motor går orent precis efter start 945 -98
motor går orent precis efter start 945 -98
min andra 945 startar som den skall men nästan alltid går den orent 10 sekunder, som om den går på tre cylindrar, därefter går den som den skall.
rotor och fördelarlock samt stift bytta nyligen. nya spridare. inga felkoder på tändningen, fick bara en fast lysande diod på bränsle men det kan vara fel på min egenbyggda felkodsläsare.
tacksam för felsökningstips
bilen är en 945ftt -98, 47000 mil, aut, vx3-kam, viking ekomax
tändstift och spridare nya, inget ändrat i mapp eller chip på flera år
komptest visade framifrån sett: 150, 120, 120, 135 PSI. stiften är nya och såg likadana ut alla, lagom bruna
bränslerelä och spole testad med annan, ingen skillnad
minimalt radiellt glapp i turbon, inget kännbart axiellt
blandar inte olja och vatten heller
kompmätaren är en EQUUS mätare på en bit slang och nippel till tändstiftshålen. jag drog den inte i botten i något av hålen men ungefär lika djupt/hårt.
När toppen var av för ca 1 år sedan var loppen fina helt utan vändkanter, kolvarna var likadana alla, svarta men inte särskilt tjockt med sot. med ny packning och riktplanad topp har bilen gått felfritt tills ganska nyligen när detta började
bytte till VX3an för ca åtta år sedan, original komp förutom det som två riktplaningar kan förändra
bränsletryck ca 3kg både med avstängd motor och på tomgång
rotor och fördelarlock samt stift bytta nyligen. nya spridare. inga felkoder på tändningen, fick bara en fast lysande diod på bränsle men det kan vara fel på min egenbyggda felkodsläsare.
tacksam för felsökningstips
bilen är en 945ftt -98, 47000 mil, aut, vx3-kam, viking ekomax
tändstift och spridare nya, inget ändrat i mapp eller chip på flera år
komptest visade framifrån sett: 150, 120, 120, 135 PSI. stiften är nya och såg likadana ut alla, lagom bruna
bränslerelä och spole testad med annan, ingen skillnad
minimalt radiellt glapp i turbon, inget kännbart axiellt
blandar inte olja och vatten heller
kompmätaren är en EQUUS mätare på en bit slang och nippel till tändstiftshålen. jag drog den inte i botten i något av hålen men ungefär lika djupt/hårt.
När toppen var av för ca 1 år sedan var loppen fina helt utan vändkanter, kolvarna var likadana alla, svarta men inte särskilt tjockt med sot. med ny packning och riktplanad topp har bilen gått felfritt tills ganska nyligen när detta började
bytte till VX3an för ca åtta år sedan, original komp förutom det som två riktplaningar kan förändra
bränsletryck ca 3kg både med avstängd motor och på tomgång
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
Litet läckande topplockspackning, liten spricka i topplock, trasig insugspackning, dålig LMM (mäter lite fel) är saker som kan ge den symptomen. Är det bara när den startas kall?
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
varmstart också, ibland lite kortare tid orent, ibland lite längre, någon gång kan den starta rent kall och ibland varm. felet är inte helt konsekvent
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
Pröva en annan LMM är ju enkelt, du hade två 940? Försök även lista ut om det är en viss cylinder som krånglar. Trasig insugspackning hittar du med att spraya något runt packning, vatten, startgas, bromsrengöring mm och lyssna om det påverkar motorgången även när den går rent.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 251
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
En dålig spridare, är oxå en möjlighet. (Eller fyra)
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
bytte alla fyra mot nya likadana spridare, gjorde ingen som helst skillnad.
skall testa med den andra lmm
skall testa med den andra lmm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 251
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
Bra då vet du ju det i alla fall.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
bytte lmm mellan bilarna, ingen skillnad
kan en turbo på väg att rasa ge de här symptomen? har avgaserna problem att ta sig förbi om inte turbinen snurrar som den skall?
kan en turbo på väg att rasa ge de här symptomen? har avgaserna problem att ta sig förbi om inte turbinen snurrar som den skall?
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
Tempgivare, vevaxelgivare?
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
tempgivare funderade jag på med och skall prova byta mot en annan. känns osannolikt att den skulle vara boven då den isf intermittent falerar oavsett temperatur. Bränsleförbrukningen är opåverkad.
vevaxelgivaren känns också osannolikt på ungefär samma grunder men kan testa med en annan där också.
vevaxelgivaren känns också osannolikt på ungefär samma grunder men kan testa med en annan där också.
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
Är ju enkla saker att testa så, och man vet aldrig vad det kan ge för skumma symptom.
Lambdasond har jag varit med om som gjort skumma grejer också
Lambdasond har jag varit med om som gjort skumma grejer också
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
knacksensor, radiavstörningsrelä och förkopplingsmotstånd bytta mot andra, ingen skillnad alls.
skall kolla tempgivare och vevaxelgivare
skall kolla tempgivare och vevaxelgivare
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
Kanske är vatten i tanken? Långsökt men jag har råkat ut för det.
Re: motor går orent precis efter start 945 -98
bytt tempgivare och vevaxelgivare, ingen skillnad alls. börjar få slut på idéer