Sida 2 av 2

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Postat: fre dec 24, 2021 1:35 pm
av Erland Cox
Lindar man kröken så värmer röret upp det som pipan ska trycka tillbaka i cylindern.
Och det kan aldrig vara bra.

Erland

Re: Oljeinblandning 2 takt.

Postat: tis dec 28, 2021 8:37 pm
av Kadett4wd
Sanning med modifikation.

Det beror på HUR man lindar och hur bra avgasporten är kyld och hur avgasporten har designad.
Första biten efter cylindern lämnar man oisolerad så den får kylningen fartvinden kan ge.
Man kan börja linda ca 3.5-4ggr kolvdiamtern ut från kolven.
Om pipan/piporna sedan är exponerade väldigt för fartvinden kan man tjäna på att isolera den där fartvinden träffar dem.
För dragracing funkar detta bra.

Pipan är hyfsat kall då man går iväg på linjen och man har lite mer i botten än annars.
Värmen kommer snabbt och på trean är tempen uppe och man får lite mer varv att åka på.
Mao, man shortshiftar 1an och 2an lite, sen drar man lite längre.