Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

ViperCobra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor maj 13, 2021 8:21 pm

Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av ViperCobra »

Ny på forumet. Tänkte testa ifall det finns mycket maxxecu-erfarenhet här.
Mitt case: köpte ett Maxxecu sport som jag trodde att jag skulle kunna köra en dodge ram v10 i wasted spark. V10an är oddfire och det funkade inte. (Bollade idén med Maxxecu EFTER att jag köpt det :doh: och de kunde inte se hur det skulle kunna funka). Tändföljden 90-54:90-54: 90-54:90-54: 90-54. Totalt 720°.

Har uppgraderat till ett maxxecu PRO nu och kan köra alla cylindrar sekventiellt.
Original tändspole är kopplad i 5 par.
Original spridare är kopplad i 5 par

Min fråga är ifall någon vet om jag kan koppla två spridarutgångar på samma spridarpar och om jag kan koppla två tändutgångar på samma tändpar. Eller finns det risk att Maxxecu tar skada av att två utgångar läggs på samma plint..?

Funkar detta så skulle motorn få impulser, precis som original men kontrolleras sekventiellt och varje cylinders impuls kan ställas från Maxxecu.

Någon som har koll på detta?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av Steve »

Varför vill du koppla spridarna i par?

Har du kollat i den grundmapp dom har till Viper-10:an hur dom har kopplat på den?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
ViperCobra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor maj 13, 2021 8:21 pm

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av ViperCobra »

Originalet är parkopplat
Ja, har kollat den grundmappen och det är separata spridare.
Ska använda motorn till en besiktning och kommer troligen inte använda den särskilt mycket efter det. Tanken är att lägga minimalt med tid på något som liknar originalets funktion.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av mattias »

Jag är ÅF så erfarenhet finns, för fyra år sedan var jag med och såg till MaxxECU stödde original-triggern på Vipern.
Det borde gå fint att göra detta med ett MaxxECU Street/Sport om du frågar mig, men jag kan ju ha fel.. När det begav sig körde vi dubbelspolarna men spridarna sekventiellt för det blev ny kabelhärva på den installationen.

Det ska gå utmärkt om du definierar både "fuel system type" och "ignition system type " som "manual xxx distribution (advanced)".
Nu kan du välja vilken utgång som ska användas för varje cylinder i tändföljden, "output vs event".

Du kommer alltså att använda 5 st spridarsteg och 5 st tändutgångar, fördelat på 10 st positioner i tändföljden.
Tips är att ha allt nedskrivet och klart för sig, och verifiera tändföljden med tändlampa.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
ViperCobra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor maj 13, 2021 8:21 pm

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av ViperCobra »

Mattias!
Detta låter mkt spännande. Förstår jag dig rätt så har du varit med o kört en vipermotor med ett sport..? Så var min tanke men efter lite bollande med Maxxecu så menade de att de inte kunde se en bra lösning pga oddfire. Tiden skulle bli för kort att ladda spolarna, som jag förstod det. När jag drog igång bilen och den gick dåligt så kändes det som att det stämmer. Oavsett så har jag köpt ett PRO nu och fick ett svar från Maxxecu där de inte ser det som en optimal lösning att köra två tändutgångar på samma ingång i tändmodulen.
Har bestämt mig för att köp separata LS2 spolar. Maxxecu säljer de för 600kr/st. Är dock sugen på att ta hem från eBay eller liknande. Jag ska ju ha 10st så de blir en slant. Finns färdiga kit där 4st sitter på en Rail med kablage för en tusenlapp typ. Skulle isf bli 3000kr för 12st.
Någon som har tips på några spolar/kit som e bra prisvärda? Kommer o plocka ut 30hk/cylinder på besiktningsmotorn och det dubbla på den motorn jag ska lägga i sen. Så det är ju inga jätteffekter vi pratar om.
Tacksam för mer support o input
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av mattias »

Den kördes med original tändspolar så vi behövde bara fem tändutgångar, det var inga problem. Det är ju så den är designad original så varför skulle inte det fungera?

Vi körde ett Pro på den motorn då vi ville logga alla cylindrars avgastemp då motorn senare skulle köras med det värdelösa Roe Racing kompressor-kitet där bakre cylindrarna normalt sköljs sönder, så vi kunde göra individuell korrigering på låg last när avlastningen/dumpen drog all luft längst fram på motorn. Det hade varit rent underbart att istället köra turbo eller procharger på den motorn då original-insuget är betydligt bättre.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
ViperCobra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor maj 13, 2021 8:21 pm

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av ViperCobra »

Hmm 🤔
Det är precis så jag startade med mitt kit...
Jag har en osäkerhetsfaktor till. Då vev- och kamgivaren såg risiga ut och svåra att få tag på (ser annorlunda ut till ramen än vipern) så byggde jag ett 36-1 hjul och satte på det gummidämpade remhjulet på veven. Detta är som jag förstår det ett big No-No..? Kan de orsaka att motorn startar ibland och ibland inte...?
ViperCobra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor maj 13, 2021 8:21 pm

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av ViperCobra »

Missade att svara på din fråga angående ”varför man inte skulle kunna köra motorn på fem tändutgångar likt original.”
Min tanke var precis som du beskriver det att köra det som original. Men efter lite bollande så förstod jag det som att det blir för kort tid/onoggrannt att ladda spolarna på 54°.. Tänkte att jag måste fan få klart bilen nu och bestämde mig för att köpa PRO och rätta till vevhjulets 36-1 infästning. Puh, känns meckigt att lägga så mkt energi på en besiktningsmotor...
ViperCobra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor maj 13, 2021 8:21 pm

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av ViperCobra »

Förresten Mattias, du jobbar i norr..? Vet du någon i söder (gärna kring halmstad) som man skulle kunna konsultera för att få igång det ifall jag går bet..?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av mattias »

Om du behöver hjälp så har jag inte bra koll på din landsända, Halmstad är för mig lika fjärran som Ystad.. :lol:
Men om det finns någon så har de säkert inte tid så här års.

Du kan inte ha triggerhjulet på den dämpade delen av dämparen, den måste vara stum mot vevaxeln annars kan det nog bli alla möjliga problem.
Om du inte låtit ett "proffs" se över inställningarna och mappa den lite på låg last så är det svårt säga vad som var felet tidigare för dig. Original-givarna kan nog se rätt risiga ut av olja och smuts, så länge det inte är mekaniskt nötta kablar och oxiderade kontaktstycken så lär de fungera, varför inte köra på dom?

Men alltså, hur var frågan ställd med tändningen? Det är dubbelspolar original och dom avfyras i ett odd-fire mönster men det är ju ingen av tändspolarna som avfyras mer än en gång per varv så det är ju massor av tid att ladda upp sig. Nästan vad som helst klarar av det bra på tomgång även med fördelare på V8 som tänder 4 ggr/varv, så det där måste varit ett stort missförstånd. Maxxtuning-gänget vet väl hur en Viper V10 fungerar så det låter konstigt.

Paren är : 1,6 - 10,5 - 9,8 - 4,7 - 3,2

Så här är det upplagt :
0996b43f8021eee9.gif
0996b43f8021eee9.gif (44.38 KiB) Visad 1566 gånger
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
ViperCobra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor maj 13, 2021 8:21 pm

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av ViperCobra »

Haha jag förstår Mattias. Vi är iofs inte så långt från Ystad😉
Såhär ställde jag frågan:
Hej Har köpt ett Maxxecu Sport som jag kopplat mot min Dodge Magnum V10-motor. Motorn är från 1997 och har följande originalsetup: Tändföljd: 1-10-9-4-3-6-5-8-7-2. Tändningen är original parad enl. följande: 1&6, 10&5, 9&8, 4&7, 3&2 Spridarna är original parade enl. följande: 1&10, 9&4, 3&6, 5&8, 7&2 Oddfire. Jag har behållt parningen enligt originalsetupen. Följden blir en 54° förskjutning mellan de två cylindrar som delar spridarimpuls. Kör egen trigger med missing tooth 36-1. 90° BTDC Kamgivare 1ggr/två motorvarv (720°) Cyl1 tänder, rotera 54° Cyl10 tänder, rotera 90° Cyl9 tänder, rotera 54° Cyl 4 tänder, rotera 90° Cyl 3 tänder, rotera 54° Cyl 6 tänder, rotera 90° Cyl 5 tänder, rotera 54° Cyl 8 tänder, rotera 90° Cyl 7 tänder, rotera 54° Cyl 2 tänder, rotera 90° Har kopplat följande: Ign cyl. 1 -- tändpar 1&6 Ign cyl. 2 -- tändpar 10&2 Ign cyl. 3 -- tändpar 9&8 Ign cyl. 4 -- tändpar 4/7 Ign cyl.5 -- tändpar 3&2 Inj cyl.1 -- insprutningspar 1&10 Inj cyl.2 -- insprutningspar 9&4 Inj cyl.3 -- insprutningspar 3&6 Inj cyl.4 -- insprutningspar 5&8 Inj cyl.5 -- insprutningspar 7&2 Har provat olika lösningar med setup, men är osäker på vad som är rätt då motorn misständer/går illa/startar knappt. Har ni möjlighet att råda kring hur jag ska göra. Bifogar min senaste setup och är tacksam ifall ni har tid och möjlighet att återkomma med input. Mvh Mattias
ViperCobra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor maj 13, 2021 8:21 pm

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av ViperCobra »

Svaret:
Hej!
https://www.maxxecu.com/webhelp/wirings ... r_v10.html
Det har vi på vipern, dvs inte avsett för att köra i wastedläge då det är aldeles för kort uppladdningstid mellan tändpulserna i waste läget.
Kika på din ”min discharge”.

Prata med din MaxxECU återförsäljare som du köpte systemet av, vi hade inte dig i vårt kundregister, så supporten tar du via dem.
ViperCobra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor maj 13, 2021 8:21 pm

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av ViperCobra »

Oflytet jag hade därefter var att återförsäljaren lagt ner sin verksamhet.
OBS! Vill poängtera att både återförsäljaren och Maxxecu har stöttat på ett föredömligt sätt! Kanonsupport! Kombon av min okunskap/brist på tid/ samt att återförsäljaren avvecklat verksamheten är det som gör att detta tagit tid/inte kommit i mål.
ViperCobra
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tor maj 13, 2021 8:21 pm

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av ViperCobra »

”Risiga givare”= kablaget var sönder på den ena precis i ingången mot givaren. Ingen av dem ger en ok signal. Köpte två cherry-givare o satte en pulsflagga på kammen samt en till mitt 36-1hjul.
//Mattias
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kan Maxxecu PRO trigga samma ingång i tändmodul Dodge V10

Inlägg av mattias »

Jag tycker det låter som du fått fel svar av Maxxtuning, det som finns på den där hjälpsidan är ju precis vad original använder dvs wasted spark och det fungerar ju riktigt bra, bevisligen både med MaxxECU och original. Varje dubbelspole avfyrar varje motorvarv, det vill säga hur mycket tid som helst att ladda tändspolen. Det är 10 ms vid 6000 varv där den här motorn har slut på ork, troligen räcker det med max 3-4 ms för att hinna ladda.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar