Borgs Garage ---- Hubdyno (Sidoprojekt igång)
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Har funderingar på att bygga något liknande, och funderat på var man kan köpa bromsarna till bra pris?
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Japp. De kan ja kika på.mattias skrev:Jag tänker att du härdar navadaptrarna och låter brickorna bli förbrukningsvara.
Om naven på bilen inte är raka (någon har sladdat in i kantsten) så får dom fixa det innan det går köra i min bänk. Av kanske 1000 bilar har jag råkat ut för det en handfull gånger, ofta med rallycross-bilar men även någon drifting- eller gat-bil. På vägen med däck äter däcken upp problemet men i bänken blir det elaka rörelser varje varv när man börjar varva ut på hög växel. En par tiondelar kast på 40 mm från navcentrum gör väldigt mycket ute på 500 mm.
Vibrationerna gör kanske inget gott för mätvärdet från lastcellen heller. Energin och rörelsen ska hanteras någonstans, men jag har ingen lösning för det på mina bromsar.
Om de inte går o härda på vettigt sätt så kan ja göra mutteradaptrarna i ett steg mjukare alu än Hubadaptern då den är av väldigt hård alu från början.
Okej. låter ju ändo som bra odds de.
De blir en jäkla utväxling på 500mm tyvärr.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Frenelsa har ja beställt mina hos. Dom ligger i Spanien.RaRo skrev:Har funderingar på att bygga något liknande, och funderat på var man kan köpa bromsarna till bra pris?
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Snart är de dags och fortsätta på detta projekt.
Blev lite stillestånd då de blev helrenovering av verkstaden mitt i allt.
Skulle bara bila ur golvet o lägga en rak ny platta då navdyno och ojämnt golv bör vara en dålig kombo.
Men som vanligt när man håller på så spårar ju saker ur, så blev takhöjdning och nytt tak och sen nya väggar, loft, port, el och vent.
Så de har tagit cirka 5 månader stenhårt jobb detta.
Minus 3 - 4 veckor då ja fick ta in en banracing bil som behövde en härva med tillbehör, och en
rejäl mappning så vi kunde sortera ut lite barndomsfel innan långlopps säsongen drar igång.
Blev också en dag på en testbana för o testa lite nya ideer som ja monterat på den som GPS baserad styrservo m.m.
Hur som helst. Inom cirka en månad så finns de tid igen att bygga ihop navdynon så de kommer bli intressant och lärorikt.
Ska försöka få ihop alla frekvensare som sitter i verkstaden med dynon så att de mesta blir automatiserat.
Även en ny spridarprovare har jag börjat tillverka. Kanske spåra den ur lite den med verkar de som.
Spridarprovare:
Blev lite stillestånd då de blev helrenovering av verkstaden mitt i allt.
Skulle bara bila ur golvet o lägga en rak ny platta då navdyno och ojämnt golv bör vara en dålig kombo.
Men som vanligt när man håller på så spårar ju saker ur, så blev takhöjdning och nytt tak och sen nya väggar, loft, port, el och vent.
Så de har tagit cirka 5 månader stenhårt jobb detta.
Minus 3 - 4 veckor då ja fick ta in en banracing bil som behövde en härva med tillbehör, och en
rejäl mappning så vi kunde sortera ut lite barndomsfel innan långlopps säsongen drar igång.
Blev också en dag på en testbana för o testa lite nya ideer som ja monterat på den som GPS baserad styrservo m.m.
Hur som helst. Inom cirka en månad så finns de tid igen att bygga ihop navdynon så de kommer bli intressant och lärorikt.
Ska försöka få ihop alla frekvensare som sitter i verkstaden med dynon så att de mesta blir automatiserat.
Även en ny spridarprovare har jag börjat tillverka. Kanske spåra den ur lite den med verkar de som.
Spridarprovare:
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Johnny! Du får uppdatera tråden med uppladdade bilder här på forumet istället för länkade bilder, och berätta mer om ventilationen till dynon i den renoverade verkstaden.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Absolut.
Har laborerat lite med olika stötdämpare och luftcylindrar men blev aldrig nöjd och när man inte uppnår sitt förväntade mål så tröttnar man lite.
Så tog mig o ritade en ny dyno senaste dagarna istället.
Denna blir istället en skuren modell med CV knutar så man slipper detta med autojusterande ram för camber.
Blir ett stort jäkla pussel detta men de blir nog bra.
Designändringar sker konstant och massor av detaljer kvar att rita och testa.
Har laborerat lite med olika stötdämpare och luftcylindrar men blev aldrig nöjd och när man inte uppnår sitt förväntade mål så tröttnar man lite.
Så tog mig o ritade en ny dyno senaste dagarna istället.
Denna blir istället en skuren modell med CV knutar så man slipper detta med autojusterande ram för camber.
Blir ett stort jäkla pussel detta men de blir nog bra.
Designändringar sker konstant och massor av detaljer kvar att rita och testa.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Lite mer genomskärning
Har sätt att dynolaze kör med tätt lock upptill vilket är smidig som arbetsyta, Dock lär den bli varm satan.
Har sätt att dynolaze kör med tätt lock upptill vilket är smidig som arbetsyta, Dock lär den bli varm satan.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Den tanken har slagit mig med mina bromsar också, en avläggningsyta är inte fel. Det går ju sätta isolerande ljuddämpning under så värmen håller sig borta.
När det gäller ventilation så är det i mina ögon bra om det är rätt så öppet på sidorna som är till och från bilen, eftersom rotorn fungerar som en fläkt. Men det fungerar säkert för dig, det är ju sällan man kör kontinuerligt på hög belastning för då kan det nog bygga temperatur i spolarna.
Erik som byggde mina chassin innan jag köpte dom hade monterat Volvo 240 bak-dämpare och en lämplig fjäder som håller uppe bromsen och det har fungerat väldigt bra. Keep it simple!
Många bilar rör sig en del där bak när belastningen kommer så camber ändras och då måste grejerna kunna följa med anser jag. Det går alltid att sätta en domkraft under bakaxeln (de som har delad axel, BMW etc) för att förhindra rörelse om man vill lösa det så..
När det gäller ventilation så är det i mina ögon bra om det är rätt så öppet på sidorna som är till och från bilen, eftersom rotorn fungerar som en fläkt. Men det fungerar säkert för dig, det är ju sällan man kör kontinuerligt på hög belastning för då kan det nog bygga temperatur i spolarna.
Erik som byggde mina chassin innan jag köpte dom hade monterat Volvo 240 bak-dämpare och en lämplig fjäder som håller uppe bromsen och det har fungerat väldigt bra. Keep it simple!
Många bilar rör sig en del där bak när belastningen kommer så camber ändras och då måste grejerna kunna följa med anser jag. Det går alltid att sätta en domkraft under bakaxeln (de som har delad axel, BMW etc) för att förhindra rörelse om man vill lösa det så..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
En liten tanke.
Om man bygger nog stabilt, så kan ju inte cambern ändra sig under belastning.
Det är ju inte flera ton det blir, det verkar trycka ned rumpan nån cm då vridet kommer tycker jag mig ha sett.
Bara sätta ben på dem som man kan justera efter bilens 'grund camber' då den står i ride height.
Om man bygger nog stabilt, så kan ju inte cambern ändra sig under belastning.
Det är ju inte flera ton det blir, det verkar trycka ned rumpan nån cm då vridet kommer tycker jag mig ha sett.
Bara sätta ben på dem som man kan justera efter bilens 'grund camber' då den står i ride height.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Absolut borde de gå att stråla bort värmen en hel del.mattias skrev: ↑tor apr 22, 2021 8:07 am Den tanken har slagit mig med mina bromsar också, en avläggningsyta är inte fel. Det går ju sätta isolerande ljuddämpning under så värmen håller sig borta.
När det gäller ventilation så är det i mina ögon bra om det är rätt så öppet på sidorna som är till och från bilen, eftersom rotorn fungerar som en fläkt. Men det fungerar säkert för dig, det är ju sällan man kör kontinuerligt på hög belastning för då kan det nog bygga temperatur i spolarna.
Erik som byggde mina chassin innan jag köpte dom hade monterat Volvo 240 bak-dämpare och en lämplig fjäder som håller uppe bromsen och det har fungerat väldigt bra. Keep it simple!
Många bilar rör sig en del där bak när belastningen kommer så camber ändras och då måste grejerna kunna följa med anser jag. Det går alltid att sätta en domkraft under bakaxeln (de som har delad axel, BMW etc) för att förhindra rörelse om man vill lösa det så..
En rf tunnplåt med distanser borde hjälpa en hel del.
Japp de stämmer. Dom suger i mitten likt en bromsskiva.
Min lilla 1000nm däremot producerar väldigt lite luft har ja noterat. trots väldigt öppet.
Antar att dessa 3500nm bromsar skapar ett helt annat luftflöde tanke på storleken.
Japp din har bevisat funkat mycket bra.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
De stämmer. Dock är de ju de att alla bilar har olika camber, så de är ju ett litet pyssel att ställa om cambern på bromsen varje gång.Kadett4wd skrev: ↑tor apr 22, 2021 9:18 am En liten tanke.
Om man bygger nog stabilt, så kan ju inte cambern ändra sig under belastning.
Det är ju inte flera ton det blir, det verkar trycka ned rumpan nån cm då vridet kommer tycker jag mig ha sett.
Bara sätta ben på dem som man kan justera efter bilens 'grund camber' då den står i ride height.
Däremot vill jag inte belasta saker i onödan.
Även repeterbarheten borde öka med CV tekniken. Iaf teoretiskt.
Sen är de ju 90% att man vill vara nöjd med de man skapat.
De sitter numera T-kors på ventilationen längst ner för att få med sig extra mycket kall luft för o inte skada ljuddämparna
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Vad räknar du med att det kommer att kosta?
Har varit sugen på att skaffa en bänk men de färdiga drar ju fort iväg i pris.
Har varit sugen på att skaffa en bänk men de färdiga drar ju fort iväg i pris.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Har inte räknat nån budget eller sånt.
Men 200k är man ju snabbt uppe i.
För enbart hubbar och styrning.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Lite blandad ordning på bilderna, men de börjar ju faktiskt bli en dyno de här.
Allt tar lite längre tid än planerat då det är mycket annat som måste göras.
Allt tar lite längre tid än planerat då det är mycket annat som måste göras.
Senast redigerad av Johnny Borg den tor jun 03, 2021 9:21 am, redigerad totalt 2 gång.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Borgs Garage ---- Hubdyno under konstuktion
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h