Skönt att höra att jag ändå är på rätt spår!
Tanken är att rita upp detta och lite av bakväggen så korrekt som möjligt sen för att få ett hum om vart jag bäst placerar förstärkningarna, framförallt den tvärgående balken när det kommer till form, tjocklek och placering.
Simuleringar är bara just det och kanske inte stämmer helt med verkligheten, men ger ändå ett ganska bra hum om vart man behöver lägga lite mer energi.
Kladdat vidare igår, flyter på riktigt bra på sistone ändå.
Lagade sickfalsmaskinen så den inte går konstant på fullgas, dock "stresslagning" så on/off är på pedalen och hastighetsreglering är i höger hand.. Lite trixigt att köra plåt med en hand när man samtidigt behöver svänga och hålla den rak.
Räckte för att bli klar med andra sidans bitar i all fall.
Tvättade av "insidorna" med aceton och grundade, kommer inte åt detta senare och vill inte ha det plåtrent i "dolt utrymme".
- IMG_4911.JPG (266.07 KiB) Visad 1072 gånger
Ser ändå inte helt fy skam ut i bilen trots att det bara är fulpunktad.
Har rätt ont om gas och vill inte svetsa ihop "på riktigt" förrän jag är säker på konstruktionen så att säga, så jäkla trött på att kapa isär saker där jag hastat
.
Plåtarna har jag shimmat ut en millimeter ungefär när jag punktat dom, förhoppningsvis får jag in svetsen "undertill" så att säga så jag fortfarande har rejäl fogtjocklek efter jag slipat ner dom igen.
Insåg även att jag behöver göra en lucka ovantill för att kunna komma åt övre länkens låsmutter(för längdjusteringen).
NU tror jag ändå att jag kan gå vidare åt höger och fortsätta göra plåtar.
- IMG_4917.JPG (275.57 KiB) Visad 1072 gånger
Eftersom plåten över diffen kommer gå vidare i kardantunnel behöver jag mellan-axlarna på plats.
Efter lite googlande så tror jag att främre delen är avsedd för någon automatlåda, därav har den en extra knut och en 4-bultad historia...
I rent övningssyfte spände jag upp den i svarven och kortade av den till "rätt-ish" längd men behöver få tag på rätt saker för att kunna placera stödlagret.
Som jag ser det har jag tre alternativ, billigt till dyrt...
1. Köpa material i rätt kvalité och göra en adapter från 4-bult till hardy. Billigast men får en extra knut och känns inte seriöst.
2. Kapa bort knuten i helhet, köpa stor och dyr rundstång i rätt kvalité och göra ett nytt hardyfäste som svetsas på plats. Mycket jobb och lite dyrare.
3. Köpa "rätt" främre axel och bara korta ner den. Dyrast men mindre jobb, dock svårt att hitta... Hittar nästan bara kompletta(ännu dyrare) eller bakre mellanaxlar..
Ekonomin är rätt tight så får fundera på hur jag ska ta mig vidare där, vill ha mellanlager och växellådsfäste placerat innan jag går för långt med plåtar..
- IMG_4924.JPG (321.5 KiB) Visad 1072 gånger