Het generator TPI

Allt inom Usa bilar samt hot rods
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Het generator TPI

Inlägg av ROD02b »

Firebird med TPI 1986. Generatorn blir het efter nån mil. Voltmätaren inne i bilen sjunker. Startar jag motorfläkten så sjunker den på kortare tid. Funkar fint när den är kall. Blir hela generatorn varm, när lagren är på g? Eller är det nått elektriskt? Kanske en blåst diod? Så en eller två lindningar spökar. Den har hittills startat ok. Men jag vågar inte köra mer än 2 mil. Mellan avkylningar.

Jag kör enl EU regler på parkljus. Ej testat mot haffa...
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Het generator TPI

Inlägg av StefanM »

De är ganska små och ger mycket ampere så det kan ju vara helt normalt också...........Särskilt precis efter start då allt ska tillbaks.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Het generator TPI

Inlägg av ROD02b »

Inte skall den tappa spänning efter 2mil? Vid kallstart är det inga problem. Sen sjunker den mot 11V. Inte bra för mina nerver. Den små vibrerar om man petar på den. Och med stor skruvmejsel som stetoskop, så låter den illa. Den blir skållhet. Kör jag längre hörs den med öppen ruta.
Konstigt nog startar bilen utan problem. Jag har nog kört 8 små rundor sen jag såg 11V första gången.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Het generator TPI

Inlägg av ROD02b »

Det funkar än. 15V får jag vid uppstart. Som lägst 13.2V Med en digital kina sak i ciggutaget. Fortfarande skållhet och låter och vibrerar (skruvmejselstetoskop) efter en liten tur.

På de bilder jag hittar sitter den på förarsidan. Min sitter på passagerarsidan!??
Multiribb remen har vev vattenpump och generator. På förarsidan sitter ac med egen std rem. Smogpump under generatorn med egen kort std rem. Osäker på servopumpen.

Hittade en bild som. liknar min motor.
Bild
Skriv svar