Tillägg sprut på diesel

En plats för olje-brännare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av The »

Hörru whilliam. Bygg ihop en diesel med bensintänk på extrainsprutning och bevisa att det fungerar...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev: tor jan 28, 2021 12:52 pm Jag funderar och funderar på hur man säkerställer exakt tändpunkt med extra dieselinsprut i insuget.
Kan nån förklara?
Det är säkrare att spruta in något bränsle som inte självantänder (så som diesel gör) precis som jag skrivit så är Metanol det mest lämpliga även om det funkar med de flesta alkoholer, bensin självantänder inte heller på samma sätt som diesel så det funkar också men kommer att göra det svårare.

Ska man spruta in diesel så måste man verkligen se till att det inte sprutas in på låga varvtal, det är lite kul att du skriver "exakt" tändpunkt för det är det ju ingen som har koll på i den ligan som figurerar här :lol: De som trimmar sina dieselbilar o rattar på pumpen har inget intresse alls av att hålla koll på det, de skruvar hejvilt tills det verkar funka. De tankar också diesel med modifierat cetantal för att få högre effekt och det påverkar tändläget i allra högsta grad.

Det man får göra är alltså att börja spruta in det vid ett varvtal högt nog för att ordinarie pump inte klarar att ge så mycket (kring området för maxeffekt) och därefter få ett effekttillskott som ligger högre upp i varvtal än vad det gör utan. Att det behöver vara styrt av ett seriöst sprut är väl ganska självklart.
Så gör man en liten lista över lämpliga bränslen som tillskott och i "svårighetsgrad" av hur de är få till att fungera, så lär diesel vara en av de "svåraste"
Vatten/metanol
Vatten/etanol
metanol
etanol
------
------
------
E-85
------
bensin
-------
-------
diesel
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Hörru Torbjörn. Läs alla posterna och gärna hela tråden + de länkar som lagts in så ser du att detta inte är min ide', du ser också att jag inte har nån dieselbil och inte tid över att lägga på detta.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Kadett4wd »

Jag vet att det är oerhört noga med spruttid samt start av spruttid(tändläget) om man trimmar, det blir lätt skador på kolvar annars.
Varav att som ts vill vad jag förstod att spruta in extra diesel i insuget för att slippa köpa en större pump.

Och då eftersom dieseln självantänder(det är ju så den jobbar), kan då mycket väl tända på tok för tidigt och okontrollerat, varav man får stora motorskador pga det också.

Man bör gå över på Youtube och kika på Gale Banks filmer, han har en hel del kunskap som han erbjuder helt gratis.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av The »

whilliam skrev:Hörru Torbjörn. Läs alla posterna och gärna hela tråden + de länkar som lagts in så ser du att detta inte är min ide', du ser också att jag inte har nån dieselbil och inte tid över att lägga på detta.
Du verkar ha massa tid att skriva i alla möjliga trådar. Har du inget intresse eller kunskap om att bygga diesel så sluta skriva då.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Bassek »

Editerade mitt inlägg då jag skrev om fel trådstartare.
Vi kanske borde starta en ny tråd om dieseltrimmning...
Om det nu hade funkat med tilläggssprut hade väl alla tractorpullers använt sig av den idèn, på diesel gäller mycket diesel på kort tid med mycket luft (syre) för hög effekt. I dragracing används en del lustgas också, men mest för att få fart på turbosarna, det blir styggt under lång tid.
MVH Basse
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Bassek »

whilliam skrev: ons jan 27, 2021 9:03 am
Bassek skrev: tis jan 26, 2021 6:19 pm Ett toppenrecept på en sprängd motor.
Du WHILLIAM, sluta fabulera diesel nu för f%n, håll dig till något annat bränsle som du behärskar, och insup inga nybörjare med massa fabler.
Dieselmotorer SKA ha sitt bränsle genom spridaren, punkt slut, annars är det ju ingen diesel:-)
MVH Basse
Det är ju du som fabulerar och har konstiga föreställnigar/inställningar, varför SKA bränslet komma genom spridaren när det ändå kommer vid fel tidpunkt? Ta den diskussionen i stället! Du pratar ju bara om MÄNGDEN bränsle men har du verkligen koll på NÄR bränslet kommer in i motorn?

Berätta, exempelvis varför effekten OCH effektiviteten stiger med common rail.......

Det finns en fråga som "skiljer agnarna från vetet" när man vill kolla hur kunskapen kring dieselförbränning ligger till hos den som "mappar" (försöker höja effekten) på dieslar med konventionell pump - den frågan är: Tjänar man något på att sänka kompet och isf. varför?

Anser du att jag har fel när jag skriver att bränslet inte injekteras vid den tidpunkt det borde med "traditionell" teknik? (du kanske läste det jag skrev att när trimningsgraden är hög så är också peak-förbränningstrycket högt, hur ska man kunna spruta in bränsle i nån större mängd när peaktrycket är 200 bar och pumptrycket är 250 bar, än värre blir det av att ledningarna flexar så att trycket i dem inte kan komma upp tillräckligt)

Kanske har din inställning en grund i att du är rädd för nytänkande och att någon skulle, på ett enkelt och billigt sätt ,få ut rejäl effekt ur en gammal VW?
Har du märkt att trådskaparen tycks vilja SPARA pengar, han vill inte investera i sånt som du föreslår och därför försöker jag peka på andra vägar att gå. Alltså en lösning som inte bygger på traditionellt trimmande utan en genväg (som blir mycket billigare) huruvida det resulterar i sprängd motor beror på hur man gör - inte på principen- hur många motorer har du sprängt?

Det är tidpunkten som är hela grejjen, och trycket i spridaren, JAG har stenkoll på timingen när jag håller på, kan DU förklara varför man måste ändra insprutningstiden när man ändrar mängden??
Och kompsänkning har VÄLDIGT liten effekt för insprutningen, pumpen protesterar inte förrens 1000+bar... och kommer du inte över spridarens öppningstryck vid maxmängd är nog pumpen slut eller spridaren för stor, bortåt 1000bar har du nog i spridarrören vid lite varv och mängd, då spelar de 200 baren i komp.tryck liten roll.
MVH Basse


Det jag skriver är inte enbart till honom, finns fler som läser och funderar, kan vara nån som blir sugen på att jobba vidare med tillskott så att det INTE spränger motorer (det kräver att man har kontroll på extrainsprutningen, inte bara "skvätter" in lite på måfå)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

The skrev: tor jan 28, 2021 6:52 pm
whilliam skrev:Hörru Torbjörn. Läs alla posterna och gärna hela tråden + de länkar som lagts in så ser du att detta inte är min ide', du ser också att jag inte har nån dieselbil och inte tid över att lägga på detta.
Du verkar ha massa tid att skriva i alla möjliga trådar. Har du inget intresse eller kunskap om att bygga diesel så sluta skriva då.
Vi kanske ska stänga forumet o kolla på actionfilmer i stället :D :D :D
Jag har ju teoretisk kunskap o det är en bra början, varför berättar inte du eller nån annan för trådskaparen hur han ska göra?
Den enda som tillför nåt vettigt är Bassek och om han o jag lär oss att prata samma språk (färre missförstånd som ger "taggar utåt") så kan vi säkert komma nånstans med dieselsnacket.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Bassek skrev: tor jan 28, 2021 7:53 pm Det är tidpunkten som är hela grejjen, och trycket i spridaren, JAG har stenkoll på timingen när jag håller på, kan DU förklara varför man måste ändra insprutningstiden när man ändrar mängden??
Och kompsänkning har VÄLDIGT liten effekt för insprutningen, pumpen protesterar inte förrens 1000+bar... och kommer du inte över spridarens öppningstryck vid maxmängd är nog pumpen slut eller spridaren för stor, bortåt 1000bar har du nog i spridarrören vid lite varv och mängd, då spelar de 200 baren i komp.tryck liten roll.
MVH Basse
Nu börjar det låta nånting :thumbright: Du är den förste dieseltrimmaren som jag hört detta ifrån och då har jag ändå träffat dem med över 1000Hp, de bara tar nåt "recept" o plockar ihop grejerna och hoppas på att det ska funka. (har du kanske t.o.m. kört med trycksamplingsutrustning?)

Som jag uppfattar det så "siktar du för högt" i det du skriver ovan, det är ju ingen VW med 100+ hästar du beskriver.
Tänk dig istället trådskaparen, han vill nog inte lägga ut 5000 ens (han får svara själv, men detta är min gissning) och då måste man knåpa med de grejer som går att göra utan att det blir kostsamt.
När det gäller timing och kompsänkning så får du resonera som så att pumpen klarar inte att ge mera (vare sig tryck eller mängd) vad du då kan göra är att tidigarelägga den (tiden du får på dig att injektera bränslet blir betydligt längre, vilket gör att motorn drar bättre på varv)
Ett lägre komp gör att det går utmärkt att starta förbränningen tidigare utan att det blir ras.

Summan av detta är att en kompsänkning gör mycket nytta när man är på nivån strax över "villagaraget" och man vill få sin diesel att ge rejäl effektökning i förhållande till investerade pengar.
Hänger du med? Eller har du nåt bättre tips?

Egentligen så förstår jag din inställning till att "en diesel måste få bränslet genom spridaren" men den beror ju mest på hur du lärt dig resonera o tänka? En "svensson" som vill trimma struntar oftast fullständigt i principer, han vill bara få starkast/snabbast ekipage till låg kostnad (oftast, en del vill gärna pumpa in massor av dollars)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av dundersmurfen »

Man styr tändning med insprutningstidpunkt. Så tillskottsprut funkar bara om man sprutar in något så högoktanigt att det endast kan antändas av dieseln.

Metanol funkar, e85 kanske, har läst om en del jänkare som matar på gasol vilket verkar funka. Men man ska tänka på att förkammar modellerna har runt 22:1 i kompa. Har läst någonstans att det var för högt för gasol. Har provat i direktinsprutad diesel och den skramla nå förfärligt av gasol så tror inte det är någon bra plan
Senast redigerad av dundersmurfen den tis feb 23, 2021 11:30 am, redigerad totalt 2 gång.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Ungefär så kan man resonera, hur svårt ska det vara?
Misstänker att du menar "antändas" i stället "användas" :hihi:
Men det har faktiskt pratats om att dieseltillskott har använts inom lastbilsracing och i teorin så ska det absolut fungera! Det gäller bara att inte bli för girig och spruta in för mycket och det gäller också att inte spruta in det förrän man är uppe på tillräckligt högt varv. (där är det ok med tidig antändning)
(jag har inte uppfattat det lika som Kadett 4wd, alltså att trådskaparen tvunget vill använda diesel och jag har inte gett nån rådet att använda diesel heller, har bara skrivit att man KAN göra det)

Om du kollar länken jag lade in högre upp så skriver de att man kan använda både metanol, etanol och propanol till deras tillskottssystem, de skriver: "använd INTE E85" men det är för att bensin skadar delar i deras system - inte för att det skulle vara omöjligt att ha som tillskott.

Grabbarna "på byn" har ingen koll alls på insprutningstidpunkt - har de det nere hos dig? :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev: tor jan 28, 2021 9:52 pm
När det gäller timing och kompsänkning så får du resonera som så att pumpen klarar inte att ge mera (vare sig tryck eller mängd) vad du då kan göra är att tidigarelägga den (tiden du får på dig att injektera bränslet blir betydligt längre, vilket gör att motorn drar bättre på varv)
Med samma mängd bränsle är det väl inte sån stor hit att tidigarelägga 'tändningen'?
Utan som jag förstått det är det man MÅSTE göra då man sprutar in mer bränsle, just pga man vill inte elda upp kolvarna.
Och man vill inte ha för tidigt heller, det kan skapa stora problem.
Utan man har ett visst tidsfönster på sig om det ska bli nå kontroll på grejerna.
För tidigt tenderar väl även att ha sönder grejer mekaniskt, vevstakar,kolvar,lager etc etc?

För mycket metanol som tillskott tenderar väl också kyla ned inkommande luft en hel del, varav man får bekymmer med att dieseln brinner för långsamt igen, dessutom kan eventuellt bli svårt att tända, synnerhet i samband med kompsänkning?

Med det tror jag inte på tricket att endast tända med dieseln och låta tillskottsbränslet sköta effektökningen, tyvärr.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Steve »

Vad tycker utformningen på en random kolv från en diesel om tillskottsbränsle?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev: lör jan 30, 2021 4:21 pm
whilliam skrev: tor jan 28, 2021 9:52 pm
När det gäller timing och kompsänkning så får du resonera som så att pumpen klarar inte att ge mera (vare sig tryck eller mängd) vad du då kan göra är att tidigarelägga den (tiden du får på dig att injektera bränslet blir betydligt längre, vilket gör att motorn drar bättre på varv)
Med samma mängd bränsle är det väl inte sån stor hit att tidigarelägga 'tändningen'?
Utan som jag förstått det är det man MÅSTE göra då man sprutar in mer bränsle, just pga man vill inte elda upp kolvarna.
Och man vill inte ha för tidigt heller, det kan skapa stora problem.
Utan man har ett visst tidsfönster på sig om det ska bli nå kontroll på grejerna.
För tidigt tenderar väl även att ha sönder grejer mekaniskt, vevstakar,kolvar,lager etc etc?

För mycket metanol som tillskott tenderar väl också kyla ned inkommande luft en hel del, varav man får bekymmer med att dieseln brinner för långsamt igen, dessutom kan eventuellt bli svårt att tända, synnerhet i samband med kompsänkning?

Med det tror jag inte på tricket att endast tända med dieseln och låta tillskottsbränslet sköta effektökningen, tyvärr.
Även med samma bränslemängd så blir det effektökning när tändningen tidigareläggs (beror på att verkningsgraden ökar) Visst håller du med om att effekt hittar man på höga varvtal (har alltid låtit så i dina trådar om portning m.m.) jobbar man med kompression och timing på en diesel så får man bättre funktion på höga varvtal men på lägre varvtal kommer det att bli en försämring som märks tydligt om man går för långt. (som alltid, så är lagom bäst)
Det du skriver om att elda upp kolvarna går att tolka som att sen tändning skulle elda dem, är det så du menar så tänker du fel. (samma på ottomotor)
Du skriver också: "för tidig, för mycket " Jo, klart det blir fel om man gör fel, precis som ovan,lagom är bäst :thumbright:

Att du inte tror på tillskott betyder inget, mest för att det finns folk som kör så och det funkar men det är enklare om du funderar på hur en modell-dieselmotor som går på Metanol kan fungera - ska man tänka som du gör så skulle ju den inte gå alls?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Kadett4wd »

kika lite på Gale banks, så tror jag du kommer på att jag inte är ute och cyklar om att spruta in bränsle för sent i arbetstakten.
När gale bromsade 1000+ ur v8an så hade han olika krav.
Han har 40 graders 'fönster' att spruta in bränsle och fönstret öppnade sig 23 grader före tdc.
Sprutar man in senare ökar det EGT enormt, vilket kan blåsa hål i kolvar.
Då han sprutar in för länge(utanför fönstret efter tdc) kallar han så klatcshigt 'on kill' av nån anledning, som dessutom är väldigt närbesläktat med bygga laddtryck med senarelagd tändning, det bör ju din mentor ha god koll på, iallafall då man sett hans sjuka mappar till cossies.

Du missförstår som vanligt, du blir så svart och vit i diskussioner.
Andas in och tänk efter en stund.
Jag skrev det inte dumt nog, men infantilt trodde jag du förstod att det ska vara en balansgång såklart.
Att det funkar spruta in metanol vet jag, jag vet många gör det, men att gå vägen som ts var ute efter(du har vandrat iväg i dina spekulationer) att INTE uppgradera oem pump och istället låta metanolen sköta extra energitillskottet kan bli problem på en motor inte byggd för det.
Metanol har ett helt annat stökiometriskt förhållande och energi innehåll, att det kan snabbt bli mängder mer metanol man behöver än vad man först trodde.
Bensin har ca 90% kol och 10% väte
Metanol har ca 37,5kol och 12.5% väte
Därav man måste köra lite mer än dubbelt så mycket bränsle i volym i en mettis motor än en bensinmotor.
Nu hittade jag inte specifika jämförbara värden för diesel eftersom det har en helt annan viskocitet och kokpunkt.
Men vi vet ju att mellan tummen och pekfingret att dieseln innehåller mängder mer energi eftersom en dieselmotor med samma effektuttag drar åtskilligt mindre bränsle.
Och med det, säg du har en dieselmotor på ca 100hk och vill ha 50hk till, men låter mettisen göra den ökningen istället för dieseln, så blir det närapå lika mycket metanol som diesel den ska ha.
Det kyler förbränningrummet och gasmassan en hel del, varav man måste höja tändningen för att hinna förbränna allt.
Och för tidig tändning med metanol kan vara förödande, det spikar inte, men det kan bli oerhört snabb förbränning(vid pre ignition) vilket kan ge stor värmebelastning på grejerna och oftast en oljekaskad ur vevhusventilationen.


Och vad det är värt för dig vad jag skriver spelar inte nån roll för mig heller *S*
Däremot ts kanske tänker efter en och två ggr innan han testar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar