Nyrenoverad styrväxel är besatt av demoner...

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Nyrenoverad styrväxel är besatt av demoner...

Inlägg av Nicke H »

Tjäna! Jag har tagit det här i min projekttråd men fick inte så mycket respons så jag testar att göra en separat tråd för ämnet.
Jag har renoverat en styrväxel till min 240 som jag köpte från skroten. Blästrad, lackad nya tätningar osv osv. Allt är nytt helt enkelt. Jag tog isär och monterade ihop den efter en sprängskiss ur Volvos verkstadshandbok.
Allt verkade schysst tills jag skulle göra premiärturen med bilen, då jag slår på tändningen och servopumpen går igång så började ratten väldigt fort snurra höger/vänster fram och tillbaka.. Höll nästan på att bryta armarna av mig..

Jag tog istär hela styrväxeln och kollade igenom allt. Ingenting såg avvikande ut, slangarna är rätt kopplade och servovätskan är helt ny från Biltema. Servopumpen som används är orginal till motorn som sitter i (vitmotor).

Jag har pratat med allt folk i min omgivning som jag anser är väldigt kunniga, har även hört med Volvo och min lokala hydraulikverkstad. Ingen av dom har hört talas om detta tidigare.

Jag måste få till det här till våren då bilen ska reggas då. Och jag vill inte köpa en nyrenoverad då dom kostar ca 9000:-

Bild
Volvo 244 - B6304
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Nyrenoverad styrväxel är besatt av demoner...

Inlägg av therealpinto »

Jag skulle nog börja med att skaffa en orörd styrväxel från en 240, som fungerar.

Koppla in den i bilen och se så den inte gör samma sak...

Servopumpar kan ju jobba med olika tryck, min grundrekommendation är att matcha pump och styrväxel.

Men, om en begagnad styrväxel inte gör på samma sätt kan du ju plocka isär båda och jämföra. Eventuellt flytta över reglerventilenheten från den fungerande till din styrväxel?

Jag kan inte servostyrväxlar i detalj men en erfarenhet från liknande problem på ombyggda bilar i allmänhet är att om det är ett fel man liksom själv ställt till med (inte ett vanligt förslitningsfel) så får man jobba med trial and error för att hitta orsaken. Verkstäder som lagar vanliga fel har sällan tränat på sådana ovanliga saker.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Nyrenoverad styrväxel är besatt av demoner...

Inlägg av Bassek »

Justeringen till reglerventilen sitter innanför koppen 30. 2st skf-muttrar med en låsbricka imellan, du får dra åt den inre muttern tills den bara svänger år ett håll, och sedan justera därifrån så den går lika lätt åt båda håll på ratten. Nu har du troligtvis för mycket spel, så reglerventilen "glappar"
Dom är ett skit att justera, brukar vara ett kvarts varv mellan att den svänger själv tills det blir bra, men otroligt känsligt att få den att svänga lika lätt åt båda håll. Ny låsbricka är att rekomendera när du är klar.
MVH Basse
Skriv svar