Oljeinblandning 2 takt.

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Erland Cox »

Lindar man kröken så värmer röret upp det som pipan ska trycka tillbaka i cylindern.
Och det kan aldrig vara bra.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Inlägg av Kadett4wd »

Sanning med modifikation.

Det beror på HUR man lindar och hur bra avgasporten är kyld och hur avgasporten har designad.
Första biten efter cylindern lämnar man oisolerad så den får kylningen fartvinden kan ge.
Man kan börja linda ca 3.5-4ggr kolvdiamtern ut från kolven.
Om pipan/piporna sedan är exponerade väldigt för fartvinden kan man tjäna på att isolera den där fartvinden träffar dem.
För dragracing funkar detta bra.

Pipan är hyfsat kall då man går iväg på linjen och man har lite mer i botten än annars.
Värmen kommer snabbt och på trean är tempen uppe och man får lite mer varv att åka på.
Mao, man shortshiftar 1an och 2an lite, sen drar man lite längre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar