1. Flödet blir sämre ju mindre toppen flödar över kortradien. Tumble får man genom att flöda över ventilen utan att svänga.whilliam skrev: ↑sön jun 06, 2021 9:54 pm
Du fick fiddyn att svara bättre på gasen av någon/några av dessa anledningar (tror jag, lägg till fler om du tänker på nåt)
1. bättre cylinderfyllning (flöde) och då för att tumblerörelsen påverkar hur det fyller på kortradiesidan (vilket även swirl kan göra)
2. effektivare förbränning eftersom gasrörelsen i cylindern kommer igång på ett tidigare varvtal.
3. mindre bränsle som "stänker" åt tändstiftet till.
4. gasrörelsen i cylindern pågår under längre tid och hjälper då till med homogeniseringen av gasen
5. rörelsen påverkade genomflödet till avgas (vid överlapp) = effektivare fyllning trots att pulsavstämning inte stämmer i det aktuella området
Du skrev något om att cylinderflödena skulle "passera varandra på olika höjd" menar du då att det ligger o swirlar runt runt vid topplocket på en Volvo? Det blir ju en ologisk slutledning eftersom kolven hela tiden försvinner neråt så måste ju virvlarna följa med?
2. Det är tanken ja.
3. Nej, inte alls.
4. Samma tid men mer rörelse.
5. Nej, inte alls.
Virvlarna blir ju som en spiral neråt om dom inte stoppas i sin rotation. Då får dom ta ett annat håll.
Erland