Borgs Garage ---- Hubdyno (Sidoprojekt igång)
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Borgs Garage ---- Hubdyno (Sidoprojekt igång)
Har länge funderat på bygga en hubdyno och tog äntligen tag i de här om kvällen.
Har ritat ganska många olika modeller men brukar sluta med att dom blir alldeles för krångliga och dyra att tillverka.
Så gick faktiskt tillbaka till revision 4 och ändrade lite småsaker på den konstruktionen.
Målet är att köra med SP6 och använda Frenelsa 3500 nm bromsar.
Designen är inspirerad från alla möjlig olika tillverkare.
Även fått lite tips o idéer från kunniga folk här på sävar.
Splines delen kommer jag dock börja om på då de blir lite halvdannt de där.
Lite bilder
Har ritat ganska många olika modeller men brukar sluta med att dom blir alldeles för krångliga och dyra att tillverka.
Så gick faktiskt tillbaka till revision 4 och ändrade lite småsaker på den konstruktionen.
Målet är att köra med SP6 och använda Frenelsa 3500 nm bromsar.
Designen är inspirerad från alla möjlig olika tillverkare.
Även fått lite tips o idéer från kunniga folk här på sävar.
Splines delen kommer jag dock börja om på då de blir lite halvdannt de där.
Lite bilder
Senast redigerad av Johnny Borg den tor nov 18, 2021 7:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Fick lite mer gjort igår mellan alla projekt.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Blir kul att följa, jag har i planerna en uppsättning till och då blir det möjligt för mig köra bilar med fyrhjulsdrift utan att de ska svetsa mittdiff eller annat hittepå.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Fick hem ett par hjul häromdagen och hade hållarna färdiga för svets så vart o få ner vagnen på hjul för första gången faktiskt.
Kommer lägga en förstärkningsplåt under nedre röret så de ser lite rejälare ut.
Har även ändrat mig lite på anslutningskonstruktionen mot bilen.
Inte för att den är smidigare att arbeta med denna men jag kan tillverka den själv och slipper lämna iväg saker.
Tanken är att köra 3 st 16mm axeltappar och 3 st m10 eller m12 skruv för att hålla ihop de.
Och även cirkulär styrning på 160mm
Framme mot bilen så blir de lösa cirklar mot centrumet på bilnavet, (Dom bronsfärgade)
Även 2 st Frenelsa 3500nm magneter är beställda men de tar nog 1.5 månad innan dom är hemma hos mig.
Kommer lägga en förstärkningsplåt under nedre röret så de ser lite rejälare ut.
Har även ändrat mig lite på anslutningskonstruktionen mot bilen.
Inte för att den är smidigare att arbeta med denna men jag kan tillverka den själv och slipper lämna iväg saker.
Tanken är att köra 3 st 16mm axeltappar och 3 st m10 eller m12 skruv för att hålla ihop de.
Och även cirkulär styrning på 160mm
Framme mot bilen så blir de lösa cirklar mot centrumet på bilnavet, (Dom bronsfärgade)
Även 2 st Frenelsa 3500nm magneter är beställda men de tar nog 1.5 månad innan dom är hemma hos mig.
Senast redigerad av Johnny Borg den sön jul 12, 2020 8:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Ja de är lite spännande detta.mattias skrev:Blir kul att följa, jag har i planerna en uppsättning till och då blir det möjligt för mig köra bilar med fyrhjulsdrift utan att de ska svetsa mittdiff eller annat hittepå.
Ska bli kul o se vad man tycker efter kört rulle i några år.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Blev ännu en ändring som vanligt.
Insåg efter lite pyssel att de kommer bli väldigt svårt att få hjuladaptern att hålla tillräckliga toleranser.
Så nu blev det en solid bit ist.
Första provmontering på en sierra vilket har nå sjukt korta pinnbultar original så där var de lite på
gränsen så kommer nog svarva av tjockleken där när allt är uppriggat i svarven med huvudaxeln.
Insåg efter lite pyssel att de kommer bli väldigt svårt att få hjuladaptern att hålla tillräckliga toleranser.
Så nu blev det en solid bit ist.
Första provmontering på en sierra vilket har nå sjukt korta pinnbultar original så där var de lite på
gränsen så kommer nog svarva av tjockleken där när allt är uppriggat i svarven med huvudaxeln.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Har du tänkt härda materialen senare?
Dina styrbrickor till skruvarna på bilens nav är dom svarvade helt runda? Provade det själv men det blev sånt slitage då en cirkel får en oändligt liten kontaktyta i sida så jag fräste fyrkantiga styrningar på brickorna istället. Man får inte låta en apa skruva åt grejerna i vart fall..
Dina styrbrickor till skruvarna på bilens nav är dom svarvade helt runda? Provade det själv men det blev sånt slitage då en cirkel får en oändligt liten kontaktyta i sida så jag fräste fyrkantiga styrningar på brickorna istället. Man får inte låta en apa skruva åt grejerna i vart fall..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Härdning är inget jag har funderat på men vilken del tänkte du på?
Alu biten är tillverkad i 6082
Resten i 355 stål.
Dom är fyrkantiga för att få full anläggning.
Alu biten är tillverkad i 6082
Resten i 355 stål.
Dom är fyrkantiga för att få full anläggning.
Senast redigerad av Johnny Borg den sön jul 19, 2020 9:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Hur löser ni andra bilar som inte har 100% raka nav?
Jag har tillverkat dessa saker med en tolerans på 1/100 på tjocklek och diameter.
Men jag får en svag känsla av att bilar inte håller denna tolerans på naven och bromsskivornas tjocklek.
1/10 del tjockleksskillnad på skivan blir ju ganska mycket på andra sidan magneten.
Jag har tillverkat dessa saker med en tolerans på 1/100 på tjocklek och diameter.
Men jag får en svag känsla av att bilar inte håller denna tolerans på naven och bromsskivornas tjocklek.
1/10 del tjockleksskillnad på skivan blir ju ganska mycket på andra sidan magneten.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Intressant projekt och snyggt arbete.
Erland
Erland
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Nån som har testat denna lösning för att få "Dämpat lager" ?
Utrymmet mellan lager och hållare vulkar man.
Då kan ju de ta upp små vinkelförändringar och lagret innanför är en lagerbock som klarar mycket vinklel.
Efter de lagret så fortsätter de till en klo koppling och efter den så försvinner ju de vinda helt då de finns ett glapp i en sån.
Kan vara en bra ide alternativt helt odugligt.
Nån här som har nån åsikt ??
Utrymmet mellan lager och hållare vulkar man.
Då kan ju de ta upp små vinkelförändringar och lagret innanför är en lagerbock som klarar mycket vinklel.
Efter de lagret så fortsätter de till en klo koppling och efter den så försvinner ju de vinda helt då de finns ett glapp i en sån.
Kan vara en bra ide alternativt helt odugligt.
Nån här som har nån åsikt ??
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Borde det inte funka med en lovejoykoppling direkt på navet?
/Peter
/Peter
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Nej. dom skapar en axiell kraft och man hänger dessutom hela bilen vikt på kopplingen så lär bli ruggit riskabelt.blackadder skrev:Borde det inte funka med en lovejoykoppling direkt på navet?
/Peter
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Tack, jodå hoppas man får ihop allt vettigt tillslutErland Cox skrev:Intressant projekt och snyggt arbete.
Erland
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Jag tänker att du härdar navadaptrarna och låter brickorna bli förbrukningsvara.
Om naven på bilen inte är raka (någon har sladdat in i kantsten) så får dom fixa det innan det går köra i min bänk. Av kanske 1000 bilar har jag råkat ut för det en handfull gånger, ofta med rallycross-bilar men även någon drifting- eller gat-bil. På vägen med däck äter däcken upp problemet men i bänken blir det elaka rörelser varje varv när man börjar varva ut på hög växel. En par tiondelar kast på 40 mm från navcentrum gör väldigt mycket ute på 500 mm.
Vibrationerna gör kanske inget gott för mätvärdet från lastcellen heller. Energin och rörelsen ska hanteras någonstans, men jag har ingen lösning för det på mina bromsar.
Om naven på bilen inte är raka (någon har sladdat in i kantsten) så får dom fixa det innan det går köra i min bänk. Av kanske 1000 bilar har jag råkat ut för det en handfull gånger, ofta med rallycross-bilar men även någon drifting- eller gat-bil. På vägen med däck äter däcken upp problemet men i bänken blir det elaka rörelser varje varv när man börjar varva ut på hög växel. En par tiondelar kast på 40 mm från navcentrum gör väldigt mycket ute på 500 mm.
Vibrationerna gör kanske inget gott för mätvärdet från lastcellen heller. Energin och rörelsen ska hanteras någonstans, men jag har ingen lösning för det på mina bromsar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.