Sida 7 av 7

Re: Förbränningshastighet

Postat: tis jun 08, 2021 11:19 pm
av whilliam
Jag vet inte vad du vill få fram Erland men om du vill att jag ska säga att jag tog fel så kan jag göra det. Ber om ursäkt.

Re: Förbränningshastighet

Postat: tis jun 08, 2021 11:21 pm
av whilliam
Erland Cox skrev: mån jun 07, 2021 11:34 pm Frågan är ju inte vem som ska skriva boken utan vem som ska läsa den.
Den måste ju sälja till den breda massan för att tjäna in pengar.
Så fort något blir jobbigt och inte serverat enkelt så backar minst 999 av 1000.
Hur många letar upp information om något dom inte förstår och forskar vidare?
Så antingen skriver man böcker för folk som inte orkar tänka eller så får man rikta in sig på en mycket liten krets.

Erland
Det här har du hel rätt i :thumbright:

Re: Förbränningshastighet

Postat: ons jun 09, 2021 10:47 am
av super7
Kadett4wd skrev: tis jun 08, 2021 8:17 am För att få god förbränning brukar man ju vilja spruta på en stängd insugsventil, så bränslet hinner förångas.
Men för max effekt kan man inte spruta där så mycket då, just för det inte ska bildas en pöl som då blir svår att förbränna.
När jag höll på med kadetten och mappade så hittade jag en vevaxelgrad som var väldigt bra, motorn gick mycket lugnare och finare på låglast.

Sekundär fördel är att det kyler insugsventilen lite.
Jag kom fram till liknande resultat, efter en massa testning och sökande på nätet där liknade test gjorts.
En lösning som många verkar ha kommit fram till är att det finns 2 olika vinklar som testas fram på lätt last
dels när motorn går som jämnast och när den går som ojämnast.

Re: Förbränningshastighet

Postat: ons jun 09, 2021 10:50 am
av super7
whilliam skrev: tis jun 08, 2021 10:30 pm
super7 skrev: tis jun 08, 2021 9:56 pm


Har du gjort nå tester på det?
Om du menar spridarens fasläge så har jag varit med flera gånger vid mappning när det testas, det gör nästan inget på effekten och gör inte mycket skillnad alls mellan 3000-5000rpm högre upp ger det inget alls och längre ner gör det skillnad på emissioner och motorgång.
Byte till effektivare spridare gör däremot en större skillnad än inmappat fasläge och de gör det hela registret ut. (har du upplevt nåt annat så ska du definitivt köra bättre spridare.)
Hur mycket överkapacitet var det på spridarna ?

Re: Förbränningshastighet

Postat: ons jun 09, 2021 6:49 pm
av Erland Cox
whilliam skrev: tis jun 08, 2021 11:19 pm Jag vet inte vad du vill få fram Erland men om du vill att jag ska säga att jag tog fel så kan jag göra det. Ber om ursäkt.
Inget men det är ju bra med uppmärksamhet så att man diskuterar samma sak.
Patrik och Super 7 hängde med.

Erland

Re: Förbränningshastighet

Postat: ons jun 09, 2021 10:26 pm
av whilliam
super7 skrev: ons jun 09, 2021 10:50 am
whilliam skrev: tis jun 08, 2021 10:30 pm
Om du menar spridarens fasläge så har jag varit med flera gånger vid mappning när det testas, det gör nästan inget på effekten och gör inte mycket skillnad alls mellan 3000-5000rpm högre upp ger det inget alls och längre ner gör det skillnad på emissioner och motorgång.
Byte till effektivare spridare gör däremot en större skillnad än inmappat fasläge och de gör det hela registret ut. (har du upplevt nåt annat så ska du definitivt köra bättre spridare.)
Hur mycket överkapacitet var det på spridarna ?
Har sett flera varianter, från "ingen överkapacitet" till spridare som är 3-4 gånger så stora som egentligen behövs för effektmålet. Ska vi jämföra spridare som är varandras ytterligheter så kan vi ta de gamla Bosch 1680cc med nål och de modernare 1700cc med 7-hål.

Den äldre mer eller mindre stänker/pissar in bränslet och är extremt svårmappad - medan den nya går att kontrollera som en dröm :thumbright:

Fast det är inte alla "moderna" spridare som är lyckade, exempelvis är Siemens Deka 630cc med fyrhål en bra spridare men dess storebror på 880cc funkar inte alls lika bra, Siemens gjorde rätt snart en förbättring (tror den kallas Deka IV) och den är suverän.

Intressant är också gamla tester när spridare i 500cc klassen skiftades till motsvarande med 4-håls teknik i stället för "nål" och bilar med runt 350 hästar hoppade upp till 360-365 på spridarbytet. :thumbright: Förklaringen till detta måste ligga nästan uteslutande i atomiseringsförmågan och då med följden att förbränningen blir effektivare och kan slutföras så snabbt som möjligt.

På tal om "spruta på stängd ventil" så är det väldigt avgörande var effektnivån just i det läget ligger - är det turbo och lite högre effekt så funkar det dåligt - och förklaringen är ganska självskriven, eftersom det blir för mycket bränsle på samma gång.
Funkar däremot utmärkt på en standardbetonad bil när man vill ha så ren gång som möjligt på tomgång/lättlast.

Re: Förbränningshastighet

Postat: tor jun 10, 2021 11:44 am
av super7
whilliam skrev: ons jun 09, 2021 10:26 pm
super7 skrev: ons jun 09, 2021 10:50 am
Hur mycket överkapacitet var det på spridarna ?
Intressant är också gamla tester när spridare i 500cc klassen skiftades till motsvarande med 4-håls teknik i stället för "nål" och bilar med runt 350 hästar hoppade upp till 360-365 på spridarbytet. :thumbright: Förklaringen till detta måste ligga nästan uteslutande i atomiseringsförmågan och då med följden att förbränningen blir effektivare och kan slutföras så snabbt som möjligt.
År det nån som använder så gamla spridare.... :roll:
På min Zetec motor så satt det ju 4-håls original.

Re: Förbränningshastighet

Postat: fre jun 11, 2021 11:32 am
av whilliam
Nyligt byttes det i "Zekes" Amazon här på forumet och det förvånar, åtminstone mig, när man ibland ser gamla nålspridare i rallybilar ute på tävlingarna.
Men det säljs fortfarande spridare som har usel atomiseringsförmåga och det märks skillnad vid byte till bättre (speciellt på alkoholbränslen)

Exemplen jag skrev om med 10-15 Hp mera var på vanlig bensin (98 oktan, 102oktan)

Re: Förbränningshastighet

Postat: fre jun 11, 2021 4:15 pm
av Daniel-635
super7 skrev: ons jun 09, 2021 10:47 am
Kadett4wd skrev: tis jun 08, 2021 8:17 am För att få god förbränning brukar man ju vilja spruta på en stängd insugsventil, så bränslet hinner förångas.
Men för max effekt kan man inte spruta där så mycket då, just för det inte ska bildas en pöl som då blir svår att förbränna.
När jag höll på med kadetten och mappade så hittade jag en vevaxelgrad som var väldigt bra, motorn gick mycket lugnare och finare på låglast.

Sekundär fördel är att det kyler insugsventilen lite.
Jag kom fram till liknande resultat, efter en massa testning och sökande på nätet där liknade test gjorts.
En lösning som många verkar ha kommit fram till är att det finns 2 olika vinklar som testas fram på lätt last
dels när motorn går som jämnast och när den går som ojämnast.
Känns som min gamla video pekar åt detta hållet ?

EDIT:
kanske ska ha med länken också :doh:

https://www.youtube.com/watch?v=MRNYdMdp-MQ

Bildkvalitén har visst blivit bättre med åren :shock:

Re: Förbränningshastighet

Postat: mån jun 14, 2021 7:04 am
av Kadett4wd
Ja det är självklart att det pekar åt samma håll, för det är ju helt enkelt så det funkar =)

Re: Förbränningshastighet

Postat: tis jun 15, 2021 10:01 am
av Csp
whilliam skrev: tis jun 08, 2021 10:45 pm

Alltså, jag skrattade mig harmynt av dina ubåtar o flygplan :D

Vad jag ville få fram var att jag finner mig besviken i att Erland hänvisar till andras skriverier, detta beror mest på att jag har folk runtom som svarar med sina egna erfarenheter och teorier på varenda upptänklig fråga jag ställer (eller utsvävningar om följdverkningar, på ena eller andra ändringen)
Med den erfarenhet han besitter så borde han kunna svara och förklara, logiskt och lättfattligt, han borde även kunna hänga med i en teoretisk (logisk) diskussion, där åtminstone jag, försöker diskutera och skapa tankar kring sådant som vi inte riktigt vet eller kan googla oss till.

Ta exempelvis de 5 olika punkterna jag tog upp på fiddyn här, något har ju gjort så att den gick bättre när han ändrade kanalen och då måste vi kunna bolla en hel del innan man kan enas (teoretiskt) om vad varje punkt kan tänkas göra.
Haha jaa, den är en gammal goding

Ja, det är oftast praxis för att underbygga sina egna teorier. Att ta stöd från andras experiment och teorier är väl inget negativt? Då har fler troligtvis provat/funderat/testat samma?
Att man kan få följdverkningar är ju inte helt ologiskt, och man bör ju undersöka dessa om man ändrar något?

Han skriver ju ut sina teorier och ger understöd till dessa med rapporter, avhandlingar med mera. Som man bör?
Har man egna teorier som sammanfaller med andras, som har provat det på ett mer exakt sätt än det man själv har tillgång till så pekar det åt ett håll.


Påtal om vem som ska skriva boken, så skulle jag vilja specificera mig lite. Exempel, motortrimmare X, har gjort det i 40 år och primärt cheva 350, ska skriva bok. Vi antar här att han är bäst i världen på det. Om man skriver en bok om Cheva 350, hur man får det gamla bojsänket att skrämma tillochmed en E21 318i. Allt han har lärt sig praktiskt, provat och donat. Ingen skulle nog ha nått emot den boken, även om han börjar skriva vilda teorier varför det blir så mycket effekt, så skulle det kanske inte spela någon roll om att han skriver att när hans 350 vrålar igång så blinkar solen på grund av skräck. Man skulle sluta läsa om den teorin och fortsätta läsa vidare om det som har relevans.
Förstår nån vad jag menar?
Att få nått att fungera betyder inte att man har rätt teoretiskt, och tvärtom, bara för att man kan teorin så löser man inte automatiskt det
praktiska. Det är att undersöka en sak i taget och fördjupa sig inom det, tar jävla lång tid om man ska göra det med 97% säkerhet.
Till exempel Swirl och Tumble.
Om det var en bok om förbränningsteknik (alltså den tjocka fina boken med alla saftiga formler och diagram som ger en rysningar i ryggraden och lätt tryck på blåsan ) så skulle man kanske inte läsa den av X, utan kanske snarare en Professor i förbränningsmotorteknik.
Men vilket kolvmärke, kompression, kamaxel tillsammans med 750 cfm 4-portare, då frågar man oftast X, inte Professorn.

Hoppas inte alla 250984975 raders inlägg jag skriver är helt jävla skittråkiga att gå igenom, men blir en viss tid mellan inläggen. Arbete och barn kommer emellan.

Fridens liljor

Re: Förbränningshastighet

Postat: tor jul 22, 2021 6:46 pm
av OttoB
Ja men motortrimmaren X kan ringa till Professor och fråga hur man räknar kamprofilen. Till exempel.