Volvo b230 ”daily drifter
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Slänger in lite bilder på införskaffade saker så länge
Komplett koppling och en txr framvagn med coils och lite kylare, 50mm wg
Grenrör och avgas delar, sen lite tryckrörsdelar och även komplett packningssats
Komplett koppling och en txr framvagn med coils och lite kylare, 50mm wg
Grenrör och avgas delar, sen lite tryckrörsdelar och även komplett packningssats
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Volvo b230 ”daily drifter
hör med nån admin om det går att flytta tråden till "vad händer i garagen"
mvh! Jonathan Hall
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Det var ingen dum idé, jag har haft den tanken också! Ska höra efter
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Någon som har ett smart sätt att göra ”flänsar” på änden av tryckrören så inte slangarna åker av?
Går ju att ta tryckrören till en firma och låta dom lägga en rand runt, men blir bökigt om jag ska flytta om rören och måste åka tillbaka.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Jag är inte riktigt med på varför du väljer separat W/G och ändå inte twin entry på turbon? Skillnaden blir ungefär 600-700 varv på användbart register (enligt alla tester som gjorts på rallycrossbilar förr)
En vettig anledning till att välja singelinlopp på turbo är ju annars att man kan ha en integrerad W/G (som i sin tur förenklar/förbilligar och ger bra förutsättningar för brett register genom kort anslutningsväg och bra placering)
Ta gärna en bild in i avgashusets ingång, känner inte igen husets utformning från de TD06 och -05 jag sett och det vore intressant att se om de valt att behålla Mitsubishis smarta funktion med att tvinga avgaserna till moturs rotation.
En vettig anledning till att välja singelinlopp på turbo är ju annars att man kan ha en integrerad W/G (som i sin tur förenklar/förbilligar och ger bra förutsättningar för brett register genom kort anslutningsväg och bra placering)
Ta gärna en bild in i avgashusets ingång, känner inte igen husets utformning från de TD06 och -05 jag sett och det vore intressant att se om de valt att behålla Mitsubishis smarta funktion med att tvinga avgaserna till moturs rotation.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo b230 ”daily drifter
https://www.speeding.nu/image/7331/Alum ... -2mm.jpgOm du har tunna tryckrör så kan du låta tillverka verktyg i stål som är har formen av själva rillan invändigt/utvändigt verktyget behöver vara nästan en halv del av en cirkel och sedan kan du pressa rillan själv, bit för bit i ett skruvstäd.
Resultatet som du får blir så här:
Resultatet som du får blir så här:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Ok, där ligger ett försök till att få den rörelse på gasen jag nämnde ovan
Det är en bra sak för registret och blir ännu bättre om du lägger din merge-kollektor med vinklar som förstärker en moturs-rotation.
Tekniken bygger på att turbinhjulet ligger "offset" mot gasen centrum, därmed blir den gas som "kastas bort" av turbinhjulet satt i rörelse så att den "snurrar" moturs. När den senare träffar hjulet för att då ta vägen ut, så blir en större del av den "tvingad" att ta den längsta vägen ut (följa turbinhjulet på den sida som sitter mot lagerhuset och sedan gå djupare ner i hjulet)
Detta till skillnad från att bara ta "raka vägen ut" runt avgashusets radie.
Det är en bra sak för registret och blir ännu bättre om du lägger din merge-kollektor med vinklar som förstärker en moturs-rotation.
Tekniken bygger på att turbinhjulet ligger "offset" mot gasen centrum, därmed blir den gas som "kastas bort" av turbinhjulet satt i rörelse så att den "snurrar" moturs. När den senare träffar hjulet för att då ta vägen ut, så blir en större del av den "tvingad" att ta den längsta vägen ut (följa turbinhjulet på den sida som sitter mot lagerhuset och sedan gå djupare ner i hjulet)
Detta till skillnad från att bara ta "raka vägen ut" runt avgashusets radie.
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Så jag ska alltså vrida varje rör, lite grann moturs i kollektorn? Intressant.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Ikväll var det tillverkning utav kollektorn... det är tur att man inte vinner några race pga snygg kollektor.
Det var inte bara att kapa till rätt vinklar i rätt längd på rören för att få till det bra! Fick slut på batteri i telefon så bilder på det kommer en annan dag.
Det var inte bara att kapa till rätt vinklar i rätt längd på rören för att få till det bra! Fick slut på batteri i telefon så bilder på det kommer en annan dag.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: Volvo b230 ”daily drifter
100% igenkänning där!Slackan skrev: ↑ons mar 17, 2021 9:26 pm Ikväll var det tillverkning utav kollektorn... det är tur att man inte vinner några race pga snygg kollektor.
Det var inte bara att kapa till rätt vinklar i rätt längd på rören för att få till det bra! Fick slut på batteri i telefon så bilder på det kommer en annan dag.
Enda fördelen är att man får träna på att svetsa me dålig fogberedning och mycket spalt!
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Ja jäklar!Markus skrev: ↑tor mar 18, 2021 9:46 pm100% igenkänning där!Slackan skrev: ↑ons mar 17, 2021 9:26 pm Ikväll var det tillverkning utav kollektorn... det är tur att man inte vinner några race pga snygg kollektor.
Det var inte bara att kapa till rätt vinklar i rätt längd på rören för att få till det bra! Fick slut på batteri i telefon så bilder på det kommer en annan dag.
Enda fördelen är att man får träna på att svetsa me dålig fogberedning och mycket spalt!
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Handhållna bandslipen och kompressorn kommer att få gå varm!
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo b230 ”daily drifter
Svårt att se på bilden men ser mest ut som medurs rotation? Det är bra om själva mittpunkten på kollektorn får vara lång, det blir också mycket slipjobb för att få dit uttag för wastegate. Bra om det sitter så nära flänsen som möjligt (gärna inkräkta på flänsen, till ungefär hälften och sedan ha fina avrundade kanter)
Det är också bra om ventilen kommer väldigt nära, egentligen är idealet att när ventilen är stängd så ska den vara som en del av kollektorns vägg.
Helst ska uttaget sitta på samma sida som turbinhjulet, det är bra för turbinens verkningsgrad om inte ytterdelen störs utan det blir så jämnt o rakt gasflöde som möjligt där, sidorna funkar också men man ska undvika att sätta det på yttersidan.
Samma regler gäller om du får för dig att svetsa uttaget i avgashuset, det är väldigt frestande att sätta det i ytterkanten där, för det går ju enklast, men det är sämre för funktionen. De som tvivlar kan gärna titta på Borg Warner EFR med integrerad wastegate, de har ansträngt sig för att göra det bra.
Det är också bra om ventilen kommer väldigt nära, egentligen är idealet att när ventilen är stängd så ska den vara som en del av kollektorns vägg.
Helst ska uttaget sitta på samma sida som turbinhjulet, det är bra för turbinens verkningsgrad om inte ytterdelen störs utan det blir så jämnt o rakt gasflöde som möjligt där, sidorna funkar också men man ska undvika att sätta det på yttersidan.
Samma regler gäller om du får för dig att svetsa uttaget i avgashuset, det är väldigt frestande att sätta det i ytterkanten där, för det går ju enklast, men det är sämre för funktionen. De som tvivlar kan gärna titta på Borg Warner EFR med integrerad wastegate, de har ansträngt sig för att göra det bra.