K*kmätartävlingen

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av super7 »

whilliam skrev: fre maj 21, 2021 11:27 pm Jag hänger inte riktigt med när du skriver att det är duratec och sedan att den har värsta zetec kammarna :?
Erland har väl inte pratat nått om Duratec:n
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Duratec (egentligen en Mazda)
Bild

Zetec i Focus ST170 (men snurriga Ford kallar den duratec för att förvilla oss)
Bild

Som du ser så är avgas och insug inte "switchat" på den "duratec" som passar mot din växellåda (det är egentligen en Zetec och har samma bultmönster som alla gamla bakhjulsdrivna Fordar)

Det finns inget som är liknande på en "äkta" Duratec och de som egentligen är Zetec och jag tycker nog den största skillnaden är att Duratec har kamkedja och Zetec (duratec) har rem
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av super7 »

Erland Cox skrev: lör maj 22, 2021 12:10 am Byta svänghjul och koppling kan man börja med, den är 240mm och har ett tungt svänghjul.
Sen byta kopplingskåpan mot aluminium, den är gjutjärn original.
Gissar att det sitter en Typ-9 låda :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

super7 skrev: lör maj 22, 2021 12:33 am
whilliam skrev: fre maj 21, 2021 11:27 pm Jag hänger inte riktigt med när du skriver att det är duratec och sedan att den har värsta zetec kammarna :?
Erland har väl inte pratat nått om Duratec:n
Jo, han skrev så här: (och därför försöker jag förtydliga i djungeln)
Erland Cox skrev: fre maj 21, 2021 10:50 pm Det är en Duratec, nästa generation efter Zetec motorn.
Ginettan har värsta standard Zetec kammarna redan från en 136 hästars 1,8.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Erland Cox »

OK, en Zetec alltså.
Men den verkar ha variabel kamstyrning och inte fasta kammar.
Får jag tag på en sån så ska jag kolla närmare.

Erland
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av super7 »

whilliam skrev: lör maj 22, 2021 12:38 am
super7 skrev: lör maj 22, 2021 12:33 am
Erland har väl inte pratat nått om Duratec:n
Jo, han skrev så här: (och därför försöker jag förtydliga i djungeln)
Erland Cox skrev: fre maj 21, 2021 10:50 pm Det är en Duratec, nästa generation efter Zetec motorn.
Ginettan har värsta standard Zetec kammarna redan från en 136 hästars 1,8.

Erland
Ja och rättade till det du länkade till...
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Erland, i posten ovanför tror jag du gjort din "bästa" ursäkt när du haft fel i våra diskussioner. (fast den är ändå på en RIKTIGT låg nivå jämfört med hur andra gör) Det sitter verkligen långt inne att du skulle tacka för att nån lär dig nåt (detta är förståeligt för du är ju allsmäktig i din "egen värld")

Varför trycker du ur dig felaktigheter hela tiden? Nu har du gjort det igen och "tjafset" ligger bättre i denna tråden än i din motorbyggartråd.
"Tryckpulsen i sin riktning och undertryckspulsen i motsatt rikting" skrev du. Undertryckspulsen kan inte flytta något alls.
Den är ett "område" med undertryck som maxar i absolut vakuum och skall något flyttas till det området så vill det till att omgivningen trycker på (det är INTE undertrycket som "bogserar" saker eller molekyler)

Samma sak med övertryckspulsen så länge den inte är stark/häftig nog till att "internt" komprimera och tvinga molekylerna framför sig så flyttar den inget längre än till bredvidliggande undertryck.

Du måste förstå hur du säger emot dig själv när du nämner avstämning gentemot 2:a och 3:e puls som exempel. Skulle det fungera som du har fått för dig så skulle molekylerna följa med pulsen mellan ventil o tratt (vandra där emellan) men så är det inte utan det är en tryckvåg som flyttar sig fram o tillbaks med ljudets hastighet och där den drar fram så blir det en densitetsändring. Det är precis som när du beskriver hur en turbomotor jobbar som en sugmotor men i en "högre atmosfär" :thumbright: Pulserna är "lokala" högre atmosfärer som ger en ökad fyllnadsgrad på grund av att samma area kan härbärgera fler molekyler. Undertryckspuls är för svag för att flytta nåt öht. men övertryckspulsen kan vara så stark så att den flyttar en liten del av molekylerna till närliggande område med undertryck (i större utsträckning än vad det gör av enbart tryckskillnad)
Du verkar förväxla undertryckspulsen med undertryck, exempelvis om kolven frilägger cylindern och undertrycket då skapar plats för luft att tryckas in så verkar du tro att det är puls som gör detta, men så är inte fallet för pulsen far iväg med ljudets hastighet ut genom kanalen oavsett vad det är för tryck där. Förflyttning av molekyler startar också men den är betydligt långsammare och den beror på att tryckskillnaden vill utjämnas.

Motorn fylls med hjälp av tryckskillnaden - vakuum - atmosfärtryck och pulserna kan förstärka atmosfärtrycket om de råkar finnas vid ventilen i rätt tillfälle och försvaga det om de är där vid fel tillfälle.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Erland Cox »

Sluta att uttala dig om sånt som du inte förstår dig på.
Läs på så kanske jag orkar diskutera med dig.
Men som det är nu så är det en sån avgrund i kunskapsnivå mellan oss och du är inte mottaglig för fakta så jag anser inte att det är lönt.
Fortsätt du att ha dina fantasier.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Det är ju du som fantiserar! Visa var det står att pulsen flyttar på gasen och speciellt undertryckspulsen.

Du missförstår ofta vad folk skriver här på forumet så jag har oerhört svårt att tro hur du skulle kunna fatta vad en professor skriver?

Exempelvis förstod du inte alls det de skrev i den länk du själv lade in:
https://www.physicsclassroom.com/class? ... FHdA4o9lgc
Du trodde att de där skrev att tryckvågor inte är sinusvågor men det var inte alls vad de skrev :hihi:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Erland Cox »

The above diagram can be somewhat misleading if you are not careful. The representation of sound by a sine wave is merely an attempt to illustrate the sinusoidal nature of the pressure-time fluctuations. Do not conclude that sound is a transverse wave that has crests and troughs. Sound waves traveling through air are indeed longitudinal waves with compressions and rarefactions. As sound passes through air (or any fluid medium), the particles of air do not vibrate in a transverse manner. Do not be misled - sound waves traveling through air are longitudinal waves.


En gång till:

The representation of sound by a sine wave is merely an attempt to illustrate the sinusoidal nature of the pressure-time fluctuations. Do NOT conclude that sound is a transverse wave that has crests and troughs.

Om du köper Blairs bok och börjar läsa på sidan 164 så står det om the compression wave vid 1,2 gånger trycket ger den partiklarnaa en
hastighet på 45,27m/s.

Sidan 165, the expansion wave, vid 0,8 gånger trycket ger den partiklarna en hastighet av -53,87m/s.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: tor okt 28, 2021 12:29 am

The representation of sound by a sine wave is merely an attempt to illustrate the sinusoidal nature of the pressure-time fluctuations. Do NOT conclude that sound is a transverse wave that has crests and troughs.



Erland
Det var ju det här du inte förstod, du misstolkade det och trodde att det står att det inte är sinusvågor (men det är INTE innebörden av meningen)
Skulle du kunna översätta den, helt fritt, så att du med egna ord beskriver vad det står?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Kadett4wd »

Det står väl att 'presentationen av ljud med en sinusvåg är ett försök att likna naturen hos tryckvariationerna.
Dra INTE slutsatsen att ljud är en tvärgående våg med toppar och dalar.'
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av whilliam »

Exakt! Men du har inte samma problem med läsförståelse som Erland har.
(eller så förstår han precis vad han läser men vill ändå göra trådarna längre genom att tjafsa)

Han försökte nämligen "bevisa" för mig (med det ovanstående) att det inte rör sig om sinusvågor.

Vad de verkligen vill förklara med texten är att det rör sig om longitudinella vågor (av sinuskaraktär, viket betyder att de är jämna i sin tryckförändring) och INTE transversella vågor (som vågor på vatten)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: K*kmätartävlingen

Inlägg av Steve »

Lär er läsa vad jag skriver
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Låst