Davveberg skrev:Så,då har jag börjat lite med bakaxeln, som efter lite detektivarbete visade sig komma från en Gen 2 Explorer(95-03), då den har skivbromsar, och en ABSgivare på diffhuset. Och att de nummer jag hittat på axeln leder mig till den modellen när jag söker på dom. Efter noggrant uppmärkande av delar och sorterat in dom i påsar så tog jag itu med att förbereda för att korta av det vänstra axelröret. Det blev en del kapning och slipning innan jag var nöjd. Gällande den för långa drivaxeln har jag fått massa tips om att vända mig till Mannerfeldts Mekaniska då dom verkar veta vad dom pysslar med. Så jag får mäta upp och skicka iväg den. När jag ändå höll på med kapen passade jag på att göra en ABS delete, vem behöver låsningsfria bromsar?! Måste ju göra allt för att hålla nere vikten, den är nog tung ändå..
Rensad från bromssköldar och bromsokshållare
4C872F4B-58E1-4685-8374-2BCFADDFAB9F.jpeg
Lirkade ur diffen en LSD 3:73 om jag inte sagt det redan.
B963EAC8-45BE-46B1-B45B-5F3EDB8F0FFC.jpeg
Absgivarens plats och dess skydd
7A485598-AE10-43EE-A1EE-B9D678A16876.jpeg
Är själv inne på att byta till en Ford 8.8 sen när Volvo axeln gett upp
Lätt och fin bakaxel som verkar tåla mycket pulver Finns mycket delar att få tag på om man vill förbättra den ytterligare
Igår började semestern! Wohoo! 6v ledigt, nu kan man väl ändå få nånting gjort på bilen.. idag åkte spisen ut, så det finns en 230F som gått 41k med låda till salu. samt att vi gjorde klart kaross snurran så man kan jobba lite lättare med bilen. Fortsättning följer imorrn. Sjukt varma dagar nu, har haft två veckor med 25-30 grader nu. I love it!
Bilagor
AFB37944-2DE1-421C-9850-59F2597EE779.jpeg (205.56 KiB) Visad 2021 gånger
BCCC10DE-3973-4526-9AB8-2B0F43C422E5.jpeg (304.69 KiB) Visad 2021 gånger
9FC753A8-84FD-464F-9413-EBC00387F77D.jpeg (291.43 KiB) Visad 2021 gånger
Har ni sett nån mer budgetvänlig karossvagga?! Vilket jäkla Bonn-mekk, men det värsta är att den verkar fungera! Och som dom säger; så länge det funkar så kan det vara gå sönder, eller nåt liknande.. hursom, nu kan man böja plocka ner mer grejer..
Var och rev en del ikväll,bara framvagnen kvar att ta väck så kan man börja skrapa underredsmassa sen. Hur var det, nån som hade bra tips på att få bort kletet under bilen? Tryckluftgammare och huggmejsel?
Bilagor
88ECFA00-2D68-4FB3-819B-1C2337506B2D.jpeg (280.68 KiB) Visad 1854 gånger
0F2154A2-8D4F-43C3-A11D-DA950922B001.jpeg (301.3 KiB) Visad 1854 gånger
146611C8-3B91-4C0C-B2C2-4FA2A9336C12.jpeg (289.38 KiB) Visad 1854 gånger
Då är boxarna till 4-linken klara. Hade mitten delen till poly bussningarna som distanser medans jag svetsade. Återstår helsvetsning och slipning, men det gör jag när dom sitter i bilen.
Bilagor
D31670AA-BD58-4381-B41B-A5DA23FF635C.jpeg (107.07 KiB) Visad 1321 gånger
B3C897BE-AD53-41FB-A0A9-FF29F5A9D715.jpeg (126.63 KiB) Visad 1321 gånger
709393D6-6330-4A8A-A434-F82895A98BAE.jpeg (106.37 KiB) Visad 1321 gånger
Sådär! Dom passade och blev precis som jag ville!
Nu återstår bara att helsvetsa dom, men det ska jag leka bort så det blir ordentligt. Jag passade även på att måtta in bakaxeln, nu blir det att tillverka fästen för axeln, samt bärstagen för 4-linken.
Bilagor
AF29B7A2-F104-4E16-ABA8-20737D4C5E1E.jpeg (99.9 KiB) Visad 1237 gånger
0D508A82-2425-4A41-B16F-CDBC106BD95A.jpeg (108.46 KiB) Visad 1237 gånger
123DFC61-3766-46D6-A6F6-C27A892AD43F.jpeg (99.76 KiB) Visad 1237 gånger
Blästrat främre bärarmarna, styrservon och ett par ändstycken för bussningar som ska bli en del av wattlänken. Förstärkte även bärarmarna,med 2mm stål så man slipper vridningar. .Glömt att säga att boxarna till 4-link upphängningen är byggd av 5mm stål till sidorna, och 2mm stål till topp och framsida..bör hålla tänker jag.
Bilagor
E475015D-DDE1-4915-845F-4B872BAF20E5.jpeg (34.42 KiB) Visad 1170 gånger
9F97EE2E-8259-4FBE-B0F9-200BC1809263.jpeg (22.81 KiB) Visad 1170 gånger
E0D1F065-F94B-494C-9875-3E43E813F186.jpeg (39.38 KiB) Visad 1170 gånger