Sida 1 av 1

Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Postat: ons sep 16, 2020 6:24 am
av JimmyT5
Hej! Jag har en liten fundering ang kammar till mitt T5 bygge! (B5234T3)

Toppen som jag ska använda mig av är en turbo topp med enkel VVT och den skulle jag vilja ha ett gäng vassare kammar i , har sett att det finns en del omslipade att få tag i men är inte jätte sugen att behöva använda lashcaps då det finns lite risker med det.. så finns det några orginal kammar som är lite vassare som passar i min till topp? Tex sugkammar ?
Men hur blir det då eftersom vvt sitter på insug på sugbilarna och på avgas på turbobilarna? Eller passar det vis versa ?

Re: Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Postat: ons sep 16, 2020 11:40 am
av mattias
Så du har en turbomotor nu med VVT på avgas?
Montera dit VVT för insug (om du kanske måste byta topp eller om det passar rakt över vet jag inte).

Bara att du har VVT på insug kan nog göra dig riktigt nöjd för bottenvridet är det som saknas i de här motorerna, sen är det bara att rampa på laddtryck om motorn blir tom på topp. Någon kunnig kan porta och snygga till toppen så den inte storknar helt på varv, men det är något du bör lösa även om du byter kamaxlar.

Fast om du nu ska ha 1000++ hk och köra dragrace så är det ju en helt annan sak..

Re: Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Postat: ons sep 16, 2020 2:13 pm
av JimmyT5
Precis, och Juste, glömde skriva att toppen redan är cnc portad med raidie frästa säten och catcams hårdare ventilfjädrar, så jag vill helst undvika att köpa en annan topp :? därmed min fråga om tex sugkammar kan passa i denna topp,

Som du säger så har jag också hört att bottenvridet blir ganska dött, speciellt med dessa vvt turbo kammar.

Mitt mål är ca 600hk med ett fint register och inte fullt ladd vid typ 5k :-P

Finns ju en del fina omslipade kammar men som sagt så är jag lite orolig för det här med lashcaps som kan lossna om man har riktigt otur.

Re: Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Postat: ons sep 16, 2020 3:21 pm
av Tore Bjerke
ENEM har kamakslinger til RN og RNC motorer. VVT på eksos gir minimal gevinst når du har stor turbo og lavt mottrykk i eksos. VVT på innsug har stor betydning.

Re: Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Postat: tor sep 17, 2020 6:51 pm
av JimmyT5
Har kikat en del på enem men vad jag läst mig till så verkar dom inte helt enkla att ställa in då de är slipade på nya ämnen och då får man inte till orginal ”nollning” eller va man ska kalla det, så jag tappa suget lite på just dom .. men vad anser ni om riskerna med att köra lashcaps? Är det bara att glömma att använda tex lauchcontroll ?

Re: Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Postat: tor sep 17, 2020 7:09 pm
av jompazx
Passar inte GLT kammarna i den toppen?

Re: Vassare kammar till T5 topp med VVT?

Postat: tor sep 17, 2020 7:44 pm
av JimmyT5
Nej dom gör ju tyvärr inte de , toppen en nyare Rn topp så det ser helt annorlunda ut i lagerbanorna, Annars hade jag kört med dom då jag redan har såna i min gamla motor :p