Sida 1 av 1

DOHC kamaxeltiming 1a.

Postat: ons dec 09, 2020 1:23 pm
av taz82
Hej,
Lite nybörjarfråga här...
Jag funderar på hur register blir med justering av kamtiming på simpel DOHC-maskin,
Kan jag få lite gissningar? Inte ute efter något specifikt, mest en känsla av hur registret ändras eller om den börjar gå dåligt/gå varmt, ineffektivt etc.
Om vi tar en exempelmotor, Volvo B6304 (OBS: kamdrev ej från denna, kuggantal lär skilja)
Jag menar inte att man skall justera helkugg, men är intresserad av hur tendensern blir (kanske med en ett par graders justering åt det hållet som exemplet)

Exempelmotor:
Max effekt: 204hk@6000 rpm
Max Vrid: 267nm@4300 rpm
Ingen VVT eller annan reglering av kammarna.
Jag har ingen kamdata och skulle helst hålla detta utanför, borde hända olika mycket beroende på kamprofil men ändå vara samma tendens.
Har ni exempel eller testat eller erfarenhet från någon annan Maskin som M50 icke-vanos så kör med den istället?

360 grader/kamdrevsgrader nedan. Är det lättare att räkna vevaxelgrader?

A. AVGAS: 0, INSUG: 0
B: AVGAS: -8.6°, INSUG: 0
C: AVGAS: +8.6°, INSUG: 0
D: AVGAS: 0, INSUG: -8.6°
E: AVGAS: 0, INSUG: +8.6°
F: AVGAS: +8.6°, INSUG: +8.6°
G: AVGAS: +8.6°, INSUG: -8.6°
H: AVGAS: -8.6°, INSUG: -8.6°
I: AVGAS: -8.6°, INSUG: +8.6°

Exempel A,F,H blir relevanta för en OHC, typ B230
Exempel D eller E bör bli relevant för en VVT-I maskin med reglering på insugskammen (Typ nyare Volvo från 99 samt BMW tidig Vanos)

Bild

Mvh

Re: DOHC kamaxeltiming 1a.

Postat: ons dec 09, 2020 4:17 pm
av Kadett4wd