Headers firebird TPI

Allt inom Usa bilar samt hot rods
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Headers firebird TPI

Inlägg av ROD02b »

Åker kanske på avgasbyte snart. Vilka delar behöver jag för headers och dubblarör? Katten ryker tack vare miljökommunisternas kostnader. Årsmodell 1986 borde slippa. Behöver jag chippa om? Jag här även luftpump och EGR. Får det plats under? Markfrigång?

Har katback Walker super silent nu. Ev kan det bli Sound FX istället :angryfire: . Om ovan blir för struligt. Var hittar man främre rör och kat? Ingången till kat läcker trots ingen rost. Tät kat?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Headers firebird TPI

Inlägg av Thunderbo1t »

Har inte nån större erfarenhet av denna gen. av F(?)-body men keramiskt coatade headers är värt pengarna.
Luftpump och EGR kan man ta bort, ingen kontroll av det vad jag vet, Check engine lyser om man inte lurar datorn (lätt), eller man kan säkert mappa bort det också. Man behöver ju inte ha dubbla rör när man har headers.
Markfrigång kan generellt bli försämrat med headers, speciellt de på förarsidan kan hänga lägre på vissa bilar, kanske mest gäller äldre bilar med mekaniskt kopplingsreglage, de är supertråkigt när headersen sitter lågt och skrapar/fastnar i allt möjligt och hoppar isär vid kollektorn :thumbdown:
Undersök om det finns bättre varianter angående markfrigång, bästa resultat är ju tyvärr med fullängdsheaders.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Headers firebird TPI

Inlägg av ROD02b »

Här är ljudet jag siktar på, men dit når jag nog inte med en liten small block.
https://www.youtube.com/watch?v=XPKW3-mBNNs
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Headers firebird TPI

Inlägg av Thunderbo1t »

Spintech XL Sportsman ljuddämpare och x-pipa stod det att det var på den.
Beror mest på kamaxeln och ljuddämparen hur det låter (annat påverkar givetvis också).
Denna typ får en mild motor att låta lite pluttrigare: https://www.amazon.co.uk/TOTALFLOW-3430 ... 24&sr=8-13
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Headers firebird TPI

Inlägg av ROD02b »

Jag kollade lite under bilen. Och fann att golvet är sänkt, där stolarna sitter. Så dubbla rör kan jag nog glömma. Dämparen längst bak funderar jag på att slopa. En supertrapp skall provas. Den är ca 4dm lång. Och dånar det för mycket, trycker jag in diskbollar. De ser ut som svarvspån, stora som en golfboll ungefär. Lite standard avgasdelar går också åt. En rakbit och en eller flera 90 gradare.

Thirdgen brukar vara ett bra sökord för dessa bilar.
En gång i tiden körde jag Chevelle med headers. Lyckades skrapa avgasflänsarna i backen. Bilen var i normal höjd. Inga farthinder. Utan under en viadukt. Hastighet censurerad...
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Headers firebird TPI

Inlägg av ROD02b »

Luftpumpen som sitter under generatorn på pass sidan, verkar gå till katten. Vad händer om remen råkar trilla av :whistle: ? Är den till för att ev soppa skall brinna bättre kring katten? Risk finns att lambdasonden ger fel värde utan rem. Om den nu fungerar...
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Headers firebird TPI

Inlägg av Thunderbo1t »

Används bara vid kallstart, bara att plocka bort.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Headers firebird TPI

Inlägg av ROD02b »

Hittade en bild som. liknar min motor.
Bild

Läste nånstans att det kan påverka lambda värdet. Men jag provar utan rem. Har en liten avgasläcka. Inget hål, utan i en skarv. Lite mindre tryck, så kanske den blir tystare. Hmm har servopumpen 2 chanser?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Headers firebird TPI

Inlägg av Erland Cox »

ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Headers firebird TPI

Inlägg av ROD02b »

Remmen satt så löst, så jag kunde peta bort den.
Skriv svar