Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Det snackas hårt hos Turbobricks vilken avgasturbinhus GrA bilar hade.
AR 0.63 kanske?
Sävar verkar ha många veteraner från gamla goda tider. Är det ingen som vet?
AR 0.63 kanske?
Sävar verkar ha många veteraner från gamla goda tider. Är det ingen som vet?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Jag har precis skruvat ihop en grupp A B21 motor men turbon har inte dykt upp.
Har du kollat här?: https://240grupp-a.se/motor/
https://www.facebook.com/groups/1444229875824876
Om inte annat så boirde där finnas någon som vet om det inte gör det här.
Erland
Har du kollat här?: https://240grupp-a.se/motor/
https://www.facebook.com/groups/1444229875824876
Om inte annat så boirde där finnas någon som vet om det inte gör det här.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Ett uppsvarvat 0.63 hade de.
En kona direkt efter turbin upp mot så stort som wastegatehuset tillåter, med ca 3-4mm packningsyta kvar mot avgashuset.
Sen lite ursvarvat runt exducern på turbinen.(ca 1mm)
Sen borrade de även upp wastegatehålet lite, det var nån homologisering eller nåt, minns inte måttet.
En kona direkt efter turbin upp mot så stort som wastegatehuset tillåter, med ca 3-4mm packningsyta kvar mot avgashuset.
Sen lite ursvarvat runt exducern på turbinen.(ca 1mm)
Sen borrade de även upp wastegatehålet lite, det var nån homologisering eller nåt, minns inte måttet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Jag ska inte skriva att alla mått är med i homoloheringshandlingen men dom flesta är det. Det slipades till måttet i handlingen.
Niklas
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Någon som vet om dom gjorde något åt lagerdelen. Mekade isär en annan gammal tävlingsturbo från 80 talet där såg allt original ut. Turbon måste haft det jobbigt på den tiden.
Niklas
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
A/R 0.63 var det på dem, det var också ett "nyligt" framtaget kompressorhjul med betydligt bättre design än på andra turbos (återfanns senare på Fords rallyturbos och på Escort Cosworth)
Hur det var tillåtet med bearbetningar vet jag inte men det som Kadett4wd skriver var säkert vanligt (fast kanske inte tillåtet egentligen)
Hur tungt det blir för lagerdelen må vara osagt, är det bra balans mellan turbin och kompressor så blir det inte mycket belastning på axiallagret alls (då tror jag det håller utmärkt med ett 270 graders)
Garrett förbättrade axiallagret i flera steg (bland annat gjorde de fler oljetillförselhål) men den största svagheten låg i deras fjäderbelastade "hållare" för axiallagret. Den gjorde så att om trycket mot kompressorn blev för stort så "lyftes" hela lagret och oljan sprutade rätt ut utan att smörja ett dugg, man började tidigt att skruva fast lagrena i stället och även varianter med "dubbla" "fasthållningfjädrar" såg dagens ljus (man monterade helt enkelt två stycken i samma turbo)
Hur det var tillåtet med bearbetningar vet jag inte men det som Kadett4wd skriver var säkert vanligt (fast kanske inte tillåtet egentligen)
Hur tungt det blir för lagerdelen må vara osagt, är det bra balans mellan turbin och kompressor så blir det inte mycket belastning på axiallagret alls (då tror jag det håller utmärkt med ett 270 graders)
Garrett förbättrade axiallagret i flera steg (bland annat gjorde de fler oljetillförselhål) men den största svagheten låg i deras fjäderbelastade "hållare" för axiallagret. Den gjorde så att om trycket mot kompressorn blev för stort så "lyftes" hela lagret och oljan sprutade rätt ut utan att smörja ett dugg, man började tidigt att skruva fast lagrena i stället och även varianter med "dubbla" "fasthållningfjädrar" såg dagens ljus (man monterade helt enkelt två stycken i samma turbo)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Bultat axiallager var enda jag kunde se, samt ett extra smörjhål, inte 360 graders lager.
Wastegatehuset var alltså också ursvarvat, ca 2 3/4" i diam.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
FIA papper klarar och visar kanska tydligt kompressor och turbin hjul. Jag har uppfattning att det var helt ok bearbeta och ta bort material i GrA.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Jag tror inte det "var ok" att ta bort material hur som helst. Turbona brukar vara klassade och detta beror på att FIA har bra koll på vad som verkligen ÖKAR effekten vid motortrimning (till skillnad mot många härinne, som bara verkar se turbon som nån sorts "pump")
Kollar ni Erlands länk så syns det uppgifter om vissa mått på turbon och dessa motsvarar de största måtten (inom toleranserna för turbons gjutning) Det verkar alltså som att man fick porta turbon upp till de mått som var "max diameter" på de gjutna delarna.
Den största strypningen för effekten är kompressorns inloppsdiameter (Martin hade för sig att den starkaste Volvo Grupp A genererade 430Hp) och där stryper (helt klart) inloppsdiametern på kompressorhjulet. Vill man komma längre i effekt så kan man göra 2 saker med kompressorkåpan (om det är "fritt fram" att ta bort material)
1. Ported shroud (sådant gör vi om vi vill öka effekten)
2. svarva upp inloppsdiametern, så att kompressorn kan "suga luft" i spalten bredvid hjulet. (ingen som "brukar" göra, det ser "för jäkligt" ut)
Många tror säkert att man kan "hitta effekt" på avgassidan (det kan man, men EXTREMT marginellt, jämfört mot inloppet) Vore det tillåtet att göra enligt punkt2 ovan (eller punkt1) så skulle en upportning av wastegatehålet göra MYCKET större nytta än om kompressorn är oförändrad.
ORSAKEN? Kompressorn tappar extremt mycket verkningsgrad när den "bottnar" kravet blir MASSOR av energi från turbinhjulet och då kan man inte "kasta bort" avgasenergi genom wastegaten.
Öppnar man kompressorns inlopp, så kommer inte atmosfärtrycket att "hindras i inducern" och då ökar kompressorns verkningsgrad, mindre energi krävs från turbin och det går UTMÄRKT att öppna wastegaten!
Kollar ni Erlands länk så syns det uppgifter om vissa mått på turbon och dessa motsvarar de största måtten (inom toleranserna för turbons gjutning) Det verkar alltså som att man fick porta turbon upp till de mått som var "max diameter" på de gjutna delarna.
Den största strypningen för effekten är kompressorns inloppsdiameter (Martin hade för sig att den starkaste Volvo Grupp A genererade 430Hp) och där stryper (helt klart) inloppsdiametern på kompressorhjulet. Vill man komma längre i effekt så kan man göra 2 saker med kompressorkåpan (om det är "fritt fram" att ta bort material)
1. Ported shroud (sådant gör vi om vi vill öka effekten)
2. svarva upp inloppsdiametern, så att kompressorn kan "suga luft" i spalten bredvid hjulet. (ingen som "brukar" göra, det ser "för jäkligt" ut)
Många tror säkert att man kan "hitta effekt" på avgassidan (det kan man, men EXTREMT marginellt, jämfört mot inloppet) Vore det tillåtet att göra enligt punkt2 ovan (eller punkt1) så skulle en upportning av wastegatehålet göra MYCKET större nytta än om kompressorn är oförändrad.
ORSAKEN? Kompressorn tappar extremt mycket verkningsgrad när den "bottnar" kravet blir MASSOR av energi från turbinhjulet och då kan man inte "kasta bort" avgasenergi genom wastegaten.
Öppnar man kompressorns inlopp, så kommer inte atmosfärtrycket att "hindras i inducern" och då ökar kompressorns verkningsgrad, mindre energi krävs från turbin och det går UTMÄRKT att öppna wastegaten!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
För många år sedan bänkades en Cosworth YB med likadant kompressorhjul som Volvo grupp A (Martin trodde det var 1999) Den gav 424 Hp på 98 oktan. Martin blev rådfrågad hur man skulle kunna öka effekten något lite ("världsrekordet" med sån turbo på YB var 427Hp).
Det fanns inte tid (och/eller lust) att skicka turbon för preppning, men han tipsade dem om att svarva en kona på turbons inlopp som gick ända fram till inducerns början (detta för att öka det statiska trycket där, genom att sänka lufthastigheten, komplicerat att förklara varför det hjälper, men kort sagt så hamnar man lite bättre i kompressormappen)
Denna lilla enkla modifiering gjordes på mindre än en timme, då det fanns en svarv där det bänkades. Effekten blev efter detta 427 Hp.
Det fanns inte tid (och/eller lust) att skicka turbon för preppning, men han tipsade dem om att svarva en kona på turbons inlopp som gick ända fram till inducerns början (detta för att öka det statiska trycket där, genom att sänka lufthastigheten, komplicerat att förklara varför det hjälper, men kort sagt så hamnar man lite bättre i kompressormappen)
Denna lilla enkla modifiering gjordes på mindre än en timme, då det fanns en svarv där det bänkades. Effekten blev efter detta 427 Hp.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Här visas bilder på den specialtillverkade backplate som gjordes till grupp A turbon, den fortsatte att användas på Fords modeller och är till skillnad från andra svarvad ur solid aluminium i stället för alla andra som är gjutna (bilden överst) Även Turbonetics svarvar alla sina på detta sätt (eftersom de är annorlunda, då de sätter ett kullager längst fram)
Senast redigerad av whilliam den fre maj 14, 2021 9:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Jag ser en sån turbo som en restriktor som begränsar effekten till 400 hästar.
Volvo var laddtrycksfixerade och tänkte nog inte mycket på tryckskillnad.
Men om man wastar så att man ligger rätt i kompressormappen hela tiden kan man få 400 körbara hästar.
Inte lönt med Grottisportade toppar och vassa kammar.
Största strypningen är insuget och turbon.
Med på bild på grupp A finns ett grenrör som ser ut som ett 940 grenrör och det är ju många gånger bättre än 240:s.
Nån som vet om något sådant grenrör är homologiserat?
Erland
Volvo var laddtrycksfixerade och tänkte nog inte mycket på tryckskillnad.
Men om man wastar så att man ligger rätt i kompressormappen hela tiden kan man få 400 körbara hästar.
Inte lönt med Grottisportade toppar och vassa kammar.
Största strypningen är insuget och turbon.
Med på bild på grupp A finns ett grenrör som ser ut som ett 940 grenrör och det är ju många gånger bättre än 240:s.
Nån som vet om något sådant grenrör är homologiserat?
Erland
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Från FIA Group A regelbok:
On other words provided that the origin of the series production
part may always be established, ils shape may be ground, balanced, adjus-
ted, reduced or modified through machining.
However, the modifications defined by the above paragraph are allowed on
condition that the weights and dimensions menlioned on the homologation
form are respecied.
Adjunction of material : any adjunction of material or parts is forbidden
unless il is specifically allowed by an Article
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Volvo turbocup som gick i sverige hade också homologisering på turbon, och där fick man också ta upp wastegaten, nu när det gått nån dag så ringer '29mm' i bakhuvudet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 GrA Turbo avgasturbinhus
Gäller detta turbon specifikt, eller är det motorn?OttoB skrev: ↑fre maj 14, 2021 5:16 pmFrån FIA Group A regelbok:
On other words provided that the origin of the series production
part may always be established, ils shape may be ground, balanced, adjus-
ted, reduced or modified through machining.
However, the modifications defined by the above paragraph are allowed on
condition that the weights and dimensions menlioned on the homologation
form are respecied.
Adjunction of material : any adjunction of material or parts is forbidden
unless il is specifically allowed by an Article
Jag eller Martin har aldrig varit inblandade i grupp A för bana men grupp A för rally, där gäller att man for porta o trixa i motordelar, ej tillföra material, bara ta bort, men inte i turbon.