motor går orent precis efter start 945 -98
Postat: tor maj 20, 2021 11:05 am
min andra 945 startar som den skall men nästan alltid går den orent 10 sekunder, som om den går på tre cylindrar, därefter går den som den skall.
rotor och fördelarlock samt stift bytta nyligen. nya spridare. inga felkoder på tändningen, fick bara en fast lysande diod på bränsle men det kan vara fel på min egenbyggda felkodsläsare.
tacksam för felsökningstips
bilen är en 945ftt -98, 47000 mil, aut, vx3-kam, viking ekomax
tändstift och spridare nya, inget ändrat i mapp eller chip på flera år
komptest visade framifrån sett: 150, 120, 120, 135 PSI. stiften är nya och såg likadana ut alla, lagom bruna
bränslerelä och spole testad med annan, ingen skillnad
minimalt radiellt glapp i turbon, inget kännbart axiellt
blandar inte olja och vatten heller
kompmätaren är en EQUUS mätare på en bit slang och nippel till tändstiftshålen. jag drog den inte i botten i något av hålen men ungefär lika djupt/hårt.
När toppen var av för ca 1 år sedan var loppen fina helt utan vändkanter, kolvarna var likadana alla, svarta men inte särskilt tjockt med sot. med ny packning och riktplanad topp har bilen gått felfritt tills ganska nyligen när detta började
bytte till VX3an för ca åtta år sedan, original komp förutom det som två riktplaningar kan förändra
bränsletryck ca 3kg både med avstängd motor och på tomgång
rotor och fördelarlock samt stift bytta nyligen. nya spridare. inga felkoder på tändningen, fick bara en fast lysande diod på bränsle men det kan vara fel på min egenbyggda felkodsläsare.
tacksam för felsökningstips
bilen är en 945ftt -98, 47000 mil, aut, vx3-kam, viking ekomax
tändstift och spridare nya, inget ändrat i mapp eller chip på flera år
komptest visade framifrån sett: 150, 120, 120, 135 PSI. stiften är nya och såg likadana ut alla, lagom bruna
bränslerelä och spole testad med annan, ingen skillnad
minimalt radiellt glapp i turbon, inget kännbart axiellt
blandar inte olja och vatten heller
kompmätaren är en EQUUS mätare på en bit slang och nippel till tändstiftshålen. jag drog den inte i botten i något av hålen men ungefär lika djupt/hårt.
När toppen var av för ca 1 år sedan var loppen fina helt utan vändkanter, kolvarna var likadana alla, svarta men inte särskilt tjockt med sot. med ny packning och riktplanad topp har bilen gått felfritt tills ganska nyligen när detta började
bytte till VX3an för ca åtta år sedan, original komp förutom det som två riktplaningar kan förändra
bränsletryck ca 3kg både med avstängd motor och på tomgång