Frågor om komponentval mm B18

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Frågor om komponentval mm B18

Inlägg av JE Jr »

Hej!

Tänkte försöka göra iordning en B18topp till pappas Amazon men behöver lite tips.
I dagsläget är det "standardtrim" sen 80talet med 2xSU, planad topp, D-kam. och 4-2-1 extraktor. Men skicket på den toppen är lite tveksamt och behöver lyfta den, men har ett löst B18 toppämne som jag tänkte renovera och skifta med.

Om man ändå behöver byta styrningar, är det inte lika bra att satsa på specialstyrningarna för B20-ventiler med tunnare 8mm skaft?

Läste på topplocksverkstans hemsida att det kanske inte var så bra att gå upp till 42mm insugsventiler med det lilla borret,
https://www.topplocksverkstan.se/ventil ... spalt.html
men enda 40mm ventilerna jag hittar med 8mm skaft är från VP-Autoparts, men hur är kvaliteten på dem? Andra förslag?
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/ins ... -40mm.html

Rekommendationer på avgasventiler? KG säljer Intervalves, är det vettigt?
Vet nån förresten vad som skiljer B20A/B vs E/F avgasventiler?

Tänkte mest på kul också försöka se om det går att slipa fram nån hästkraft genom att jämna till gjutkanter, slipa upp lite större ventilspalt i förbr.rummen och kanske ta bort knölen vid avgasstyrningen som jag läst rekommendationer om?

Andra förslag?

MVH Johan
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frågor om komponentval mm B18

Inlägg av Kadett4wd »

Jag anser det bättre att nyttja 'knölen' till nåt som guidar flödet runt styrningen ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Frågor om komponentval mm B18

Inlägg av whilliam »

Låter mycket mera "sunt" än att slipa bort den :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frågor om komponentval mm B18

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska man byta styrning kör på 8mm! 40 mm med riktigt bra sätes jobb är extra viktigt då flödar de som om ventilen är mycket större än vad den är. jag kör vp ventiler in och ut i min 700hk comp motor kan bara säga bra saker om dem :thumbright:
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Frågor om komponentval mm B18

Inlägg av JE Jr »

Tack för svaren!

Under tiden har ja hittat nya B20 42/35 ventiler av "förstärka" varianten till penta och tgb. Var sånt bra erbjudande så får nog bli dem om inte nån protesterar våldsamt.

Kan svara på min egen fråga om avgasventilerna också. B20E/F har en tjockare tallrik med i princip plan undersida samt en extra slipad avfasning på ovansidan innanför anligg mot säte. Den är samma som till Penta och tgb.

Angående avgasknölen så har alla portade toppar jag sett haft den bortslipad, men det är dumt då?

Mvh
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frågor om komponentval mm B18

Inlägg av Kadett4wd »

Knölen bortslipad är ett enkelt sätt att skapa mer area, det blir i stort sett alltid mer flöde och möjlighet för mer hastighet, men det görs i mina ögon utan 'finess', bara yxa till det så blir det bra.
Jag vill påstå det går att nyttja knölen istället att skapa mer aero runt skaftet, och med det kanske komma ÄN längre än att bara yxa till det.

En b18/b20 , samt b21-b230 serien har knepiga avgaskanaler allhopa, kräver ett visst tänk.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar