K*kmätartävlingen

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

K*kmätartävlingen

Inlägg av Steve »

I den här tråden kan ni diskutera saker som ni i förväg vet att ni inte kommer att komma överens om....
IMG_20210421_094904.jpg
IMG_20210421_094904.jpg (88.6 KiB) Visad 2524 gånger
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Blir ju svårt att veta vad man aldrig ska komma överens om, vissa saker tar lång tid att bli ense om, men att det skulle vara helt omöjligt är ju inget som jag hoppas på i vart fall..... (fast det var ju en snygg erotisk teckning för "frugorna att gå igång på")

Kan ju börja med en "populär" : Många har bestämt sig för att högre laddtryck gör så att motorer går sönder, ganska vanligt i dagligt tal att man frågar "hur mycket ladd håller den packningen för"

Jag vågar vända på det och påstår att vid ett bestämt vridmoment (exempelvis 700Nm) så håller motorn bättre i fall laddet är 2.5 bar i stället för 2 bar. Detta förutsätter att inte turbo eller I/C är feldimensionerade.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har en idé.
Skapa en ny underkategori som kallas sandlådan/fightclub.
Och ge ENDAST Erland och Whilliam skrivaccess till den.
Och ta bort deras skrivaccess till övriga delar.

Då får vi se hur pass de diskuterar :D

Jag upplever nämligen att då man får pm från dem så är det lent och fint, riktigt sött.
Men offentligt inför andra så måste man 'skydda' sin aura och tokigheterna kommer upp till ytan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

En ganska bra idé och det sista du skriver är ganska riktigt. Jag har flera gånger skrivit att jag har en liten "agenda" och det är att motsäga tokigheter som kommer ifrån de som är "etablerade" (har många poster och är kunniga och duktiga på det mesta, men har fel ibland ändå)

Jag vet inte om du själv har "ryggen fri" från sådant här heller :hihi:

Självklart ligger det inte i den "agendan" att utbilda dessa personer utan mer att andra som läser inte ska "suga åt sig" av den felaktiga informationen
och detta går ju inte att åstadkomma i ett PM.

I övrigt så har jag skrivit flera PM, bl.a. till Erland och resultaten från dem är ganska varierande. (mest har jag uppmanat att sluta tjafsa)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Kadett4wd »

Har nog inte ryggen fri, men jag har iaf försökt frånsagt mig pm från folk som tjivas med mig offentligt.
Kan de/ni inte hålla sams med mig offentligt, ja då kan de/ni dra liksom.

Och, ja jag har en nivå, när folk kliver över den snear jag ur, numera försöker jag vika undan lite snyggt då jag ser det kommer leda till skräpdiskussioner.
Det är bara leta baköver i tiden så har jag haft intensiva tangentbordsbataljer här på forumet förr, det erkänner jag villigt, annars kan jag inte utvecklas att bli bättre, om man liksom förnekar det.

Jag har fått tillsägelser av moderatorer, jag har även fått 'beröm' pga bättring.

Där lämnar jag denna offtopictråd!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Erland Cox »

Jag vill bara diskutera teknik och den ska förhålla sig till verkligheten. Ingen hittepåfysik och annat trams.
Jag tog en lång paus från Sävar innan och finns det ingen som vill diskutera motorteknik så kan jag sitta och läsa själv.
Vet inte varför jag lagt ner energi på att försöka förklara avancerade saker när Rimbo Martin och Whilliam är de enda som reagerar och det negativt.
Vissa är saliga i sin egen tro och får väl fortsätta att vara det.
Jag tycker det är intressant att skriva om teknik jag läser om eller som dyker upp under arbetet.
För 15 år sen var Sävarturbo ett litet läroverk i trimning men sen dog det ut.
Så antingen får de som är tekniskt intresserade börja att skriva, det finns en massa vettigt folk här men ni skriver sällan.
Jag är däremot helt färdig med Martin-Whilliam för det är som att diskutera med en vägg.
Kadett har blivit mycket bättre att skriva med, vi kom på kant nån gång av en anledning som jag glömt så låt det vara glömt.
För att det ska bli diskussion måste man ju tycka olika från början men sen tillsammans kunna komma fram till en vettig lösning.
Och för att få respekt måste man visa respekt.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Det du tar upp är ju ömsesidigt, jag har lagt ner massor av tid på att försöka få dig att fatta och det verkar inte "hitta hem" :thumbdown:

Jag är rätt övertygad om att ditt problem är att du läser en massa (studerar) men du kanske inte förstår vad du läst ändå (klarar inte att sätta in det i ett sammanhang i verkliga världen)
Du länkar exempelvis till forskarrapporter som är flera sidor långa men när du får en enkel förklaring, här på forumet, så tar det flera poster av upprepning på upprepning innan du är med i matchen. (då blir det lätt att undra hur du förstått det som står i rapporterna)

Jag har föreslagit att vi ska ta upp saker som vi enats om (jag tror vi är överens om det mesta faktiskt, det är nog bara detaljer som skiljer sig åt) men t.o.m. då så har du reagerat negativt.

Det du kallar "hittepåfysik" är kanske ett steg längre än vad du brukar tänka och det utesluter eller bortser i de flesta fall inte från den dokumenterade fysik som du hänvisar till. Tycker du, på allvar, att man inte ska försöka utvecklas genom att diskutera idéer?

Jag kan direkt ta upp en grej där du inte verkar förstå, det rör sig om energin som kommer ut genom avgasporten. Där verkar det som att du drar allt över en kam (tycker att det ger ett "motstånd" för motorn att driva en turbo) men i verkligheten så går det att separera det dynamiska trycket från det statiska, detta görs genom hur grenröret är utformat, wastegateanslutningen är utformad och hur turbinhus och hjul är utformade. (kamaxel och förbränning påverkar också)

Den energi som "släpps lös" på blowdown belastar inte motorn ett dyft (när vi utnyttjar den till turbon) och den är nästan helt bestående av dynamisk energi. Senare, på kolvpump, så blir energin mer statisk och utnyttjas den så belastar det motorn enormt mycket.

Internt brukar vi bolla tankar kring hur man ska separera ännu effektivare än vad som görs idag, detta innefattar olika användande av avgasventilerna, så att någon av dem används för blowdown och någon för den sista tömningen, Har du sett sådant diskuteras nån stans?

Om ditt tjafsande (och din inställning till att jag inget begriper, säkert har du den inställningen till fler härinne) slutade att "bromsa upp alltihop", hade vi sett mycket intressantare diskussioner i stället för att tiden går åt till att tjafsa med dig.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Erland Cox »

Då ska du få fritt spelrum att sprida dina kunskaper här på forumet i fortsättningen.
Det är färdigtjafsat för min del.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Har du tänkt på Pacmans ord? Han tyckte att jag skulle hålla mig till turbos och sluta "lägga mig i" förbränning, grenrör m.m.
Eftersom ni känner varandra så har han ju ingen lust att skriva liknande till dig (och det beror inte på tekniska diskussioner, det beror på band mellan människor/"känslor", vilket inte har ett dyft med teknik att göra men ändå kan höra hemma vid en diskussion)

Man kan tycka att vi skulle kunna hålla oss till enbart våra "specialområden" men problemet är att de påverkar varandra i allra högsta grad. Detta betyder att jag kommer ingen vart med turboförståelsen om jag inte förstår förbränningen och du kommer ingen vart med turbomotorförbättringar om du inte förstår dig på turbos.

I gamla trådar har du skrivit enormt mycket om flöde och portning men det verkar som att det minskat nuförtiden, kanske beror din upplevelse av forumet på hur du utvecklats?

Du o jag har aldrig diskuterat portning och det är ett område var du skulle kunna lära mig massor (jag är säker på att du också kan mycket mer där än vad det går att läsa i böcker, (du har "kommit längre" än gängse fysik på det området)

Tittar man på gamla trådar så ser man hur du är oense med flera ( bl.a. både Jens o Kadett4wd) angående flöde hit o flöde dit, blev ni överens till sist? Kanske mitt förslag att man skriver upp olika "statements" som man är enig om, inte är så tokigt?

Jag kan försöka ta ett exempel:
I min värld så bestäms en motors maxvrid (huvudsakligen/nästan uteslutande) av slagvolym och laddtryck (densitet) Visst påverkar en del faktorer något lite (exempelvis bränsle/kompförhållande och avstämning)
Många tror sig kunna "porta" toppen för MER flöde och har då den tron att vridmomentet kommer att öka.
Hur är din inställning till detta? Här kanske vi skulle kunna komma överens?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Erland Cox »

En motor består av många komponenter.
Den motorn som har flest matchande komponenter som arbetar tillsammans kommer att fungera bäst.
Jag gör toppar efter en uträknad area som ska räcka under insugs och avgas pumpningstakt .
Den arean försöker jag få att flöda så mycket som möjligt.
Det finns flera tidareor, avgas blowdown, avgas pumpning, avgas överlapp, insug överlapp, insug pumpning, insug ramning.

Bild

Det ska till ett samspel på kanalstorlekar, ventilstorlekar och kamtider som är svåra att hitta.
Porta innebär inte enbart kanalförstoring för mig utan handlar om area, form och yta bland annat.
Maxvrid beror på Bmep och Bmep är Imep-Fmep. Imep är effekten man borde få av cylindertrycket och Fmep friktion och pumpningsförluster.
Volvo 230 som är en motor som jag har flera banbilar till och massor av delar till.
Nästa motorbygge på Volvo kommer jag att göra allt jag kan komma på för att minska friktions och pumpningsförluster på.
Läste en gammal racetch där olika motorer runt 4 liter jämfördes och dom låg över 100 hästar i förlust vid 7000 varv.
Så där kan jag nog höja vridet mer än genom portning.
Jag skulle vilja bygga en turbomotor men jag körde sönder kardanen igår med min sugmotor, en svets sprack så att kardanen började kasta.
Växellådan tål bara 550Nm, kardanen mindre och bakaxeln är klen så Volvon får nog förbli en sugis.
Fast det hade inte skadat med 3 gånger effekten, nu känns det som om inget händer när man gasar.
Som tur är så står det några Camaros i garaget med och dom har 16 ventilare.

Jag har inte kommit längre än gängse fysik nånstans men jag har blivit bättre på att förstå fysiken.
Allt som händer i motorer har en fysikalisk förklaring.
När jag byggde min flödesbänk så var det massor av saker som jag inte förstod, varför accelererade utslaget på flödesskalan?
Jag fick gå 4 årig teknisk på komvux för att lära mig att förstå det.
Formeln för kinetisk energi om jag nu minns den rätt är M X V i kvadrat / 2.
V, hastigheten ar i kvadrat vilket innebär att man måste slå roten ur avläsningen för att få rätt kurva.
Toppar har med strömningslära att göra och det är ett otroligt komplicerat ämne.
Sen har en förbränningsmotor ett ostabilt gasflöde vilket inebär att tryck och hastighet varierar från grad till grad.
Det gick bra att förklara här fysiskt hur man skulle utforma kanalen men när man kommer till varför så blir det för jobbigt för de flesta.
Synd, för det är då det börjar bli intressant.

Jag gör inte såna här utläggningar för mig själv eller för att verka duktig utan för att lära ut till andra.
Samtidigt så friskar jag upp minnet på mig själv.
Jag har absolut inget behov av prestige, jag vet precis vem jag är, vad jag kan och inte kan.
Men ska det vara lönt för mig att skriva så måste det finnas ett intresse av det från folk som läser på forumet.
Så min fråga till er är om det är intressant eller inte?
Det är nu ni ska skriva vad ni tycker så att jag kan ta ett beslut på om jag ska fortsätta skriva eller inte.

Erland
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Steve »

Det råder ingen tvekan om att alla tycker att du ska fortsätta skriva Erland, finns nog ingen som tycker nåt annat.

Nån fler som vill fråga samma fråga? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Nu svarade du inte på det jag frågade (det berördes men inget svar), det är ok, du behöver inte svara nu men nån gång kanske det vore bra att se att vi är ense.
Blev nyfiken på varför du skrev detta:
"Som tur är så står det några Camaros i garaget med och dom har 16 ventilare." . Är det för att de motorerna är lite vassare än 8v?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Steve »

En riktig 16v har två ventiler per cylinder
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Steve skrev: ons maj 12, 2021 9:59 pm En riktig 16v har två ventiler per cylinder
Ungefär så jag menade
"gammaldags 16V" :whistle:
Klart han ska fortsätta skriva, kommer dock säkert att bli tjafs igen i framtiden (bedömning med slutledning av från vad som skett förr, oavsett inblandade)
Gör man en lista på vad vi är ense om så blir den jäkligt lång, glöm aldrig det. :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Erland Cox »

Svaret var att portningen bara gjorde nytta om den var begränsningen.
Mer port än vad motorn utnyttjar gör ingen nytta.
Jag är där att oavsett hur jag förbättrar topparna så ger det inget. Inget tapp, ingen vinst.
Så det gäller att hitta proppen.
Volvon ger 244 hästar vid 7000 varv och 228 vid 8000 varv.
Men från 7000 till 8000 tror jag att förlusterna ökar mer än vad effekten minskar.
Efter en visst varvtal så får man öka slagvolymen för att minska varvet eller ta tag i förlusterna.
Bill Jenkins hittade 60 hästar bara i smörjsystemet på en Cheva small block på 70 talet.
Det var 10% av motorns effekt och som han uttryckte det: Med begränsad tid ska man lägga energin där det gör mest nytta.

Erland
Låst