Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
lowsnuff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm

Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Inlägg av lowsnuff »

Ställer frågan på det här forumet då det känns som man brukar få vettiga svar här från kunnigt folk.
Håller på att renovera en gammal corolla.

Köpte ett grenrör från Australien (finns typ bara där) för jag kom fram till att priset skulle bli typ desamma om jag försökte mig på att göra ett själv.

Men... det grenröret är nog gjort för en högerstyrd variant. Så grenrör går ner precis där styrstången ska gå. I en bättre värld skulle jag vilja montera på grenröret och sen bara böja och Bända lite tills det hamnar där jag vill ha det.

Antar att det inte är så lätt? Nån som har en idé på hur man kan lösa detta krux?
Testar att infoga en bild så får vi se:
Bild
Styrstången är inte inkopplad på bilden så den hamnar lite mer till vänster. Men jag vill alltså att grenröret ska hamna till höger om styrstången men just nu går den rakt igenom.

Har en bild på när grenrör sitter på men då står motorn på sidan av:
Bild
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Inlägg av StefanM »

Jag har svårt att se att man bara kan böja till det hur som helst........rör är ju så styva att även om man värmer det så ska man ju tjudra det nå enormt i nåt och risken är ju iallafall att man drar sönder nån fläns eller nåt. Personligen tycker jag att det ser väldigt svårlöst ut. Nästan så det blir enklare att göra ett eget från scratch. Axeln ser ju ut att komma typ mitt i allting.
lowsnuff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm

Re: Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Inlägg av lowsnuff »

Jag tycker också det känns svårt. jag hade hoppats att nån sa typ: jamen det där har jag varit med om du gör såhär bara asdfghsdhsd och så kostar det max 20kr.

nu funtar jag lite på att kapa grenröret uppe vid flänsen nånstans (typ efter det blanka på färgen på bilden) och svetsa på en stump extra rör på varje. det pekar ju mer eller mindre rakt ut från flänsen så det borde ju gå?

alternativ två som jag kommer att tänka på är att göra en extra led på styrstången. Så den pekar mer åt vänster och sen rakt ner till där den ska sitta.

vad tror ni om dom två alternativen?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Inlägg av therealpinto »

Modifiera hellre grenröret än styrningen...det är mycket mindre risker inblandat i det.

Har du utrymme att förlänga rören "i början" så är det ju en väldigt enkel lösning, det skulle vara mitt första val. För att testa hur mycket så är det ju bara att klossa mellan fläns och topp till att börja med.

Tänk på att om grenröret kommer nära knutarna i rattaxeln så vill man ha värmeskydd mellan, så man inte kokar ut fettet ur knutarna.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Inlägg av Ersviken »

hade det vart jag så hade jag testat att kapa av det med en kallsåg där innan kollektorn, sen spänna fast röret på en lös skrottopp och sedan ljumma på rör för rör med gasen och rikta om dem.
På såg vis blir det ju bara en skarv/kapning jämfört med att skarva in bitar samt förlängning borde ju ge en annan avstämning på grenröret. (som man kanske inte vill ha.)
lowsnuff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm

Re: Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Inlägg av lowsnuff »

Tackar ödmjukast för åsikter! ni har rätt i att det känns lite fel att peta med styrningen.

Tack för tips om extra värmeskydd ifall det blir nära knutarna. Utöver den där svarta värmefärgen får det bli att linda också.

Är ett bra tag innan det är dags att sätta dit grenröret så framatiden får se hur det blev. Ska få dit lite grejer runt om och även få på växellådan också så man ser exakt vart motorn hamnar till slut. Nu hängde den ju lite i den där stroppen också.

Ska komma ihåg att uppdatera här när det är gjort också.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Inlägg av Kadett4wd »

kapa av rören uppe vid toppen typ 10cm, lägg på de stumparna innan kollektorn.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
lowsnuff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm

Re: Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Inlägg av lowsnuff »

Efter ett klantigt försök att lägga upp den här frågan pånytt så väcker jag liv i den här gamla tråden istället!
Jag har förlängt grenröret uppe vid flänsen med 5cm per rör. Jag mätte o dona så det skulle bli bra utan att det istället går emot balken på högersidan. Men nu när det är gjort så inser jag att jag la till för lite…

Nu när det bara saknas nån halv centimeter för att det ska gå fritt så ändrar jag originalfrågan om att böja grenröret till att banka på det med en hammare så det blir en liten buckla precis där. Kan man göra så eller kommer det spricka eller jävlas på alla möjliga sätt om jag gör så?
//Dennis
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Inlägg av therealpinto »

Normalt sett är det inga problem alls att justera formen på ett grenrör i stålrör.

Värm gärna och knacka "snällt".

Jag skulle inte vara så orolig för prestandan heller, Engine Masters provade ju totalt mangla headers till V8, skillnad i prestanda var liten.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
lowsnuff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm

Re: Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Inlägg av lowsnuff »

Tack! Då ska jag prova att värma på och sen börja banka lite. Räcker det med Värmepistol eller ska man ta blåslampa (eller vad det heter) ?
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Inlägg av Matti johansson »

som minst gasol. måste värma röret rött för att det ska bli bra o snyggt
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kan man böja mitt befintliga grenrör lite?

Inlägg av Steve »

Och banka inte direkt på röret, lägg nåt mellan som har formen du vill ha när det är färdigbankat
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar