Sida 1 av 1

Hållbarhet S60R motor - behov att shimsa?

Postat: lör jul 18, 2020 11:44 am
av Iqbad
Jag har precis köpt mig en S60R som jag tänkte jag skulle använda som bruksbil samt lite lättare bankörning. Jag tycker att 300hk är lite klent och skulle gärna ha runt 100hk mer i alla fall.

Motorn i denna bil är på 2.5L och har 83mm borr. På grund av detta har den svagare foder som tydligen brukar spricka mot det kylspår som går mot nästa cylinder.

Frågor:
1. Hur vanligt är det att dessa spricker, är det inte lönt att trimma motorn förrän man gjort något åt detta?
2. Om jag tar av toppen och slår in ett par shims mellan cylinderfodren så de får stöd just där de brukar spricka, håller det då för 400hk och körning på bana?
3. Är det några andra saker som jag bör göra eller tänka på angående denna motor?

Tack på förhand!

Re: Hållbarhet S60R motor - behov att shimsa?

Postat: tis mar 16, 2021 7:46 pm
av Iqbad
Jag fick aldrig bilen genom besiktningen på grund av dåliga avgasvärden. Har bytt det mesta men nu kommit fram till att motorn antagligen redan spruckit mellan cylindrarna. Jag funderar nu på att köpa en 2.5LTT motor från skroten och ta blocket från den och sedan flytta över alla delar.

Tror ni att det funkar om jag bara honar det nya blocket och sen monterar nya lager och kolvringar? Det finns ju tyvärr inget gods så borra går inte.

Re: Hållbarhet S60R motor - behov att shimsa?

Postat: ons mar 17, 2021 8:33 pm
av MikkeN
Är ingen volvoexpert men så långt jag vet är problemet med 83 mm blocken att de inte klarar att transportera bort värme. 81 mm blocken verkar klara det bättre.
På senare utföranden av block (VEA, SI6 och RNC 5 cyl för Ford Focus RS) så är järnfodren lokaliserade i blocket genom att aluminiumpulver sprutats på fodrens släta utsida innan gjutning för att då smältas fast. På så sätt fås bättre värmeöverföring. Tidigare hade fodren ojämn utsida för att sitta fast.

Vilken skillnad det är mellan olika 83 mm RN-block (R, 2,5T, sug) får någon gärna berätta.

När det gäller "shimsning" har/hade Darton foder med extra förstärkning men jag vet inte hur bra de är.

Re: Hållbarhet S60R motor - behov att shimsa?

Postat: fre mar 19, 2021 11:33 pm
av CoCoNuT
400hk är inget problem....Vrid på låga varv är problem.
Åker 532whp å 670wnm på ett 2.5 block...Dock begränsat laddtrycket från 3000v upp till 4000v
//Martin

Re: Hållbarhet S60R motor - behov att shimsa?

Postat: tor jun 17, 2021 7:34 am
av Iqbad
Tack för alla svar! När jag nu tar isär och fixar min motor, var köper jag lämpligast alla lager / kolvringar och packningar?

Re: Hållbarhet S60R motor - behov att shimsa?

Postat: fre jun 18, 2021 9:45 am
av psa
Det brukar iof gå att beställa kolvar i honings överdimension, men det kanske är utanför budget och ogjort arbete utan andra foder.
Är det inte Ultra motor som har jobbat en del med dom? Finns väl fler iof, men kanske ett ställe att börja fråga.

Re: Hållbarhet S60R motor - behov att shimsa?

Postat: fre jun 18, 2021 9:00 pm
av whilliam
CoCoNuT skrev: fre mar 19, 2021 11:33 pm 400hk är inget problem....Vrid på låga varv är problem.
Åker 532whp å 670wnm på ett 2.5 block...Dock begränsat laddtrycket från 3000v upp till 4000v
//Martin
Har du lust att visa en effektkurva? Nyfiken på hur ditt register är då vi har fixat en turbo till en 2.3 med ungefär 10% mindre än din och den har skojjigt register i "botten"

Re: Hållbarhet S60R motor - behov att shimsa?

Postat: sön okt 31, 2021 10:00 pm
av Iqbad
Jag skulle bara rapportera att min motor inte hade några sprickor, det verkar istället som om topplockspackningen hade gått. Nu har jag bytt block till en 2.5T som gått runt 7000mil och var mindre slitet än mitt originalblock. Har honat, Shimsat och bytt alla lager samt renoverat toppen. Hoppas nu att allt kommer att lira bra!