Tips och info kring b5234t motordelar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lehto
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: mån jul 13, 2015 12:06 pm

Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av Lehto »

Tjenare.

Jag har en b5234t motor (850 turbo 225hk) som jag skruvat isär och upptäckt lite förslitningar i cylinder loppen, enl motorbyggaren jag ska anlita så säger han att de är 50/50 att de går att horna bort det annars i värstafall blir de borrning till 2a ÖD (81.40).

Planen jag har med denna är att bygga en pigg å rolig motor, jag har dock INGA planer på att kliva över 400hk det kan vi liksom glömma direkt kommer köra med -968 spridarna (465cc) samt 19T snurran. Skulle gärna se kanske 350-375hk men tar jag på mig mina realistiska glasögon så blir det kanske någonstans strax över 300hk.

Därför ber jag nu om lite råd, tankar och idéer för att även spara in lite pengar, jag har ett gäng lätt beggade H-profilare som ligger som jag tänkt att använda med original kolvarna som satt i och förhoppningsvis rädda blocket med lite horning detta är ju klart billigaste alternativet. Men frågan är om de är dumsnålt när man ändå har allt nedskruvat?

Alternativet är annars att direkt borra till 81.40 och köpa ÖD kolvar från volvo för ca 1300kr styck = 6500kr och använda mina beggade h-stakar.

Och 3e alternativet som frestar är att direkt borra till 81.40 och beställer mig ett kit med vevstakar och kolvar från ACM (9995kr): https://www.acm.se/product/paket-kolvvevstake detta är alltså bara strax över 3000kr dyrare än Volvos kolvar och jag får dessutom nya H-profilare.

Som jag förstått det så ska detta paket passa till min motor trots att vevstaken är 143mm istället för 139,5mm detta tackvare att kolven har annan komphöjd? Stämmer detta?
Är det någon som vet vad original kolvarna har för komphöjd?
Vad förlorar jag på att öka längden på vevstakarna från 139,5 till 143mm ?
Jag har hört att längre vevstakar försämrar bottenvridet i motorn och de vill jag egentligen inte, men frågan är om de är försumbart med skillnad på 3,5mm ?

Jätte tacksam för eran input eller om ni vet om något annat bra och prisvärt recept att bygga på i detta motorblock, Många talar om S60 kolvar osv men känns mest som löst prat när man läser?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av whilliam »

Kolla så att inte ACM har Sten Parners gamla kolvar, designen på dem är långtifrån optimal. Själv skulle jag nog letat andra kolvar till de befintliga stakarna. Inte för att det är bättre med kortare stakar men för att spara lite pengar då skillnaden blir väldigt liten med diff mellan 139.5/143mm
Viktigt är att kolvarna du väljer har tunn/låg översta ring och ska du köra bensin så får den inte vara krom-moly belagd (Chromad är däremot bra)
Bra är också om oljeskrapringen är hög, detta för att hinna transportera bort överflödsolja även på höga varvtal.
Kolvens 2:a ringland (köttet under översta kolvringen) bör vara så högt som möjligt, ger en kolv mer tålig mot överdrivna cylindertryck (bra "hängslen" om det skulle hända nåt oförutsett)

När det gäller längre stake så är det riktigt att vridmomentet sjunker på låga varvtal men effekten på höga varvtal ökar i större grad (allt annat lika) och detta gör att det borde i stället vara en fördel på din tänkta set-up (skillnaderna är enormt små)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av Kadett4wd »

Tvärtom, vilket jag länge hävdat, och blivit huggen vid fotknölarna, men denna bild stödjer mina erfarenheter.
Röd är långa stakar, helt klart mer vrid under 5400rpm, och sämre på topp(6700rpm+)
Bild

Och det har sitt stöd i fysiken, en lång stake går fortare kring nedre dödpunkt varav 'tiden' för ramning blir kortare än jämför med en kort stake.
I avsnittet pratar de dessutom att den med långa stakar är ganska okänslig mot tändpunkt, den har större 'fönster', vilket också stödjer vad jag velat framhäva tidigare.

Källa:
Engine Masters, gratis 14 dagar, www.motortrendondemand.com
Säsong 5 avsnitt 54.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Lehto
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: mån jul 13, 2015 12:06 pm

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av Lehto »

whilliam skrev: mån jan 18, 2021 12:14 pm Kolla så att inte ACM har Sten Parners gamla kolvar, designen på dem är långtifrån optimal. Själv skulle jag nog letat andra kolvar till de befintliga stakarna. Inte för att det är bättre med kortare stakar men för att spara lite pengar då skillnaden blir väldigt liten med diff mellan 139.5/143mm
Viktigt är att kolvarna du väljer har tunn/låg översta ring och ska du köra bensin så får den inte vara krom-moly belagd (Chromad är däremot bra)
Bra är också om oljeskrapringen är hög, detta för att hinna transportera bort överflödsolja även på höga varvtal.
Kolvens 2:a ringland (köttet under översta kolvringen) bör vara så högt som möjligt, ger en kolv mer tålig mot överdrivna cylindertryck (bra "hängslen" om det skulle hända nåt oförutsett)

När det gäller längre stake så är det riktigt att vridmomentet sjunker på låga varvtal men effekten på höga varvtal ökar i större grad (allt annat lika) och detta gör att det borde i stället vara en fördel på din tänkta set-up (skillnaderna är enormt små)
Tack för tipset ska fråga dom om SPM har ngn inblandning i deras kolvar.
Annars känns de inte lätt att få tag på kolvar längre... Dessa T5or är väl inte så heta längre... Wiesco & JE är ju mer än 10k för 5 kolvar å de känns lite tungt att punga upp för bara kolvar. Annars Volvos för ca 6k. Eller ACM då, eller har ni tips på andra sidor som säljer nått?
Och ja de ska köras bensin och jag har lätta vevaxeln med 90-slag.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av Steve »

Kollat DLI-teknik?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Lehto
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: mån jul 13, 2015 12:06 pm

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av Lehto »

Steve skrev: mån jan 18, 2021 4:33 pm Kollat DLI-teknik?
Bara JE och Wiseco där med. Verkar inte finnas så mkt annat att välja på...
Hade varit nice om de gick att hitta nån alternativ kolv från Volvo typ. Men antar de inte finns om man inte väljer att byta längd på stakar.
Mahle verkar inte heller gå att få tag på längre känns som dom hade lämpat sig bättre för mina HK samt plånbok.
rudarmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons sep 21, 2011 11:06 am

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av rudarmy »

Alternativet är annars att direkt borra till 81.40 och köpa ÖD kolvar från volvo för ca 1300kr styck = 6500kr och använda mina beggade h-stakar.

Har Volvo börjat sälja kolvar igen??

Jag försökte köpa 81mm till vitmotor för 3-år sen och fick beskedet att alla kolvar utgått ur sortimentet då underleverantörer inte behöver tillhandahålla efter 10år ich..
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av whilliam »

Nu är jag ingen Audiexpert men jag vet att flera av deras turbomotorer har smidda kolvar original, vet också att de har 81mm borr på vissa. (jaga beggade)
Flörtar du sedan med Kadett 4WD så borde han kunna hjälpa dig att fixa Verdistakar som passar till alltsammans - ett "icke dyrt" alternativ men ack så bra det skulle kunna bli......
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av »

Steg 1 måste ju vara att renoveraren får mäta upp blocket så ser man om det behövs borras eller om kolvar mm går återanvända efter honing och sedan bestämma sig om kostnaden för delar mm.

En kvart med en cylinderindikator så kan man ju räkna ungefär hur mkt man måste öka kolvspelet för att hona cylindern rund.
Lehto
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: mån jul 13, 2015 12:06 pm

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av Lehto »

En "liten" bump. Har nu återfått suget å färdigställa mitt projekt, blocket var lämnat till motorrenoverare som ganska direkt konstaterade att de måste borras vilket jag räknat med. Så ÖD kolvar beställda å blocket är schemalagt för borrning efter julhelgerna.
Den dystra nyhet var däremot att mina h-profil stakar som jag köpte begagnade och "enbart gått lugnt en halv sommar" tyvärr var något ovala i lill-ändan och han rekommenderade mig att titta efter nya.

Så undrar därför om ni har tips på några prisvärda stakar som dessutom går att köpa. Verdi verkar ju vara riktigt bra men över 2000kr per stake känns onödigt för min setup på 300-350hk. Kikade på BSR stakarna som känns väldigt prisvärt, är de någon som har någon erfarenhet av dessa? Tror ni dom duger?
https://sv.bsr.se/produkt/vevstakar-5st ... 1395532302

Eller vad ska man satsa på? Finns de någon firma som säljer som man inte hittar online? LGspeed har paket med 5stakar samt alla packningar osv för 7000kr kanske kan va ett alternativ? Som sagt tips mottages, och även info om BSR stakarna.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av psa »

Kvalitén på en del Kina stakar är inte den bästa så dom kan ha gått så kort tid. Men det går ju att byta bussningar i dom. Se till att mäta upp storänden också samt anläggningsytorna då dom brukar slarva med bearbetningen där.
Lehto
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: mån jul 13, 2015 12:06 pm

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av Lehto »

psa skrev: tor dec 23, 2021 10:03 pm Kvalitén på en del Kina stakar är inte den bästa så dom kan ha gått så kort tid. Men det går ju att byta bussningar i dom. Se till att mäta upp storänden också samt anläggningsytorna då dom brukar slarva med bearbetningen där.
Det skulle bli dyrare att byta bussningar än att köpa nya stakar.

Vad ska man satsa på då? Är K1 vettiga?
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av psa »

K1 har ju varit bra i alla fall, det är ett av flera företag som Tom Molnar har arbetat för.
Det finns både bra och dåliga prylar ifrån Kina, det kan fort bli en hel del arbete med att rätta till dom som är sämre och då är man snart uppe i "märkespriser".
Det kanske finns någon här som har testat samt mätt upp alla dimensioner och ytor som kan svara dig bättre kring vilka som är bra.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av Erland Cox »

De som bäst håller måtten är stakarna från ACM.
Många av de andra är 1-2 hundradelar för stora.

Erland
Lehto
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: mån jul 13, 2015 12:06 pm

Re: Tips och info kring b5234t motordelar

Inlägg av Lehto »

Erland Cox skrev: fre dec 24, 2021 1:29 pm De som bäst håller måtten är stakarna från ACM.
Många av de andra är 1-2 hundradelar för stora.

Erland
Har inte folk klagat att de blir kolvbultsknack från dom eftersom bussningen i lill-ändan har 360graders oljespår?
Skriv svar