Re: Förbränningshastighet
Postat: tis jun 08, 2021 11:19 pm
Jag vet inte vad du vill få fram Erland men om du vill att jag ska säga att jag tog fel så kan jag göra det. Ber om ursäkt.
Det här har du hel rätt iErland Cox skrev: ↑mån jun 07, 2021 11:34 pm Frågan är ju inte vem som ska skriva boken utan vem som ska läsa den.
Den måste ju sälja till den breda massan för att tjäna in pengar.
Så fort något blir jobbigt och inte serverat enkelt så backar minst 999 av 1000.
Hur många letar upp information om något dom inte förstår och forskar vidare?
Så antingen skriver man böcker för folk som inte orkar tänka eller så får man rikta in sig på en mycket liten krets.
Erland
Jag kom fram till liknande resultat, efter en massa testning och sökande på nätet där liknade test gjorts.Kadett4wd skrev: ↑tis jun 08, 2021 8:17 am För att få god förbränning brukar man ju vilja spruta på en stängd insugsventil, så bränslet hinner förångas.
Men för max effekt kan man inte spruta där så mycket då, just för det inte ska bildas en pöl som då blir svår att förbränna.
När jag höll på med kadetten och mappade så hittade jag en vevaxelgrad som var väldigt bra, motorn gick mycket lugnare och finare på låglast.
Sekundär fördel är att det kyler insugsventilen lite.
Hur mycket överkapacitet var det på spridarna ?whilliam skrev: ↑tis jun 08, 2021 10:30 pmOm du menar spridarens fasläge så har jag varit med flera gånger vid mappning när det testas, det gör nästan inget på effekten och gör inte mycket skillnad alls mellan 3000-5000rpm högre upp ger det inget alls och längre ner gör det skillnad på emissioner och motorgång.
Byte till effektivare spridare gör däremot en större skillnad än inmappat fasläge och de gör det hela registret ut. (har du upplevt nåt annat så ska du definitivt köra bättre spridare.)
Har sett flera varianter, från "ingen överkapacitet" till spridare som är 3-4 gånger så stora som egentligen behövs för effektmålet. Ska vi jämföra spridare som är varandras ytterligheter så kan vi ta de gamla Bosch 1680cc med nål och de modernare 1700cc med 7-hål.super7 skrev: ↑ons jun 09, 2021 10:50 amHur mycket överkapacitet var det på spridarna ?whilliam skrev: ↑tis jun 08, 2021 10:30 pm
Om du menar spridarens fasläge så har jag varit med flera gånger vid mappning när det testas, det gör nästan inget på effekten och gör inte mycket skillnad alls mellan 3000-5000rpm högre upp ger det inget alls och längre ner gör det skillnad på emissioner och motorgång.
Byte till effektivare spridare gör däremot en större skillnad än inmappat fasläge och de gör det hela registret ut. (har du upplevt nåt annat så ska du definitivt köra bättre spridare.)
År det nån som använder så gamla spridare....whilliam skrev: ↑ons jun 09, 2021 10:26 pmIntressant är också gamla tester när spridare i 500cc klassen skiftades till motsvarande med 4-håls teknik i stället för "nål" och bilar med runt 350 hästar hoppade upp till 360-365 på spridarbytet. Förklaringen till detta måste ligga nästan uteslutande i atomiseringsförmågan och då med följden att förbränningen blir effektivare och kan slutföras så snabbt som möjligt.
Känns som min gamla video pekar åt detta hållet ?super7 skrev: ↑ons jun 09, 2021 10:47 amJag kom fram till liknande resultat, efter en massa testning och sökande på nätet där liknade test gjorts.Kadett4wd skrev: ↑tis jun 08, 2021 8:17 am För att få god förbränning brukar man ju vilja spruta på en stängd insugsventil, så bränslet hinner förångas.
Men för max effekt kan man inte spruta där så mycket då, just för det inte ska bildas en pöl som då blir svår att förbränna.
När jag höll på med kadetten och mappade så hittade jag en vevaxelgrad som var väldigt bra, motorn gick mycket lugnare och finare på låglast.
Sekundär fördel är att det kyler insugsventilen lite.
En lösning som många verkar ha kommit fram till är att det finns 2 olika vinklar som testas fram på lätt last
dels när motorn går som jämnast och när den går som ojämnast.
Haha jaa, den är en gammal godingwhilliam skrev: ↑tis jun 08, 2021 10:45 pm
Alltså, jag skrattade mig harmynt av dina ubåtar o flygplan
Vad jag ville få fram var att jag finner mig besviken i att Erland hänvisar till andras skriverier, detta beror mest på att jag har folk runtom som svarar med sina egna erfarenheter och teorier på varenda upptänklig fråga jag ställer (eller utsvävningar om följdverkningar, på ena eller andra ändringen)
Med den erfarenhet han besitter så borde han kunna svara och förklara, logiskt och lättfattligt, han borde även kunna hänga med i en teoretisk (logisk) diskussion, där åtminstone jag, försöker diskutera och skapa tankar kring sådant som vi inte riktigt vet eller kan googla oss till.
Ta exempelvis de 5 olika punkterna jag tog upp på fiddyn här, något har ju gjort så att den gick bättre när han ändrade kanalen och då måste vi kunna bolla en hel del innan man kan enas (teoretiskt) om vad varje punkt kan tänkas göra.