Sida 1 av 4

Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: fre mar 26, 2021 9:46 am
av Jussi Alanko
So, does the length of the pipes in that twin-scroll exhaust manifold make any difference. I have a pipe 58cm long from the exhaust valve to the turbo flange and everything is the same length.

I can't change them in any direction, but does it matter at all? Are the longer ones better, or should they be as short as possible, but still the same length?

What about these 58cm long pipes, is it tuned to what rpm? or does it mean at turbocharged engines anything?

Sorry my bad english, but it is propably much better than my swedish, so here we go!

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: fre mar 26, 2021 10:14 am
av Kadett4wd
Just send it ;)

If having options i would shorten the primaries some, to about 40-45cm
But,, just test it and forget it.

That´s my opinion

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: fre mar 26, 2021 10:23 am
av Jussi Alanko
Primaries are about 45cm, because this 58cm comes at exhaust valve to turbo flange.

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: lör apr 10, 2021 10:41 am
av Jens Gustavsson
det gör skillnad men hur och vart måste en dyno avgöra( många tror de veta allt men det är inte så enkelt. jag sugen att bygga ett justerbart dyno grenrör och testa ut detta en gång för alla lite vetenskapligt nästa vinter.

mvh jens

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: lör apr 10, 2021 12:11 pm
av JLundin
Som allt annat så går det mesta att räkna på, även detta

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: lör apr 10, 2021 4:52 pm
av Leiffi
I still havent seen any real data about if wave tuning works with turbines or not ? Does it make negative or positive wave ?

I would make as short pipes as possible with smooth bends to get as much energy to turbine. Calvin Elston says pipe diameter is most important , length is least important because you never get it right anyway. He is talking about NA headers so with turbo headers length is even less important. Worlds fastest diesel at the moment use basic OEM style log manifold , seems to work fine. Even Mercedes F1 turbo used log manifolds a couple of years ago.

Postat: lör apr 10, 2021 7:39 pm
av Big Al
-

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: lör apr 10, 2021 9:23 pm
av OttoB
Klass 7 fysik och miniräknare:
Motorn snurrar 6000 rpm. ->100 r/s
50 avgas pulser per en sekund
Avgas hastighet 100 m/s

Avgaspulsernas avstånd 100/50 = 2 m lång primärrör

Hmm för mycket. Delar med 4 får 50 cm

Cylinder volym 500 ccm

Avgas måste rymmas i primär rör.

500 ccm/ 50 cm = 10 cm2 rörarea
Rör diameter 35 mm.

En öl till

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: sön apr 11, 2021 2:18 pm
av Jens Gustavsson
jo frågan är hur pulsen vänder i ett twin entry avgshus? mins jag räkna på en indy car v6 buick den va säkert hyfsat utprovat och den hade 3-1 28" sen pulssplitt in i turbon på var sida och om jag mins rätt så va avstämningen på 3-1 delan ungefär som en sugmotor sen va sekundär röret halva längden mot sugmotorns och det kan indikera att de stämde av på på en posetiv puls istället för en negativ (ska lägga upp en bild på lite data som sitter här på garage väggen).

mvh jens

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: sön apr 11, 2021 3:19 pm
av Jens Gustavsson
bättre kvallitet?

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: sön apr 11, 2021 3:24 pm
av Jens Gustavsson
nått gör bilden liten?? den ser bra ut i telefonen?? inte min grej telefoner och datorer :doh: men man ser kanske om man vill?

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: sön apr 11, 2021 3:38 pm
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev: sön apr 11, 2021 2:18 pm jo frågan är hur pulsen vänder i ett twin entry avgshus? mins jag räkna på en indy car v6 buick den va säkert hyfsat utprovat och den hade 3-1 28" sen pulssplitt in i turbon på var sida och om jag mins rätt så va avstämningen på 3-1 delan ungefär som en sugmotor sen va sekundär röret halva längden mot sugmotorns och det kan indikera att de stämde av på på en posetiv puls istället för en negativ (ska lägga upp en bild på lite data som sitter här på garage väggen).

mvh jens
Förklara gärna för mig hur man stämmer av på en positiv puls.
Att få positivt in i overlsp är allt annat önskvärt.
Och positivt att försöka driva turbon känns väldigt skumt eftersom huvudpulsen träffar turbinen hur än långt eller kort grenröret är.
Det skulle vara om man fick en puls från en pipa att bromsa en ny att köra in i den pipan där avstämda pulsen finns, så man dynamiskt minskar volymen i grenröret.

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: sön apr 11, 2021 5:10 pm
av Jens Gustavsson
jag skriver dåligt... om det går att se i bilden så försökte jag pipe max en liknade motor men som sugmotor och vad jag såg va att det pipe max kallar "worst hp tq längd på sek rören va rätt lika som indy turbo motorn hade, speciellt om man räknar in lite längd i turbinhuset och då kommer det tillbaka en nogativ puls istället då det avslutas i en turbin. men hur stor denna puls blir är ett stort frågetäcken. mest troligt blir turbinen en ganska bra puls dödare så det kanske inte gör så stor skilnad i verkligheten?

förstår du hur jag mena?

ska testa ut det i dynon en vacker dag dock. de som kan räkna ut grenrörs längder på en turbo motor med en enkel formel använder mycket tro och gissningar på inputs skulle jag säga. även beräkningar av sugmotor grenrör blir oftast ganska fel vad jag sett i dynon. beror nog till stor del också på vart man vill avstäma också det är stor förvirring där med har jag sett.

mvh jens

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: sön apr 11, 2021 10:56 pm
av whilliam
Kadett4wd skrev: sön apr 11, 2021 3:38 pm
Jens Gustavsson skrev: sön apr 11, 2021 2:18 pm jo frågan är hur pulsen vänder i ett twin entry avgshus? mins jag räkna på en indy car v6 buick den va säkert hyfsat utprovat och den hade 3-1 28" sen pulssplitt in i turbon på var sida och om jag mins rätt så va avstämningen på 3-1 delan ungefär som en sugmotor sen va sekundär röret halva längden mot sugmotorns och det kan indikera att de stämde av på på en posetiv puls istället för en negativ (ska lägga upp en bild på lite data som sitter här på garage väggen).

mvh jens
Förklara gärna för mig hur man stämmer av på en positiv puls.
Att få positivt in i overlsp är allt annat önskvärt.
Och positivt att försöka driva turbon känns väldigt skumt eftersom huvudpulsen träffar turbinen hur än långt eller kort grenröret är.
Det skulle vara om man fick en puls från en pipa att bromsa en ny att köra in i den pipan där avstämda pulsen finns, så man dynamiskt minskar volymen i grenröret.
Här är du nånting "på spåret" Men vi behöver skilja på ljudpulser och den puls som kommer från massflödet.

Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?

Postat: sön apr 11, 2021 11:01 pm
av whilliam
Jussi Alanko skrev: fre mar 26, 2021 9:46 am
I can't change them in any direction, but does it matter at all? Are the longer ones better, or should they be as short as possible, but still the same length?

If the turbine has good dynamic flow (almost the same as big exducer) as short as possible is best, does not matter what length on each pipe. Best way to describe it is that the volume of the manifold should be as small as possible. (if the turbo flows enough)