så börjar bakaxeln släppa långt före framaxeln tex så betyder det att du har outnyttjad däcksgrepp fram, vill du utnyttja maximal mängd grepp så gäller det att hitta balanspunkten där du kan nytta fram och bakaxlens grepp så mycket det går Mao om du skulle köra i en stor radie med sakta ökande fart så skulle i teorin både fram och bakaxlen börja släppa samtidigt, detta är svårt i praktiken och inte kanske bästa lösningen heller pga vi behöver ta hänsyn till massa andra faktorer, tex drivning och dynamiska förlopp, men det är generaliserat.

Ökar du den totala rollstyvheten (oavsett om det är krängare eller fjädrar i det här fallet) så kommer sidogreppet sannolikt öka, när bilen rollar så förstörs hjulvinklarna(och man tappar grepp), i synnerhet när man har halvkass hjulupphänging som dom flesta familjebilar har.
Porsche 924 turbo
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: stötdämpare och krängnings!

Inlägg av quattro »

Det finns några till parametrar till att hänsyn, främst underlaget du kör på.
Ju ojämnare väg, desto mer måste fjädringen kunna jobba utan att fjädrar o krängare håller emot för mycket. Kan dom inte det kommer inte däcken att följa vägen och greppet försämras.
Likadant när det gäller halka. Grus kräver mjukare upphängning, likaså våt asfalt. Och sätter du på dubbla krängare när det är snö på vägen så är jag helt övertygad om att du kommer att uppleva att du sabbat väghållningen.
Att prova sig fram brukar vara en bra metod.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: stötdämpare och krängnings!

Inlägg av Kadett4wd »

Låter som en driftsetup han är ute efter, de vill jobba bort fäste bak då de inte har ork i maskinerna.

Olja, testa dig fram, sätt på en nippel så du kan byta ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: stötdämpare och krängnings!

Inlägg av jompazx »

Steve skrev:Du förstår väl vad en krängningshämmare gör, och varför det då inte blir samma sak att köra utan?
Kanske var otydlig, menar att man skippar krängare och kompenserar med hårdare fjädrar, nu när jag tänker på det så känner jag en som byggt en superseven och han har ingen krängare.
Kadett4wd skrev:Låter som en driftsetup han är ute efter, de vill jobba bort fäste bak då de inte har ork i maskinerna.

Olja, testa dig fram, sätt på en nippel så du kan byta ;)
Nej inte ute efter en drift setup, landsvägsräser/enstaka sladdar. Jag vet att det är att smika en gris att förbättra väghållningen på en sånhär bil, men det är väl roligare att sminka en gris och rida på än att köpa ett arabiskt fullblod att rida på? Nippel idé kläckte farsgubben också! funkar kopparbricka eller bör man köra på hydralik gängtätning tror ni?
Cedric skrev:Det som du gör genom att förändra rollstyvheten (oavsett om det är fjädrar eller krängare) på ena axeln är att den kommer ta upp mer av kraften vid sidolast. Så flyttar du rollstyvheten så flyttar du vilken axle som tar mest last (det har inte något med att förstöra greppet att göra), och därmed också vilken axel som kommer att maximera/passera sin greppnivå först. Så börjar bakaxeln släppa långt före framaxeln tex så betyder det att du har outnyttjad däcksgrepp fram, vill du utnyttja maximal mängd grepp så gäller det att hitta balanspunkten där du kan nytta fram och bakaxlens grepp så mycket det går Mao om du skulle köra i en stor radie med sakta ökande fart så skulle i teorin både fram och bakaxlen börja släppa samtidigt, detta är svårt i praktiken och inte kanske bästa lösningen heller pga vi behöver ta hänsyn till massa andra faktorer, tex drivning och dynamiska förlopp, men det är generaliserat.

Ökar du den totala rollstyvheten (oavsett om det är krängare eller fjädrar i det här fallet) så kommer sidogreppet sannolikt öka, när bilen rollar så förstörs hjulvinklarna(och man tappar grepp), i synnerhet när man har halvkass hjulupphänging som dom flesta familjebilar har.
TACK! precis den förklarningen jag ville höra! inga vidare följdfrågor jag är med på tåget!
quattro skrev:Det finns några till parametrar till att hänsyn, främst underlaget du kör på.
Ju ojämnare väg, desto mer måste fjädringen kunna jobba utan att fjädrar o krängare håller emot för mycket. Kan dom inte det kommer inte däcken att följa vägen och greppet försämras.
Likadant när det gäller halka. Grus kräver mjukare upphängning, likaså våt asfalt. Och sätter du på dubbla krängare när det är snö på vägen så är jag helt övertygad om att du kommer att uppleva att du sabbat väghållningen.
Att prova sig fram brukar vara en bra metod.
Det är en primärt en landsvägsräser/enstaka sladdar/midnatts-donken-drivetrew som är ambitionen.
Jag är inne på att bulta fast den extra krängaren och inte svetsa, dels så man kan testa olika kombos med de olika org krängarna, och så jag kan plocka bort extra krängaren i samband med däckbytet.

Värt att nämna är också att jag har bara haft körkort i drygt ett år och är INTE en tillräckligt självsäker bilförare för att någonsin köra så fort i en kurva så jag riskerar att behöva parera en sladd eller förhindra bilen från att ploga. handlar mycket om att få bilen roligare att köra helt enkelt. just ny sitter det bara sänkfjädrar och 225 40 r18 däck och fälg med allt annat original, och jag tyckte bilen blev 1000 gånger roligare att köra i kurvor bilen kändes 300kg lättare när den inte krängde som en atlantenkryssare, och bättre styrrespons. även om bilen inte är snabbare runt en rejsbana så är jag nöjd.
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar