Sida 1 av 3

Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Postat: mån dec 28, 2020 3:33 am
av Beeenzoo
vill nu för en gång och alla få svar på vilket block som är det "bästa"
vissa påstår b230fk andra b234 och vissa b23, men då man hört så många olika så vill jag nu veta med fakta eller era egna upplevelser vilket ni tror/vet är det bästa för att trimmas

även sett motordesign som har deras egna B230R block

motorn som ska byggas är en 16v turbo som ska klara av varvtal runt 10k
effekt är igentligen oväsentligt, vill bara bygga en odödlig motor som klarar av mina krav.
som sakt:
~10000rpm
idiotsäker

motorn kommer sitta i en volvo/daf 66 därav krävs inga monstereffekter då den dessutom ska igenom sfro

även tips på annat som kamaxlar osv är intressant
vill gärna få den ojämna tomgång som är vanlig med vassa kammar

samt hur ni som kört elektrisk vattenpump på dessa motorer har gjort(platsbrist med org pump)

mina planer hittils är:
stroka ner motorn till 2.0l med denna sats https://www.acm.se/product/stroker-kit- ... -234-68-mm som ger ett slag på 68mm för att underlätta höga varv
ev borra upp(åsikter?)
torrsump(platsbrist)
byte av alla lager,packningar, säten osv
vassare kammar
turbo typ hx40 eller liknande
e85
plenum insug
grenrör med ext wastegate
byta ut kilrem mot multirem(allergi mot kilremmar)
lättat svänghjul

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: mån dec 28, 2020 10:26 am
av psa
Skall du varva så mycket idiotsäkert får du välja ett helt annat stroker kit till att börja med.
Kostnaden på ventil mekanism lär också bli ganska otrevlig.
Torrsump lär nog också vara ett krav, men för ju med en del annat (DLC belagda kolvbultar etc).
Blocket är nog kort å gott det minsta problemet egentligen, men kostnaden på allt annat gör väl ett block ifrån motordesign en liten investering, ett hårdare block kommer bli mer slitstarkt dessutom.
Enklast är kanske att låta MDS bygga hela motorn med deras 16v topp etc.

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: mån dec 28, 2020 8:00 pm
av The
Ska du varva 10k dagen lång så välj en annan motor.

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: mån dec 28, 2020 8:29 pm
av mattias
Om kamaxlarna ska fylla på upp till 10k lär du inte behöva leta efter "ruppig" tomgång.
Stoppa i en Hayabusa-motor och lite överladdning så är du kanske hemma om det är varvtalet som lockar.

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: mån dec 28, 2020 9:59 pm
av Kadett4wd
Honda K20.
Blir nog billigare bygga på en sån.

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: tis dec 29, 2020 10:48 am
av Jonas Enderlein
Det starkaste blocket är också det dyraste MDS block, sedan B230 96års och senare.
Har man bara ordning på allt runt om kring så kan man ha hur vass kam som helst, motorn går jämt och fint ändå, så en icke ombygd fördelare, inte helt synkade spjällhus och ett ventilspel som skiljer lite bland dom olika ventilerna fast inom toleranserna ta sedan och justera kammarna så att du får lite mer overlap då har du orolig tomgång :)
Mvh Jonas E

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: tis dec 29, 2020 11:56 am
av Steve
Bygg ihop bilen och får den körbar med en originalmotor till att börja med

Inte för att vara elak(har provat själv), men såna här projekt med vilda "orimliga" planer blir ofta för mycket och rinner ut i sanden och då står man där med dyra delar som man får sälja iväg till halva priset

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: tor dec 31, 2020 4:53 pm
av Jens Gustavsson
har nån värkligen mätt upp med en trovärdig sonic mätare att 96 och nyare blocket har tjockare cylinderväggar?

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: tor dec 31, 2020 7:21 pm
av psa
Jag har ingen aning om dom är tjockare, men det var runt den tiden (kanske lite tidigare, minns inte exakt) som dom ändrade legeringen lite.
Små justeringar görs ibland löpande, men där skall dom ha gått över till en dom använde redan i diesel block.

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: tor dec 31, 2020 8:29 pm
av Jens Gustavsson
ok men då skulle man fått hårdhets testa sånna och se om det är en skröna eller om det är nått som går att bevisa?
tror dock att de är ganska bra i järn kvalite i de flästa b230 om man jämför med gammla v8 och B18 motorer iallafall.

de tål ju ändå en hel del trots att de är rätt tunna (ca 4.5mm bruka jag se med min sonic i de block med djupa frostpluggarna.

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: tor dec 31, 2020 9:14 pm
av Jonas Enderlein
Det finns väl ingen motor som är odödlig men har du det stroker kittet och balanserar det väl så bör det hålla, tex när jag bygger motorer så balanserar och vikt justerar jag vevstakarna till tiondels gram, kolvarna viktjusteras till tiondels gram.
växla ner remskivan på veven så att inte generatorn och vattenpumpen snurrar så fort, välj kamaxlar med mer duration men mindre lyft skaltryckare med laschcaps åh inga kina grejer, kammar och ventilfjädrar tryckare mm säljer Gunnar (proffessorn) Lundström.

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: tor dec 31, 2020 10:33 pm
av psa
Jens Gustavsson skrev:ok men då skulle man fått hårdhets testa sånna och se om det är en skröna eller om det är nått som går att bevisa?
tror dock att de är ganska bra i järn kvalite i de flästa b230 om man jämför med gammla v8 och B18 motorer iallafall.

de tål ju ändå en hel del trots att de är rätt tunna (ca 4.5mm bruka jag se med min sonic i de block med djupa frostpluggarna.
Jag har ingen kontakt längre med någon på gjuteriet för att fråga, men det finns säkert någon som har som kan ge mer exakt information.

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: tor dec 31, 2020 10:37 pm
av psa
Jonas Enderlein skrev:Det finns väl ingen motor som är odödlig men har du det stroker kittet och balanserar det väl så bör det hålla, tex när jag bygger motorer så balanserar och vikt justerar jag vevstakarna till tiondels gram, kolvarna viktjusteras till tiondels gram.
växla ner remskivan på veven så att inte generatorn och vattenpumpen snurrar så fort, välj kamaxlar med mer duration men mindre lyft skaltryckare med laschcaps åh inga kina grejer, kammar och ventilfjädrar tryckare mm säljer Gunnar (proffessorn) Lundström.
10.000 är väldigt extremt, balansering är det minsta problemet. Det stroker kittet skulle ge upp långt innan.

Men jag gissar att det är någon som trollar, första posten och det var minst sagt ett överambitiöst projekt. :lol:

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: tor dec 31, 2020 11:17 pm
av Jonas Enderlein
Varför skulle det strokerkittet inte kunna varva 10000v/m? Jag varvar med lätthet 8500 v/m med 80mm slag!

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Postat: fre jan 01, 2021 1:35 am
av Beeenzoo
förstår att många tvivlar på detta. just 10k rpm är inte ett måste igentligen men skulle vara fint att kunna varva 5 siffrigt.
och då tanken inte är att ladda 2-3 bar utan snarare runt 1 bar och sett många som varvat runt 8000 med högre ladd, vad med stroker kittet anser ni isåfall vara felatigt/inte tillräckligt?
valet med b230 över tex wankel eller honda motor är helt enkelt för det underlättar med drivlinan, samt tillgången till motorer och delar

förstår att jag inte längre kan ha tex hydrauliska lyftarna längre