tobmag skrev: ↑tis mar 23, 2021 7:27 am
Tackar för input men börjar bli off topic... all respekt för dina idéer men jag förlitar mig på dom välrenommerade Jaguar V12 trimmarna att dessa toppar utan rejäl modifiering fungerar ej för högre effekt... Här kör man med dom tidigare Heron topparna vilka jag själv alltid använt till mina motorer.
Så åter till frågan vilket inte är helt lätt att svara på då det är många parametrar att ta hänsyn till....
Hittade en installations guide för Dura-Bond säten där man rekommenderar 4,7-6,5mm säteshöjd med 0,18mm presspassning i alutoppar....
Börjar med det som inte är offtopic då, kyler du sätet massor och värmer toppen lagom mycket så kan du även göra rillor på sätet, det kommer då att nypa hårdare i aluminiumet med mindre risk för att lossna (förhoppningen är att man kan gå ner ännu lite mer i säteshöjd, om det nu behövs)
Det är svårt att diskutera trimning om man inte vet om målsättningen (effektmål? överladdning?)
Den firma, i Australien, som du hänvisar till har behållit funktionerna hos May men ändå förbättrat flödet och möjligheter för förbränningen att breda ut sig. Själva den principen gör att toppen, till slut, kan bli BÄTTRE än de gamla topparna till all trimning där inte en massa flöde behövs (högvarvig sugmotor)
Det förbränningsrum som de har åstadkommit fungerar bättre än de flata och om det vore samma flöde, i kanalerna, på två toppar så skulle jag valt den som har May.