Sida 1 av 1
Större hål för stötstänger B20
Postat: tor dec 17, 2020 4:43 pm
av Niklas_Karlstad
Tjenare!
Håller på att sätta ihop min B20 som ska ner i en 142a -72 så småningom.
Har nu upptäckt att jag nog måste ta upp hålen för stötstängerna då dom tar i vid lyft..
Har monterat kortare & grövre stötstänger från KG och där stod det även att hålen kunde behövas ta upp men har sökt angående just upptagningen & hur mycket man behöver ta upp men inte funnit något varken på Google eller här på sidan =)
stötstängerna är 8,7mm tjocka & hålen i toppen ca 12mm, hur mycket behöver/vågar man ta upp hålen tro?
sedan tycker jag att stången "glappar" en hel del i sidled eller hur man nu ska förklara, uppe vid kulan på vipparmen, är detta normalt på dessa stänger med djupare "kopp" än original? (detta alltså när vippan är i viloläge och med typ 0,3-0,4 i spel, kommer inte ihåg exakt vad jag hade när jag testade)
Tack på förhand

! Mvh Niklas!
Re: Större hål för stötstänger B20
Postat: tor dec 17, 2020 6:34 pm
av Jonas Enderlein
Om stötstängerna kommer från KG så hade jag i första hand frågat dom, och i andra hand så hade jag provat mig fram, börja med att borra upp till 14mm, om den fortfarande tar i så hade jag borrat 16mm, det får ju finnas lite mellanrum också.
/Jonas E
Re: Större hål för stötstänger B20
Postat: fre dec 18, 2020 7:57 am
av pickis
ring o fråga KG dom är alltid trevliga o hjälpsamma
Re: Större hål för stötstänger B20
Postat: fre dec 18, 2020 11:52 am
av fredde_vit_pv
vad jag minns på B20 så är det bara längst upp stötstången tar i och det räckte med
lite filning för frigång.
/F
Re: Större hål för stötstänger B20
Postat: fre dec 18, 2020 4:03 pm
av Jens Gustavsson
först kanske enklast att montera mindre stänger , behöver du verkligen så grova?
turbo med 8500rpm och 2.5-3 bar då är det bra men under det mest problem tycker jag.
kan kolla vad jag har för hål i mina toppar här som är borrade för super grova stänger men i slut ändan så måste man mäta och kolla noga för att veta då olika grejor påverkar detta.
sen kom ihåg att luta toppen rätt lutning då man borrar, stötstångs hålen är inte i 90graders vinkel mot toppacknings ytan
mvh jens
Re: Större hål för stötstänger B20
Postat: fre dec 18, 2020 11:32 pm
av Niklas_Karlstad
Letade efter klenare stänger som var kortare än original men verkar bara finnas i dessa grova storlekar vad jag sett. Grovleken är nog som sagt något overkill för denna motor men behöver ha pga att original blir för långa
Okej tack för tipset Jens! de var bra och veta innan man kör igång för detta hade jag inte en tanke på att hålen var borrade i "lutning" Har än så länge bara hunnit lyfta av toppen som tur var hehe.
Men återkom gärna med mått på hålen om du har möjlighet, men kanske inte ligger någon vatten eller oljekanal i närheten som man behöver ta hänsyn till endå.
Re: Större hål för stötstänger B20
Postat: lör dec 19, 2020 12:20 am
av Thunderbo1t
Undrar om det stämmer att B30 har kortare stötstänger?
Re: Större hål för stötstänger B20
Postat: lör dec 19, 2020 8:41 am
av Jens Gustavsson
hej hur kom du fram till att orginal längden är för korta? vad har du för kam ? hur mycket planat? bockarna planade? vart är juster skruven?
jag tycker endel lägger för mycket i teorin om den så kallade "rätta" vipparms geometrin på en B20.
innom rimliga gränser så skimsar/planar jag bara vipp bryggan med skims så justerskruvens gänga hamnar där jag vill ha den (för max vipputväxling på en race motor) sen är allt bra
du blir förvånad över hur mycket ett 0.5mm skims gör!
det är bra med 7.9mm stänger på alla lite häftigare motorer men jag tycker original längden är ganska rätt längd ofta. till en typ K, F, R, kam med måtliga lyft och fjädrar tryck så räcker det med standard stänger rakt av under 7000rpm.
jo viktigt att borra i rätt vinkel, jag har borrat hål nån gång långt tillbaka i tiden och kommit ut men lite JB weld så ordnade det sig.
Re: Större hål för stötstänger B20
Postat: lör dec 19, 2020 9:51 am
av Niklas_Karlstad
Med original stängerna så hamnar justerskruven max uppskruvad så detta tyckte jag inte kändes helt bra, där av jag ville ha kortare stänger, men det kanske hade räckt att shimsa bryggan ytterst lite då istället?
Kammen lyfter 10.8 så absolut ingen värsting heller. Toppen är planad 2.5 eller 2.7 minns inte på rak arm nu.
Med dom nya kortare får jag dock justerskruven ned skruvad nästan max istället, så lås mutter typ ligger plant med skruven, vilket jag heller inte tycker känns helt bra så då misstänker jag att jag måste plana plana bockarna till bryggan istället.
Frågan är vilket som blir bäst, kortare stänger & sänkt brygga.
Eller original stänger & upp shimsad brygga?
Re: Större hål för stötstänger B20
Postat: lör dec 19, 2020 9:51 am
av JE Jr
Thunderbo1t skrev:Undrar om det stämmer att B30 har kortare stötstänger?
Ja, 2mm kortare än B20.
Mvh
Re: Större hål för stötstänger B20
Postat: lör dec 19, 2020 10:37 pm
av Jens Gustavsson
skimsa bara upp lite tills du har juster skruven ganska långt inskruvad så stången hamnar ganska nära vippan men inte tar i nånstans då får du bästa utväxligen och mest effekt. man kan fila lite i vippan också med så snälla kamaxlar så blir det ännu mer ventillyft (aria) men man försvagar vippan lite då men är inget problem med de fina viporna och så snäll kam.
jag utgår från att du menar ventil lyft då du säger kam lyft?
mvh jens
Re: Större hål för stötstänger B20
Postat: lör dec 19, 2020 11:32 pm
av Niklas_Karlstad
Okej, jag får lägga på allt igen och testa hur det blir med shims

!
Ja precis, menar ventillyft eller faktiskt lyft eller man man kallar det
