Sida 1 av 1

Wastegate 5.3L turbo

Postat: tis dec 29, 2020 10:06 pm
av ahberg
Hej

Bygger ny maskin. Lm7 på 5.3L med en s475 turbo.

Har en tial 44mm liggandes men undrar om det kan bli i minsta laget? Effekt mässigt runt 7-800hk och kanske 1.5kilo som mest sen

Den 44mm hängde med upp till 936hk 2.5 kilo på min BMW 6 utan utan problem men kanske blir för liten för en 5.3L maskin


Nya tial ligger ju på över 6k för en 60mm

Mvh

Skickat från min J9210 via Tapatalk

Re: Wastegate 5.3L turbo

Postat: tis dec 29, 2020 11:44 pm
av Allx
Ju mindre en wg är desto högre blir grundeffekten samt problem med boostcreep blir större. Får du inte ner laddtrycket till en säker nivå måste du sätta dit en större.

800 hk i en 5.3L bör du nå under 1 bar laddtryck utan problem och en 44mm får nog svårt att hålla nere trycket om du inte har överdrivet stor turbinsida på turbon.

Re: Wastegate 5.3L turbo

Postat: tor dec 31, 2020 3:56 pm
av Jens Gustavsson
om du ska köra på gatan och där det inte är preppat är det viktigt att kunna kontrolera laddtrycket från 0.2bar stabilt på en v8 så man kan acc (G) så bra som möjligt och bygga ladd i starten. går att backa tändning på tid också men hellre reglera laddtrycket så långt det går. bra med tryck luft till wg också för att få så brett register på wg som möjligt.

behövs stora wg 2x50 minst med bra rör eller en 60+ men det ska va bra drag i den ingen sån med 40mm rör ut ur de flödar mindre än mina 50mm. stort slag, mjuk och lång fjäder och mycket flöde ska det va :thumbright:
mvh jens

Re: Wastegate 5.3L turbo

Postat: lör jan 02, 2021 3:44 am
av ahberg
Som jag misstänkte då.

Blir en 60mm wg

Re: Wastegate 5.3L turbo

Postat: lör jan 02, 2021 1:06 pm
av mattias
Med en 60 mm måste du sätta den nära turbon och gärna i "ytterkurva" även där så avgaserna hellre väljer ut genom wg än turbon.

Om du tänkt köra dubbla wg så tror jag du lätt kan få lågt laddtryck med lågt "boost creep" med dubbla 40 mm, bara avgaserna går rakt ut i wastegate efter rören gått ihop efter cylinder-bankerna, och wg sitter i "ytterkurva" på väg till turbon.

Re: Wastegate 5.3L turbo

Postat: mån jan 04, 2021 10:34 pm
av Jens Gustavsson

Re: Wastegate 5.3L turbo

Postat: tis jan 05, 2021 11:07 am
av BiTurbo
Det beror väl även på mottryck m.m.m.m.

Kompisen med en 4.2L V8 och en TB70 turbo har 1 original Audi S2 wastegate (typ 36mm?) monterad på bara 1 av rören = ena sidans avgasrör och ca 20cm innan turbon med ett singel entry avgashus och trots det fungerar det och då laddar han bara ca 0.3bar
Jag blev minst sagt förvånad när jag såg installationen, men det fungerar...

Re: Wastegate 5.3L turbo

Postat: tis jan 05, 2021 12:53 pm
av Steve
Ja, det fungerar ibland med felaktiga lösningar men är stor risk att det inte fungerar så kanske inte är så man rekommenderar nån att bygga :)

Har man dåligt flöde in i turbon eller kass turbo lär en sån nödlösning kanske fungera

Re: Wastegate 5.3L turbo

Postat: ons jan 06, 2021 10:15 am
av BiTurbo
Jo större blir bättre, men känns lite överdrivet tycker jag med 2x50mm ??
Han nämner ju även 1.5 bar laddtryck.

Men en 60mm lär ju fungera bra om man inte bygger väldigt "fel"

Re: Wastegate 5.3L turbo

Postat: fre jan 08, 2021 9:22 pm
av ahberg
https://youtu.be/AT_e7gGkTCE
Denna verka ju trevlig. Inte blodigt dyr heller


Finns ju billiga kopior 60mm men...

Skickat från min J9210 via Tapatalk


Re: Wastegate 5.3L turbo

Postat: sön jan 17, 2021 11:57 am
av whilliam
Tänk även på att större W/G behövs om du har stor turbin och/eller stort A/R. Detta beror på att gasen tar "lättaste" vägen ut och om turbinen knappt stryper nåt så vill avgaserna hellre gå där än genom W/G.
Egentligen så är det, prestandamässigt, bäst att ha en så liten W/G som möjligt, om det ger ett resultat som precis ligger i närheten av boostcreep på högsta växeln så har man bästa funktion. En del som mappar vill tvunget köra på jättelåga tryck under mappningen och de kommer inte att godkänna en så liten men när det är färdigmappat så funkar det fint.
Har du största turbinen med 88mm exducer? S-400 finns ju i många versioner och just till din motor är det viktigt med stor turbin för bästa resultat, en HX60 skulle göra sig bättre på dina tryck och effekter (möjligen skulle det funka med en HE500 eller HX55 också)

Generellt sett så är det lämpligast att använda Schwitzer (Borg Warner) på laddtryck väl över 2 Bar och Holset när man har lägre tryck (Garrett är nånstans mitt emellan)