Original på en cheva big block har insug 26 grader och avgas 17 grader med 4 graders lutning inåt.
Att vinkeln är så stor är för att insuget skulle få plats under huven på en gen 2 Corvette.
Det gör förbränningsrummet högt och stort viket gör att man måste ha en enorm dome för att få högt komp.
Den första compoundvinkeltoppen med låga vinklar var Boss 302 och 351 Cleveland.
Redan från början i racing innan man hade specialtoppar så svetsade nman deckytorna på vanliga BBC aluminiumtoppar och rätade upp ventilvinklarna.
Det ger bättre förbränningsrum och rakare övergång till toppen från insuget.
Jag köpte ett par 861 toppar på en Super Chevy sunday i Orlando för snart 30 år sen.
Vilket arbete det var nedlagt på dom, önskar att jag hade dom kvar.
Sen kom Pontiac 454427 topparna med 18 grader in och 11 grader ut, tror det var mot slutet av 80 talet.
Sen har ventilvinklarna gått neråt men under 10 grader på insugnigsventilen tror jag aldrig att man har gått.
Pro stock är den ultimata sugmotortekniken för 2 ventilare och en sån motor låter riktigt gott.
Jag var med och byggde motorer åt ett PS team för många år sen.
Ser i artikeln att vi var nere på 13 grader dpå insugningsventilen då:
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... azine1.jpg
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... azine2.jpg
Snabbaste PS bil då tror jag var Finska Tami Brander med 7,16-215 nånting.
Vi körde 7,28-305 vilket är lika snabbt som bröderna Skinne nånsin har kört.
Tyvärr så fans det inte pengar att fortsätta men jag har mekat en del åt Micke Malmgren efter det.
Och ett tag körde han med MBE toppar. Flödade 625CFM in på min flödesbänk.
Erland