Sida 1 av 3

Intercooler efficiency?

Postat: tor jan 21, 2021 9:05 am
av Jussi Alanko
hi, does anybody measured their post ic iat:s and maybe also iat:s before ic.
I have called at least 10 different places which sells intercoolers and nobody hasn't tell me anything about their intercoolers efficiencies.

I maybe buy a do88 455*300*102mm ic with 3" fittings, does anybody know anything about this kind of ic:s efficiency?

If somebody has measured this kind of chinacooler iat:s before and after intercooler i can calculate then intercoolers efficiency!

Re: Intercooler efficiency?

Postat: tor jan 21, 2021 11:37 am
av Johan Lindberg
You need the pressure drop too?

Re: Intercooler efficiency?

Postat: tor jan 21, 2021 12:29 pm
av Jussi Alanko
YEs i need, but efficiency is more important, if i can get a 90% efficiency ic, it is already good enough, more is of course more beneficial.

Re: Intercooler efficiency?

Postat: tor jan 21, 2021 1:34 pm
av Cedric
Its probably as it always is in the after market, no data on anything. But IC efficiency has to be clearly specified, otherwise you couldnt compare different brands from different suppliers for example. If you work with a "real" supplier the IC effiency data you get is not a single number, is more of a map of efficiencies that you can use for simulations and predictions (that depends on airflows etc), so Im not sure how this would actually be don for aftermarket suppliers in a good and simple way.

Re: Intercooler efficiency?

Postat: fre jan 22, 2021 4:57 pm
av Daniel-635
I did some testing when I upgraded my Intercooler.
Not sure if this will be useful for you but here it goes.

I bought my first intercooler at KL-Racing in 2009
Sorry about the water marks, but I hope you can see the photos.

Bild

I decided that I needed a bigger one, and looked around A LOT but could more or less not find a "High" Intercooler, only wide ones.
So my solution was to build one out of two.

Bild

These ones were also bought from KL-Racing but in 2017 and was not built in the same way.
The new ones had more vanes or fins inside the channels.

Old version
Bild

New version
Bild

So better cooling efficiency but higher flow restriction.
This is a measurement i did with my vacuum cleaner and some ATF oil. (Vacuum cleaner rated at 28 litres/sec no pressure specified)
Higher restriction in the new type.
Bild

Old VS new Intercooler. 300x400x76 VS 450x450x76

Bild

With my "Vacuum cleaner experiment" I still got higher flow restriction with the new intercooler, even though it's 100mm higher.
However the new Intercooler is WAY better.

The right example is from driving in normal conditions, at 17°C
Third gear wide open throttle, I only get a temp increase after the intercooler to 6°C compared to ambient temperature.
Boost pressure 0,9 Bar
3,5 Litre Bi-Turbo ~450-500 HP (Depending on fuel)

(Left example, is from when car were parked, on idle for a few minutes, then Full throttle 1/2/3 gear.)

Bild

With the old smaller intercooler I got a temperature increase to about 40°C
So the intercooler upgrade got me at least about 30°C cooler air.
I think my Turbochargers (Mitsubishi TD04-18T) work at pretty good efficiency 75% maybe.
But I have not measured the temp after the Turbochargers, so I really can't give complete data, but maybe some food for thought ?

Re: Intercooler efficiency?

Postat: mån feb 15, 2021 11:32 am
av Jens Gustavsson
jag har flödat lite kylare och gavlarna har stor betydelse också. de som har i mitten rakt in mot cellerna är bäst.

sen ska man se hur låg temp man får efter kylaren så ska man ha koll på tryck fallet också.

såg en gång lägre temp ut ur kylaren än vad temperaturen va ute men då man tänkte till så insåg man att det va mycket tryckfall som gjorde det och det är inte bra alls.

väldigt viktigt att få stora mängder kall kyl luft igenom kylaren också det kiljer väldigt mycke från bil till bil i vilken insugs temp man får. i extrem fall kan kyl luften gå åt fel håll!!! i vissa farter går luften igenom vattenkylaren sen igenom laddkylaren= väldigt dåligt

Re: Intercooler efficiency?

Postat: mån feb 15, 2021 6:43 pm
av Kadett4wd
tryckfall är väl egentligen skitsamma?
Det är väl densiteten på luften som är the shit?

Re: Intercooler efficiency?

Postat: mån feb 15, 2021 8:01 pm
av Jens Gustavsson
nu har du nog sett för mycket på gale banks haha?

men ja det går att få bättre luft-dencitet och till en viss gräns kan man käna på det men man förlorar i att turbon får jobba hårdare och pumpförlusterna ökar rätt fort så tror inte det är nått man vinner på om inte man laddar ganska lite och har en redigt stor turbo som inte påvärkas så mycket men blir smalare register på motorn och lägre liter effekt... men vissa diesel motorer i elvärk och kanske marina vet jag har sånna system. de har ett fint namn men mins inte?

mvh jens

Re: Intercooler efficiency?

Postat: mån feb 15, 2021 8:36 pm
av Kadett4wd
jo,, Man lär ju ha lite differenstryck över overlap perioden givetvis för att man ska få bra rensköljning etc etc.
Men i övrigt vill man ju ha så mycket syre som möjligt fångad i cylindern för att förbränna mycket bränsle.

Re: Intercooler efficiency?

Postat: mån feb 15, 2021 9:06 pm
av Jens Gustavsson
hela avgasfasen får mer tryck i sig och sänker effekten (inte bara överlapp) och höjer belastningen på motorn på en given effekt.

Re: Intercooler efficiency?

Postat: tis feb 16, 2021 6:36 am
av Kadett4wd
jo givetvis, men att man ska behöva drabbla med sånt vi diskuterat i åratal trodde jag var onödigt ;)

Man skulle dock uppfunnit en energilös ej restriktiv förkylare innan luften går in i turbon/insuget.
Då packar man ju syremolekylerna så tätt man kan innan eventuell turbo bakar ihop smeten så intercoolerna får luft tjock nog att skära med kniv =)

Re: Intercooler efficiency?

Postat: tis feb 16, 2021 7:50 am
av fredde_vit_pv
här är en äldre video på just Jens bil en kall dag i sävar.här kan man se hur laddluftkylaren beter sig!
https://www.youtube.com/watch?v=-J4bNMZOxfM

Re: Intercooler efficiency?

Postat: tis feb 16, 2021 4:28 pm
av jompazx
Om man vill ha bra kylning med lite tryckfall måste det bästa sättet att få till det vara att optimera kylmediet(fartvinden). extremt mkt luft smiter runt cellpaketet istället för att gå igenom. ju tjockare cellpaket hur trögare är det att flöda igenom, jag tror det är därför originalbilar i regel kör på stora genomströmmningsarea men tunnare cellpaket, dock lär man få mer tryckfall i en sådan intercooler då luften måste sprida sig mer. titta på original installationen i en 940 exempelvis där har man "tätat" runt kylpaketet så mkt det går ett kostnadseffektivt sätt att få gratis effekt, det hjälper extra mkt om man har vattenkylaren bakom som annars kanske får för lite luft.

Re: Intercooler efficiency?

Postat: tis feb 16, 2021 5:51 pm
av Kadett4wd
Och se till att luftfiltret inte kan suga varm luft ur motorrummet

Re: Intercooler efficiency?

Postat: tis feb 16, 2021 7:16 pm
av whilliam
Det sugs bara från motorrummet vid låga hastigheter, typ rallycross, viss konbana och viss drifting. Vid gatåka, bana rally m.m. så är det ingen varmluft kvar under huven (om det är normalt byggt/konstruerat)

Tryckfallet över I/C är A&O det är ju en av kriterierna som skiljer en bra från en dålig (den andra är kylförmågan)

Ni är inne på nåt mycket intressant när det gäller deltatryck över motorn, jag är övertygad om att man många gånger kan TJÄNA på att ha lite sämre densitet på luften i plenum bara den har ett högre tryck, misstolka mig inte nu, som att jag skulle tycka att det var bra med varmluft men det måste finnas situationer där tryckskillnaden blir viktig så att inte avgaser blir kvar i förbränningsrummet