Sida 1 av 3

Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: ons jan 20, 2021 7:50 pm
av Vr6_mannen
Hej tänkte kolla lite :) har en Vw mk1 med en mk3 aaz motor :) jag ska slänga ditt en lite större turbo på den.. vad ska man satsa på ? lite inne på en t3t4 turbo .. eller blir kanske för stort ?

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: ons jan 20, 2021 11:51 pm
av whilliam
Du vinner inget eller näst intill (i vart fall försumbart) om du inte först kontaktar någon som kan justera in dieselmängden.
Anledningen är ruskigt enkel att förstå om du funderar en liten sekund - På ottomotorer (bensinare, tändstiftsmotorer) så gasar man med ett spjäll (det är alltså luftmängden/massan som bestämmer hästkrafterna)

På Diesel är det HELT tvärtom - man "gasar" med bränslemängden så det ger inget (nästintill) att öka luftmängden (trycket)

Vill du verkligen höja effekten ordentligt så BÖR du också sänka kompet på motorn, detta gör det enklare för pumpen att "skvätta in" bränsle vid den rätta tidpunkten (om du inte sänker kompet så kommer det mesta av dieseln att bli injekterat då kolven är på väg neråt och i princip eldar du bara rätt ut i turbons turbin)

Ett alternativ är tillskottssprut (vanligast metanol, men funkar med E-85 också) då kan du tillgodose bränsletillförsel på högre varvtal och effekten kommer som ett brev på posten (inte Postnord :lol: )

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: tor jan 21, 2021 9:41 am
av vebotrimmarn
hitta en turbo som är snäppet större än original. dieselpumpen levererar diesel tills turbon är bottnad ändå. bästa vore om du behöll original turbon och monterade en större efter den i serie (med större pumpelement så klart) :)

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: tor jan 21, 2021 11:28 am
av Vr6_mannen
Ja jag tänker lite så att än att plocka mer effekt så har jag ett grenrör som nog flödar lite bättre . Sen kan man om man vill i framtiden slänga på en bättre pump . Tycker tyvärr lite mycket pengar typ 10 papp ju 🤣🤣

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: tor jan 21, 2021 11:30 am
av Vr6_mannen
Turbo som sitter där idag läcker igenom olja så måste ju byta ändå . Sen kan jag lika bra slänga ditt lite större . Men lite hur en sån turbo kommer att funka om blir för stort 🤷 eller man ska köra på en typ gt25

whilliam skrev: ons jan 20, 2021 11:51 pm Du vinner inget eller näst intill (i vart fall försumbart) om du inte först kontaktar någon som kan justera in dieselmängden.
Anledningen är ruskigt enkel att förstå om du funderar en liten sekund - På ottomotorer (bensinare, tändstiftsmotorer) så gasar man med ett spjäll (det är alltså luftmängden/massan som bestämmer hästkrafterna)

På Diesel är det HELT tvärtom - man "gasar" med bränslemängden så det ger inget (nästintill) att öka luftmängden (trycket)

Vill du verkligen höja effekten ordentligt så BÖR du också sänka kompet på motorn, detta gör det enklare för pumpen att "skvätta in" bränsle vid den rätta tidpunkten (om du inte sänker kompet så kommer det mesta av dieseln att bli injekterat då kolven är på väg neråt och i princip eldar du bara rätt ut i turbons turbin)

Ett alternativ är tillskottssprut (vanligast metanol, men funkar med E-85 också) då kan du tillgodose bränsletillförsel på högre varvtal och effekten kommer som ett brev på posten (inte Postnord :lol: )

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: tor jan 21, 2021 1:09 pm
av whilliam
Det jag skriver baserar sig på 25+ års erfarenhet av turbos, tractorpulling med +1000Hp i bagaget......
Nu är du inne på lite bättre tankar, vill du inte löpa linan ut och sätta dit bra grejer på bränslesidan så är det ok att sätta dit en turbo som är bara en aning större än originalet (modda dit en från en liknande motor med högre effektuttag)
Anledningen är att annars försvinner körbarheten och prestandan på låga varvtal och det är ingen "vinst" (speciellt om du inte lägger energi/pengar på pumpen)

Extra insprutning är inte fel och inte så dyrt/kostsamt heller om du får vettig hjälp eller klarar elen själv (och det ger verkligt effekttillskott)
Turbona räcker mycket längre än vad man kan tro (bara bränslet funkar) det mest extrema exemplet som finns att tillgå är en BMW 120D som plockades 282 Hp med originalturbon, faktiskt mer effekt än vad den borde räcka till på en bensinare (egentligen orättvis jämförelse eftersom det är commonrail, men visar att turbon är inte proppen på dieslar)

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: tor jan 21, 2021 1:44 pm
av Vr6_mannen
Okej vad hade du rekommendera för turbo ? Den jag har är som sagt dålig . Ja jag vill ju ändå ha kör bara bil .tänkte för typ en 940 turbo dom heter väl 13c . Okej vad då för extra sprut ? Förklara gärna ner om det 👍👍
whilliam skrev: tor jan 21, 2021 1:09 pm Det jag skriver baserar sig på 25+ års erfarenhet av turbos, tractorpulling med +1000Hp i bagaget......
Nu är du inne på lite bättre tankar, vill du inte löpa linan ut och sätta dit bra grejer på bränslesidan så är det ok att sätta dit en turbo som är bara en aning större än originalet (modda dit en från en liknande motor med högre effektuttag)
Anledningen är att annars försvinner körbarheten och prestandan på låga varvtal och det är ingen "vinst" (speciellt om du inte lägger energi/pengar på pumpen)

Extra insprutning är inte fel och inte så dyrt/kostsamt heller om du får vettig hjälp eller klarar elen själv (och det ger verkligt effekttillskott)
Turbona räcker mycket längre än vad man kan tro (bara bränslet funkar) det mest extrema exemplet som finns att tillgå är en BMW 120D som plockades 282 Hp med originalturbon, faktiskt mer effekt än vad den borde räcka till på en bensinare (egentligen orättvis jämförelse eftersom det är commonrail, men visar att turbon är inte proppen på dieslar)

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: tor jan 21, 2021 10:26 pm
av whilliam
Verkar inte som att du orkar krångla med VNT turbo och dess styrning (såna som sitter på starkare/nyare Golfar) men det hade varit lämpligt för bra resultat.
Riktigt att 13C sitter i vissa 940 men den har för stort avgashus för att stämma till dig.
Svårt att rekommendera när man inte vet vad du grejar att fixa själv (eller enkelt kan få hjälp med) men en lite halvexotisk grej som skulle ge riktigt bra resultat är en Mitsubishi TD04 12T från en S/V 40. Till den behöver du då bygga grenrörsadapter (eller nytt grenrör) och för att det ska bli bra så skall det vara puls-split (cylinder ett och fyra in i turbons ena kanal och två+tre i den andra)

Kanske skulle bli än bättre med en ovanligare turbo som bl.a. sitter på Peugeot RCZ och 207 samt vissa mini cooper en liten K03 med twin entry och integrerad wastegate.

Tillskottssprut är det andra som kan mycket bättre än mig och det finns massor av sätt att lösa det på, enklast så låter man bara laddtrycket duscha in extra bränsle, men då kan man inte trycka in så mycket och allra mest avancerat så blir det fyra spridare och fullständig styrning till dem.
Det finns färdiga system att köpa med metanol/vatteninsprutning till pullingtraktorer bland annat....

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: fre jan 22, 2021 7:00 am
av Vr6_mannen
Vnt turbo är dom med små vingar ? Ja men de är ju samma typ av styrning med wastgat klocka ju ? Alltså bygger o fixar det mesta ...har tyvärr redan börjat punkts upp ett nytt grenrör för t3 fläns 🤣🤣 vill ju hitta någon turbo som inte är svindyrt med... För det du skriver ovanlig turbo från sån bil bruka kosta där efter ... Jaså vem har ner koll på till skotts sprut ... Tänkte du hade koll med så många års erfarenhet 😉
whilliam skrev: tor jan 21, 2021 10:26 pm Verkar inte som att du orkar krångla med VNT turbo och dess styrning (såna som sitter på starkare/nyare Golfar) men det hade varit lämpligt för bra resultat.
Riktigt att 13C sitter i vissa 940 men den har för stort avgashus för att stämma till dig.
Svårt att rekommendera när man inte vet vad du grejar att fixa själv (eller enkelt kan få hjälp med) men en lite halvexotisk grej som skulle ge riktigt bra resultat är en Mitsubishi TD04 12T från en S/V 40. Till den behöver du då bygga grenrörsadapter (eller nytt grenrör) och för att det ska bli bra så skall det vara puls-split (cylinder ett och fyra in i turbons ena kanal och två+tre i den andra)

Kanske skulle bli än bättre med en ovanligare turbo som bl.a. sitter på Peugeot RCZ och 207 samt vissa mini cooper en liten K03 med twin entry och integrerad wastegate.

Tillskottssprut är det andra som kan mycket bättre än mig och det finns massor av sätt att lösa det på, enklast så låter man bara laddtrycket duscha in extra bränsle, men då kan man inte trycka in så mycket och allra mest avancerat så blir det fyra spridare och fullständig styrning till dem.
Det finns färdiga system att köpa med metanol/vatteninsprutning till pullingtraktorer bland annat....

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: fre jan 22, 2021 8:01 am
av Vr6_mannen
Typ sån turbo ? Tror folket om det ?
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/ ... any_id=159

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: fre jan 22, 2021 10:46 am
av whilliam
Njaaa, styrningen skiljer en hel del även om klockan ser snarlik ut (klockan jobbar åt motsatta hållet också)
En turbo behöver inte bli dyr bara för att den inte är så vanlig, man får bara lägga mer tid på att leta.

Den du länkar till har ju ingen T3 fläns heller, den har nån 3-bultad rund historia har jag för mig och hur den passar till ditt bygge beror på hur du gör med dieselstyrningen (den är bättre än 13C i vart fall)

Här har du en länk till en Peugeot turbo som jag nämnde ovan, du får själv leta vidare efter nån billigare, det borde gå att hitta (kanske de kan sänka priset om du köper den utan grenrör, för de har lagt ut den med grenrör kvar)
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=42799079

Visst har man sett flera tillskottssprut men håller nästan bara på med turbos till dieslar (har ingen dieselbil själv ens) har däremot aldrig sålt/valt eller installerat såna.

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: fre jan 22, 2021 11:10 am
av Vr6_mannen
Ja så är det den går på vacum istället för tryck . Men vad tror du om den jag länkade från sab motorn ? Ja Jo precis jag var ju inne på en Kina snurra så där av blev kollektorn gjord för t3 fläns . Men jag är lite i mot Kina turbos för vet ju inte kvalitén . Sen ta från en original bil så kan hitta på skroten i framtiden med om den rasar . Men grenröret är bara upp punktat så bara till att göra om för den runda flänsen .

Ja det är ju hur man kan lösa det med mer soppa . Går det att göra med en spridare i tryck röret ? För vet så har man ju kört på bensin motor o kört med vatten . Försökte googla på extra sprut på diesel men hittar inget direkt 🤷
whilliam skrev: fre jan 22, 2021 10:46 am Njaaa, styrningen skiljer en hel del även om klockan ser snarlik ut (klockan jobbar åt motsatta hållet också)
En turbo behöver inte bli dyr bara för att den inte är så vanlig, man får bara lägga mer tid på att leta.

Den du länkar till har ju ingen T3 fläns heller, den har nån 3-bultad rund historia har jag för mig och hur den passar till ditt bygge beror på hur du gör med dieselstyrningen (den är bättre än 13C i vart fall)

Här har du en länk till en Peugeot turbo som jag nämnde ovan, du får själv leta vidare efter nån billigare, det borde gå att hitta (kanske de kan sänka priset om du köper den utan grenrör, för de har lagt ut den med grenrör kvar)
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=42799079

Visst har man sett flera tillskottssprut men håller nästan bara på med turbos till dieslar (har ingen dieselbil själv ens) har däremot aldrig sålt/valt eller installerat såna.

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: fre jan 22, 2021 3:58 pm
av Cedric
Är det VP37 på en sådan motor? Isåfall borde Baldurs styrsystem kunna fungera: https://controls.is/shop/ecu/dsl1

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: fre jan 22, 2021 6:06 pm
av Vr6_mannen
Sitter mek pump på denna .men sån box kostar ju typ lika mycket som kostar få en pump byggd ju

Cedric skrev: fre jan 22, 2021 3:58 pm Är det VP37 på en sådan motor? Isåfall borde Baldurs styrsystem kunna fungera: https://controls.is/shop/ecu/dsl1

Re: Vw mk1 diesel :) större turbo

Postat: fre jan 22, 2021 11:08 pm
av Vr6_mannen
Gick en runda på returbilen där stod en audi med v6 diesel ... likadan turbo som denna... den känns inte så stor ...
https://www.bildelsbasen.se/?index=defa ... d=45499757