Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av pickis »

kul att se ditt projekt, det blir jäkligt bra detta
smart med lyften till bakaxlen
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Tack, kul att höra!

Lagt säkert två helkvällar nu på att "stänga hålet" och detta är allt jag har att visa upp. :lol:
Jag hade en mental bild av vad jag ville göra, men får inte alls ihop det med verkligheten, speciellt när man väger in att man ska komma åt överallt för att svetsa och måla.
Hade egentligen tänkt att böja ut toppen 45 grader för att sen ha en liten "raksträcka" och sen böja ner 45 grader igen men det såg inte klokt ut.
Efterliknande istället bockningen på dom nedre tunnlarna så ser allt mer enhetligt ut.
Ville även köra sickmaskinen och fälla in ett litet mönster men har inte plats till att göra det så djupt jag vill innåt så får hoppas det blir styvt nog ändå.
"Volymen" runt länken här kommer bli en del av utsidan, därav lutningen på förstärkningsplåten under så saker naturligt vill rinna ut.
Hade kunnat gjort det lätt för mig och bara kapat ur nedåt men tror detta blir starkare, som en rejäl boxning.
IMG_4900.JPG
IMG_4900.JPG (294.98 KiB) Visad 1209 gånger

Ytterligare massa timmar senare.
Kapat till bakkanterna på dom stående plåtarna så dom matchar baksätesplåten och sen försökt göra en "filler piece" mellan bilen och det nya vilket tog orimligt mycket tid.
Var svårt att få till en perfekt passform när man ska göra allt på frihand "i luften", normalt fuskar jag genom att punkta bit för bit och hamra saker på plats men försöker bli lite "seriösare".
IMG_4901.JPG
IMG_4901.JPG (318.46 KiB) Visad 1209 gånger

Hela pjäsen kan sedan lyftas ur för att underlätta helsvetsning och nerslipning, ska givetvis helsvetsas in i bilen sen.
Ska fortsätta med plåtar för att täcka bakaxeln och fortsätta arbeta framåt för en ny kardantunnel, iaf så långt fram som till "baksätes balken".
IMG_4903.JPG
IMG_4903.JPG (296.05 KiB) Visad 1209 gånger
Förövrigt random fråga men vad f*n ska sitta mellan kardanaxel och utgående axel på växellådan...?
Från min M90 så är det en tre-bultad sak som sticker ut men kardanaxeln är en 4 bultad sak i bägge ändar? Har jag fått fel mellanaxel?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av Steve »

Ja, mellanaxeln till M90 är bara en trebultad fläns som bultar mot hardyskivan
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av Daniel-635 »

Har du valsat fram radierna på dom där plåtarna, eller vad har du för verktyg till det ?

Ser fint ut !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av therealpinto »

Påminn mig, skulle du köra trelänk?

I så fall ska ju fästet du byggt nu ta allt vridmoment som axeln utsätts för, så det måste vara stadigt. Momentet kommer vilja "fälla" fästet bakåt så kan man staga framåt får man en stagning som utsätts för dragbelastning vilket är lite enklare än tryck (ingen risk för knäckning/buckling).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Steve: Trist, då får jag nog fundera på hur jag ska lösa det.

Daniel-635: Jag har en bit rundstång som jag svetsat fast ett vinkeljärn på, sidoprofilen blir liksom "OL".
Klämmer sedan plåten mellan arbetsbordet och vinkeljärnet och böjer upp det över rundstången, vid sån här tjockare plåt får man övertala lite med hammare samtidigt.

therealpinto: Stämmer bra! Övre länken kommer ju få ta dubbla påfrestningen jämfört mot dom nedre. Tänker att kraften bör väl bli rätt stor även vid hård bromsning fast då är det å andra sidan betydligt mindre vikt på bakdäcken pga viktförskjutning..
Men bra poäng med knäckning/buckling!
Grundtanken var att ha ett stag framåt men avvaktat med det då det inskränker rejält på "situtrymmet" så att säga.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av therealpinto »

Jo, utrymmet är en utmaning. Det kan ju gå att göra en lösning som inte är en rak triangulering i kombination med stagning bakåt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Satt och funderade lite på detta.
Motorn utvecklar 230Nm, första växeln på M90 är 3.83, bakaxeln 3.54.
Bör ge 3118Nm ut till hjulens "rotationscentrum", förutsätter maximalt grepp och inga förluster alls för att räkna högt.
Lägsta höjden på fästena är 115mm från rotationscentrum(väger även in att övre är bakskjutet, den teoretiska hävarmen blir dvs 115mm här).
Detta kan då generera upp till 9000N per länk, i övre fästet vill detta dra det bakåt och komprimera lådan jag bygger.

Ritade upp lite olika saker, deflektionerna är överdrivna för att tydliggöra.

Lådan utan den inre förstärkningen och inte svetsad i golvet, viker sig på mitten omgående.
1_noreinforcement.png
1_noreinforcement.png (115.47 KiB) Visad 1157 gånger
Med inre förstärkningen och svetsad i golvet, viket hamnar på ytan mellan bakvägg och förstärkning.
2_internalbrace.png
2_internalbrace.png (142.54 KiB) Visad 1157 gånger
Slutligen om man rollar ut en form ~4mm för att styva upp sidorna så flyttar sig det till till hörnet här som i simuleringen inte har någon förstärkning, i verkligheten svetsad det också mot ryggstöd/golv.
Visserligen bara en snabb simulering men känns ändå lovande om jag förstärker upp hela konstruktionen.
Givetvis ska även bakväggen stärkas upp på baksidan/utsidan.
3_morebraces.png
3_morebraces.png (108.99 KiB) Visad 1157 gånger
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av blackadder »

Fräckt!
Vad är det för slags program du har använt?

Vad kan man räkna med för maxbelastning egentligen? Däcken spinner ju till slut.


/Peter

MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Det där är från Solidworks men tror även Fusion360 kan göra liknande simuleringar, tror dom mesta "seriösa" CAD programmen klarar sånt.

Ja jag är inte riktigt säker på max belastning.
Det jag räknat på är ju ett drömscenario där hjulen i princip inte kan rotera, inga förluster i hela drivlinan och motorn presterar absolut maximalt vridmoment samtidigt....
Möjligtvis att man i några millisekunder kan nå betydligt högre värden om man nu skulle ha otroligt bra grepp och verkligen dumpa kopplingen vid maxvarv(lagrad energi i svänghjul osv), men samtidigt kommer både drivlinan, hardygummit, däcken osv att fjädra bort en del, så ja lite gissning vad man ska räkna på överhuvudtaget. :lol:

Men om det ska vara "rimligt" så tänker jag att 9000N är nästan hela bilens vikt, så pallar den det så har jag verkligen svårt att se att det inte skulle funka.

Edit: Tror förövrigt jag räknat fel när jag fördelat krafterna "per länk" men kan återkomma till det.
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Dubbelpost men förhoppningsvis ingen som mördar mig för det. :shock:

Gällande tidigare kalkyl:
Total kraft, som resultat av vridmomentet i bakaxeln/hjulen på ~3100Nm, är ca 27kN.
Detta delade jag på tre, eftersom det är tre länkar MEN det blir fel. Detta skulle innebära att man har en kraft "bakåt" där uppe på 9kN och "framåt" där nere på 18kN vilket går emot jämviktslagen.
Rimligtvis bör det vara 13.5kN "bakåt" där uppe och 13.5kN "framåt" där nere.
Så övre länken behöver klara 13.5kN i det scenariot jag räknat på och nedre behöver klara 6.75kN styck.

Funderade lite på hur jag skulle förstärka sidorna, rent praktiskt, och kom fram till att det finns i princip 3 vägar att gå.
1. sick/falsa plåtarna vilket både kräver att jag kapar bort och svetsar tillbaka dom men även en stor risk att det slår sig på ett sätt jag inte kan lösa med mina begränsade kunskaper.
2. Falsa formerna separat(ger mer kontroll över eventuella defekter osv), kapa ur i "stora plåten" och svetsa in bitarna.
3. Falsa formerna separat men svetsa dom "rakt på" plåten. Detta bör rimligtvis ge en betydligt starkare konstruktion, samtidigt som det innebär mindre arbete och materialslöseri .. Det självklara valet enligt mig.


Började fixa till min sick/falsmaskin som inte funkat på ett bra tag, och egentligen aldrig använt den till något.
Samt ritade helt analogt för en gångs skull upp lite former för att få fram något kul.
Lite pappersmallar hjälper mig överföra det både till andra sidan och dom separata plåtbitarna som ska kapas/formas.
IMG_4907.JPG
IMG_4907.JPG (245.83 KiB) Visad 1107 gånger

Extraplåtarna blev ändå rätt okej.
Fick svarva fram ett hjul för att tippa ner kanten på det sättet jag ville.
Den "bortersta" plåten slog sig även rejält när jag avslutade med att falsa in den "randen" som går rakt över.
Jag tror jag skulle ha börjat med den innan jag falsade ner kanterna för att få mer kontroll över processen.
Sen pajjade något i elektroniken på falsmaskinen, så den går på fullgas så fort man kopplar in batteriet...
Blev minst sagt en utmaning att följa linjerna och får ta och laga det innan jag gör bitarna till andra sidan... :lol:
IMG_4908.JPG
IMG_4908.JPG (261.69 KiB) Visad 1107 gånger
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av therealpinto »

Det är spännande att räkna och kul att se simuleringarna!

Som du är inne på behöver man ju också se till att det som förstärkningarna fästs mot också sitter fast. En rejäl balk mellan hjulhusen i "väggen" gör säkert nytta speciellt om man kan göra den bra på att ta upp krafterna horisontellt.

Vi inom SFRO har tidigare räknat på en del liknande grejer (till exempel svetsning av drivaxlar i aluminium till Corvette) och då har man antagit ett friktionsförhållande däck/väg men inom rimliga gränser tycker jag man kan prova att räkna mot "oändligt" grepp. Tar man ut bilen på klistrad stripp är man nära det lastfallet och skulle det också börja studsa...lasterna ökar fort.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Skönt att höra att jag ändå är på rätt spår!
Tanken är att rita upp detta och lite av bakväggen så korrekt som möjligt sen för att få ett hum om vart jag bäst placerar förstärkningarna, framförallt den tvärgående balken när det kommer till form, tjocklek och placering.
Simuleringar är bara just det och kanske inte stämmer helt med verkligheten, men ger ändå ett ganska bra hum om vart man behöver lägga lite mer energi.

Kladdat vidare igår, flyter på riktigt bra på sistone ändå.
Lagade sickfalsmaskinen så den inte går konstant på fullgas, dock "stresslagning" så on/off är på pedalen och hastighetsreglering är i höger hand.. Lite trixigt att köra plåt med en hand när man samtidigt behöver svänga och hålla den rak. :lol:
Räckte för att bli klar med andra sidans bitar i all fall.
Tvättade av "insidorna" med aceton och grundade, kommer inte åt detta senare och vill inte ha det plåtrent i "dolt utrymme".
IMG_4911.JPG
IMG_4911.JPG (266.07 KiB) Visad 1009 gånger
Ser ändå inte helt fy skam ut i bilen trots att det bara är fulpunktad.
Har rätt ont om gas och vill inte svetsa ihop "på riktigt" förrän jag är säker på konstruktionen så att säga, så jäkla trött på att kapa isär saker där jag hastat :lol: .
Plåtarna har jag shimmat ut en millimeter ungefär när jag punktat dom, förhoppningsvis får jag in svetsen "undertill" så att säga så jag fortfarande har rejäl fogtjocklek efter jag slipat ner dom igen.
Insåg även att jag behöver göra en lucka ovantill för att kunna komma åt övre länkens låsmutter(för längdjusteringen).
NU tror jag ändå att jag kan gå vidare åt höger och fortsätta göra plåtar.
IMG_4917.JPG
IMG_4917.JPG (275.57 KiB) Visad 1009 gånger
Eftersom plåten över diffen kommer gå vidare i kardantunnel behöver jag mellan-axlarna på plats.
Efter lite googlande så tror jag att främre delen är avsedd för någon automatlåda, därav har den en extra knut och en 4-bultad historia...
I rent övningssyfte spände jag upp den i svarven och kortade av den till "rätt-ish" längd men behöver få tag på rätt saker för att kunna placera stödlagret.
Som jag ser det har jag tre alternativ, billigt till dyrt...
1. Köpa material i rätt kvalité och göra en adapter från 4-bult till hardy. Billigast men får en extra knut och känns inte seriöst.
2. Kapa bort knuten i helhet, köpa stor och dyr rundstång i rätt kvalité och göra ett nytt hardyfäste som svetsas på plats. Mycket jobb och lite dyrare.
3. Köpa "rätt" främre axel och bara korta ner den. Dyrast men mindre jobb, dock svårt att hitta... Hittar nästan bara kompletta(ännu dyrare) eller bakre mellanaxlar..
Ekonomin är rätt tight så får fundera på hur jag ska ta mig vidare där, vill ha mellanlager och växellådsfäste placerat innan jag går för långt med plåtar..
IMG_4924.JPG
IMG_4924.JPG (321.5 KiB) Visad 1009 gånger
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av therealpinto »

Det brukar inte funka att sätta en hardyskiva som "skarv" mot en knut, om det är vad du menar med förslag 1. En stum stålskiva som adapter mellan en hardyfläns och en knut funkar dock om du kan få det centrerat.

Om det är en vanlig 90 mm hardyskiva så finns ju den flänsen på massor massor av bilar, det är samma bultdelning på en massa Ford, BMW, Mercedes...så att hitta en skrotad kardan att kapa loss delar från brukar inte vara så svårt.

Några "tänk på" som du kanske har tänkt på redan ;-) - se till att du har en fungerande glidsektion som tar upp längdändringarna när det fjädrar och tänk på att linjera knutarna korrekt - just nu är främre delen vriden 90 grader fel (gafflarna ska normalt sett vara lika i bägge ändar, som bakre delen).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Totalombyggnad Volvo Amazon -65

Inlägg av MrCrankyface »

Nej precis, "gummibussning" och sen en knut på det kommer nog slänga hej vilt, tänkte jag inte på förrän du skrev det. :lol:
Det hade blivit bultat stumt med ståladapter som du säger.

Jag får för mig att "min" hardy är 96mm men måste mäta och dubbelkolla det.
Har lite utkik om jag kan hitta kan hitta rätt mellanaxel först(med rätt spline och bultmönster) då den endast behöver kortas i en ända och svetsas ihop igen.

Alternativ2 får bli att bara försöka hitta rätt hardy fäste och transplantera på axeln jag har, större risk för obalans dock om jag ska "mecka i bägge ändarna" tänker jag. Spar ju dock väldigt mycket arbete jämfört mot att fräsa/svarva fram själv.

Av ren magkänsla vill jag helst inte ha kvar främre knuten överhuvudtaget, har hellre en hardyskiva där, även om det hade varit lättast att bara göra en adapter mellan 3bult och 4bult.

Slängde bara ihop axlarna lite fort igår så ingenting är rätt där :D
Ska sitta ett stödlager innan andra knuten(blanka ytan till vänster om röda pallbocken) och knuten därefter sitter på splines som tar upp längdrörelsen.
Den smalare blanka strimman är där röret blivit kortat och visar ungefär hur lång splinesdelen är.
Sen ska knutarna såklart linjera också som du säger, för att ta upp rotationsfelet som blir när dom inte är helt raka. :mrgreen:
Skriv svar