Sida 1 av 1

Spjällhus sugmotor

Postat: fre okt 30, 2020 8:40 am
av Skerty
Hej.

En riktig dummie fråga, tänkte om de funkar att köra med volvo 760 spridare samt spjällhus i b230 motorn? Blir de för stort? Eller om de finns något annat spjällhus som är 59mm som man kan köra med istället. Tänker använda ett svanhals insug.

Re: Spjällhus sugmotor

Postat: mån nov 02, 2020 6:57 pm
av
Från vilka motorer kommer delarna och vilket styrsystem är det tänkt?
Och hur ska det användas på sugmoror eller turbo?
760 fanns ju både med b23/b230et och med prv v6 osäker om den fanns både med k-jet och elektriskt insprut.
Likadant finns ju b230 i olika modeller med minst 5 olika inprutningssystem.
Varför ska spjällhuset vara just 59mm om de inte finns den storleken på nån prv v6 tror jag inte något av originalen är den diametern.

Re: Spjällhus sugmotor

Postat: fre nov 06, 2020 11:10 am
av Skerty
De är tänkt på en sugmotor med lh 2.4 som styrsystem. 3" lmm
Bränsle och tänd chip
Om man kan få allt att lira ihop.

Tanken var om volvo sexan hade så stort och då köra med de och spridarna. Timo kör med 59mm på deras koncept motor och verkar plocka ut bra med effekt på dom.

Re: Spjällhus sugmotor

Postat: lör nov 07, 2020 2:56 pm
av
Osäker på storleken på prv 6an med elektroniskt insprut.
Den med kjet har iaf 2st 46mm spjäll sen är spridarna på alla 6or utan turbo troligen inte större då är bruna 850 spridarna mer lämpliga.
Timo kör 59mm för det går svarva upp originalet till de.
Om det inte ska se original ut så är ett större bättre gärna lika stort som lmm så det inte stryper.
Tror dock dom har väääldigt snäll bromsbänk då dom får ut 213hk med org insug spridare och lmm.
Men det går få bra fart iaf har byggt/haft folkracemotorer med bra toppar med både org insug det sk svanhalsinsuget och med kl racing plenum och större spjällhus och dom har gått bra det kan dock vara endel jobb att få lh2.4 att lira bra med det speciellt då man börjar byta lmm spridare insug mm.

Re: Spjällhus sugmotor

Postat: mån nov 09, 2020 8:30 am
av Skerty
Okej, då kör jag jag med 3" spjällhus och lmm. Sen försöker jag hitta 850 spridare, har du några tips hur jag ska få lh att lira med lmm?

Re: Spjällhus sugmotor

Postat: mån nov 09, 2020 10:34 pm
av
Spridarna ska vara på kring 300cc det finns rätt många olika som går men bruna 850 är nog bland dom vanligare.
Att tänka på är att hittar du spridare som är sk lågohm behöver du motstånd så är det original på b230 turbomodellerna.
Det bästa är ju om någon med erfarenhet kan mappa/bränna chipp till det åt dig.
Man kan kanske få det att lira iaf med något köpes chipp men det blir sällan helt bra på hela rigistret vid kallstart eller liknande om man byter allt för mycket.

Re: Spjällhus sugmotor

Postat: tis nov 10, 2020 8:51 am
av Pacman
Prata med Dann Wästfelt om mappning av LH2.4
Han kan de systemen väldigt bra.
Du hittar honom enklast på Facebook eller Messenger.

Re: Spjällhus sugmotor

Postat: ons nov 11, 2020 6:29 am
av Skerty
Tackar :) ska kolla efter spridare, vad brukar man få ge för en mappning/bränning av chip? Har ni några tips hur svanhalsinsuget ska byggas om? Där tänker jag köpa spridarhål och placera dom så nära toppen som möjligt

Re: Spjällhus sugmotor

Postat: ons nov 11, 2020 7:49 pm
av
Det är nog rätt individuellt hur mkt jobb det behövs
Är ju en fördel om personen bor i din närhet.
Jag har byggt en motor med en topp som haft k-jet där jag satt elektriska spridarna i dom hålen.
Då kan man använda insuget utan att modda för spridare sen en kort adapter till ett 960 spjällhus och portat upp insugets inlopp till 3" den kördes med ett ms insprut men skulle utan vidare gå göra likadant med lh billigt och enkelt.