Hej
Tänkte bygga lite egna ställbara stag till min bakvagn i 240 t5. Det är en 1031 bakaxel som kommer gå med lamelldiff (3.73 utv) och kanske 400 whp när den är klar. Jag renoverar upp hela axeln, boxar bärarmarna, förstärker fästöronen på axeln, och gör nya momentstag med tjockare gods i bussningsfästena. Något mer?
Vad behöver jag tänka på? Hur ska jag tänka vid dimensionering av gängor och tjocklek på förstärkningsplåt?
Ställbar bakvagn 240 1031
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Ställbar bakvagn 240 1031
Hänvisning till gammal tråd med liknande frågeatällning: viewtopic.php?f=23&t=96088&hilit=Stag
Tänk på att axeln slår sig om du svetsar i axelrören. Volvo org axeln ska vara helt rak. Är man 100% seriös riktar man den också. Om din lamell axel gått i en rallybil kan den redan vara skränkt alltså att de kontrollerat krökt till axeln för att toe in och eventuellt lite camber. Det finns lite spel i lagren och att drivaxeln kröker lite som tillåter lite olika vinklar. Hur detta påverkar livslängd och drivaxelhållbarhet i en 400hk bil vet jag inte.
Tänk på att axeln slår sig om du svetsar i axelrören. Volvo org axeln ska vara helt rak. Är man 100% seriös riktar man den också. Om din lamell axel gått i en rallybil kan den redan vara skränkt alltså att de kontrollerat krökt till axeln för att toe in och eventuellt lite camber. Det finns lite spel i lagren och att drivaxeln kröker lite som tillåter lite olika vinklar. Hur detta påverkar livslängd och drivaxelhållbarhet i en 400hk bil vet jag inte.
mvh! Jonathan Hall