Sida 1 av 1
VW Golf II Kamaxlar
Postat: tis dec 08, 2020 7:33 pm
av Daniel-635
En arbetskamrat som åker rally håller på med en "ny" bil, och hade lite frågor.
Motorn är nu isär för renovering.
Det är en 16V motor, visst heter den då KR i en Golf II ?
Vad jag förstått är det dessa kammar som sitter i.
http://www.catcams.com/products/camshaf ... ge=english
Ni som kan 4 ventilare, vid vilka varvtal kan man tro att dessa trivs 4500-7000 ?
Re: VW Golf II Kamaxlar
Postat: tis dec 08, 2020 9:21 pm
av Lillen
KR fram till 88B.
139hk orginal.
Orginal vaknar den till vid 3500V/min.
Finns tre olika insug som gör lite skillnad i vrid på när motorn vill vakna.
Gissar att du är ganska rätt ute som du gissar på de nya kammarna.
Det var en ganska vass insugskam , man brukar säga att 268 är max som är lämpligt för gatan.
Men det säger ju absolut inte att det inte fungerar.
Det är ganska bra flöde orginal i toppen.
Re: VW Golf II Kamaxlar
Postat: ons dec 09, 2020 6:40 pm
av Daniel-635
Tackar, då ska jag bara ha ett förhör med min kollega hur det ligger till med bränsle och tändning.
Så det inte åks för glatta livet utan bredbandslambda, tills kolvarna ger upp.
Re: VW Golf II Kamaxlar
Postat: ons dec 09, 2020 7:07 pm
av super7
Daniel-635 skrev:En arbetskamrat som åker rally håller på med en "ny" bil, och hade lite frågor.
Hej Daniel.
Vad sitter det för övriga prylar på motorn.
Insuget?
Insprutning?
//Nisse
Re: VW Golf II Kamaxlar
Postat: ons dec 09, 2020 7:16 pm
av Daniel-635
Jag återkommer med info, när jag har koll på mer.
Re: VW Golf II Kamaxlar
Postat: tor dec 10, 2020 4:02 pm
av super7
Jag har varit inblandad i mappning på denna Vw/Seat motor
https://www.youtube.com/watch?v=GREv28LBjpE
//Nisse
Re: VW Golf II Kamaxlar
Postat: tor dec 10, 2020 8:22 pm
av Daniel-635
Åh, där skulle man haft bra ljudupptagning !
Har lite mer info.
Bilen ska gå i Appendix K
Jag är inte insatt i reglementet, men det kräver K-Jetronic ?
Bland delarna till motorn fanns även Volvo K-Jet delar, men det vart osäkert om dom fick använda detta ?
Fick inget säkert svar om insuget, finns det olika till k-jet ?
Re: VW Golf II Kamaxlar
Postat: tor dec 10, 2020 9:16 pm
av Lillen
App-K ska väl ha tidstypiska trim.
Man gnistade ju bränslehuvud på orginal.
Vet dock inte om man fick byta till volvo.
Men en del åkte ju både volvo och saabs turbo bränslehuvud.
Angående K-jet så ja det fanns inget elektroniskt.
Senare modeller hade KE-jet , med lambda.
Förgasare borde ju finnas med, kolla det.
Fanns lilla insuget, mellan(ovanligt) och stora.
Det är övre delen som ligger ovan topplock/ventilkåpa som skiljer.
Dvs runners från spjällhus ner till topp, det är delat vid skarven där insuget böjer ned mot topp.
Du ser t.ex på det stora insuget att det är inbuktningar vid tändkablar på det stora.
Man flyttar vrid och varvvilligheten ca500v/min i kurvan ca ca.
Re: VW Golf II Kamaxlar
Postat: tor dec 10, 2020 9:25 pm
av super7
Daniel-635 skrev:Åh, där skulle man haft bra ljudupptagning !
https://www.youtube.com/watch?v=YajnDfD8dRQ
