Erland skrev så här:
"Man vill inte att gaserna ska brinna så snabbt som möjligt, man vill ha en gradvis kontrollerad förbränning."
viewtopic.php?p=705145#p705145
Det gjorde han efter att jag skrivit att man vill "elda så snabbt som möjligt".
För att klargöra min ståndpunkt och även tolka Erland så menar jag att man vill elda så fort det går UTAN att få en explosion, egentligen tycker jag att det räcker med ordet elda som inte är liktydigt med explosion i vårt språk (men jag kan förstå att det finns utrymme för misstolkning eftersom en tillräckligt snabb förbränning, till slut, kan liknas vid explosion)
Han säger emot (och detta är ganska typiskt, men tråkigt) Det han verkar vilja få fram är just att det inte får övergå till en explosion. (egentligen är vi ense?)
Han skriver så här:
"Den egentliga förbränningen ska inte börja förrän efter TDC. All uppbyggnad av tryck innan är negativt arbete.
Det är inte bra när motorn blir extremt känslig på tändningen och det måste tändas efter TDC."
Det jag tycker att han menar är nästan samma sak som jag skriver men han verkar "utesluta" det som händer före TDC och det är här jag menar att det måste ske snabbast möjligt för att vara effektivt, egentligen tycker jag att han skulle ha skrivit "den egentliga TRYCKÖKNINGEN" ska inte börja förrän efter TDC men det är ungefär det han verkar mena om man läser nästa mening.
Att han tar upp att motorn "blir känslig på tändningen" är ju en helt annan sak än att den KLARAR att göra sitt jobb med en sen tändning. Självklart håller jag med om att det är som han skriver men han borde inte ta upp detta alls då det inte riktigt hör till saken. (det bara förvirrar)
Det jag menar med "elda snabbt" är att ju fortare man kan få processen att bli klar desto bättre verkningsgrad, man kan dela in processen i flera delar och om den första delen tar lång tid (Erland tar som exempel 20 grader förtändning, vilket är lång tid på höga laddtryck) så kan man visserligen, få ganska hög verkningsgrad (trycket vid ÖD behöver inte vara högt om processen går sakta) men man riskerar (nästan säkerställer) att variationerna mellan olika cykler blir stor och därmed ökar risken för spikning.
Kan man få den första delen av processen att gå snabbare (kanske 5 grader förtändning) så är det enklare att hålla verkningsgraden hög (är ju mindre möjligheter att bygga ett tryck som motarbetar) risker för spikning minskar eftersom cykelvariationerna är närmast procentuella mot tiden så är det ju mycket mindre tid för dem att skapa variation när de har 5 grader på sig gentemot 20 grader.
Det är här alla förbättringar kommer in:
Undvika att väta stiftet/ ha bra atomisering på spridarna/squish och tumble på rätt sätt/ bra och kraftfull gnista.
Det finns fler saker som man kan förbättra men dessa är de viktigaste och ju bättre man gör dessa desto senare kommer man att kunna ha tändningen ställd för att det brinner SNABBARE