Sida 3 av 3

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: lör maj 29, 2021 8:37 am
av Sten
Quattro du har ju skrivit utförligt och din förklaring gäller väl EMU programmering (Alltså det jag ser på datorn när jag kopplar upp) när du pratar var jag ska trycka ? Ursäkta att jag är extremt frågvis men jag vill försöka förstå och göra rätt!

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: lör maj 29, 2021 8:39 am
av Sten
Ni pratar strobba tändning för mig är ju det att stå å lysa på remskivan,men det går att göra genom styrsystemet ?

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: lör maj 29, 2021 8:43 am
av Steve
Börja med att trycka på save config eller nåt som heter nånting liknade, så du sparar mappen som livlina om du råkar göra nåt fel :) Döp den till dagens datum

Koppla ur spridarna sen kör du en triggerlog som jag tror quattro beskrev hur du skulle göra

Hoppas det är rätt program :D Sen tar du en bild och lägger upp här, eller sparar och lägger upp
trigg.jpg
trigg.jpg (217.12 KiB) Visad 1717 gånger

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: lör maj 29, 2021 8:46 am
av Steve
Sten skrev: lör maj 29, 2021 8:39 am Ni pratar strobba tändning för mig är ju det att stå å lysa på remskivan,men det går att göra genom styrsystemet ?
Har du graderingar på remskivan? Du måste ha en lampa
Man kan låsa den i sprutet på ett visst gradantal, men det är lite överkurs kanske. Kan du se vilket gradantal den är på med lampa och den inte är helt åt skogen bör den ju starta

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: lör maj 29, 2021 8:58 am
av quattro
Quattro du har ju skrivit utförligt och din förklaring gäller väl EMU programmering (Alltså det jag ser på datorn när jag kopplar upp) när du pratar var jag ska trycka ? Ursäkta att jag är extremt frågvis men jag vill försöka förstå och göra rätt!

Ja, jag menar när du har datorn ansluten och uppkopplad till boxen, med tändningen påslagen. Om du inte har kontakt blinkar DISCONNECTED i rött i nedre vänstra hörnet. Har du kontakt lyser CONNECTED i grönt och mätarna vaknar till liv.

Att spara grundprogrammet heter inte "save config" i EMU utan "Save project as..." Under File längst upp till vänster. Döp filen till Originalprogram o datum. Eller nåt liknande. Så du även om 2 månader eller 2 år vet att just det programmet är originalet som du fick med motorn.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: lör maj 29, 2021 9:05 pm
av Sten
Tack för alla svar,ska ta och försöka mig på detta inom snar framtid!

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: ons jun 02, 2021 7:37 pm
av Sten
Dags för uppdate!
Efter låååångt samtal med Quattro som pedagogiskt berättade hur och vad som händer om man trycker "här och där" så startade den! För att göra en lång historia kort så kopplade jag ur secondary trigger och då startade den (Mikael Skogsberg föreslog detta också men då jag inte riktigt förstod hur jag skulle göra lyckades jag inte då). Problemet är att USB porten på laptopen eller kabeln är lite "glappig" så när jag ändrar så är inte ändringen kvar om den tappar kontakten fram och åter,det blir som att jag vrider av tändningen. När jag väl förstod att det är så det är så sparade jag ändringen (tordes inte göra det först för jag är ju väldigt grön i detta som nämnt och är rädd jag gör fel) och då startade den! Den verkar också gå bra nu där vid 1800-2000rpm vad jag kunde känna dock går den illa över typ 5000rpm när laddtrycket kommer på alvar. Men är ändå grymt glad att den startade och vill tacka alla er som hjälpt mig! Självklart då Quattro lite (mycket!) extra!

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: fre jun 04, 2021 9:31 am
av Sten
Lite inne på att köra Wastefire,är det inte lika bra som trigger på vev och kam på en rätt överladdad "original" motor?

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: tis jun 08, 2021 3:32 pm
av Sten
Glad i hågen var jag ut å provkörde för någon dag sedan och skulle prova en ändring som skulle ev få den att gå över 5000rpm. Han prova lite men kändes inte lika bra som förut och helt plötsligt stannade den,triggerskivan hade lossnat och är borta.... Vad nöjd man blir, eller inte....!

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: sön aug 22, 2021 8:51 pm
av Sten
Har fått igång den igen efter mycket hjälp av quattro men inte fått den att gå när den börjar ladda på. Den bryter rejält när laddtrycket kommer upp mot 0,8 bar runt 5000rpm. Trodde det var något fel på bränsletryck och det kan det vara då givaren påstår att det är 7bar bränsletryck?! Lambda ligger dock runt 14,5 vid cruising och ner mot 10-11 vid laddtryck.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: mån aug 23, 2021 10:27 pm
av Allx
Misständning eller bryter som att motorn dör helt?

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: mån aug 23, 2021 10:37 pm
av whilliam
Tycker det låter som misständning och är man inte van vid att mappa så är det svårt att märka när det fetar på "plötsligt" under laddtrycksuppbyggnad.

Det behöver inte vara så fet blandning som 10-11 AFR vid 0.8 Bar (enklast är väl att magra av den o se om det slutar misstända)

Ett sätt att säkerställa att det rör sig om misständning är att minska stiftgapet, har du en uppsättning stift som inte är exotiskt dyra så kan du experimentera med gap neråt 0.4mm (blir det förbättring så har du misständningar och nu bör den gå rent lite högre upp registret så du hinner notera hur fet blandningen blir)

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: ons aug 25, 2021 12:30 pm
av Sten
Den bryter helt.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: ons aug 25, 2021 12:36 pm
av Sten
Det är det att hitta varför den bryter,det lyser en röd "motorlampa' när det händer eller strax efter men har inte lyckats ta reda på vad det larmar på. Ska ut å köra en logg någon dag framöver och försöka se om man kan se om det är något som är fel.

Re: Hjälp med EMU ECU i Capri Cologne V6.

Postat: lör aug 28, 2021 12:26 pm
av Sten
Kan nog tänkas att du Whilliam hade rätt ändå.... Ändrade VR sensitivity switch (efter tips från Micke Skogsberg) från 5000rpm till 10000rpm och nu verkar den fungera! Det var så kraftigt den bröt med en ordentlig avgassmäll så jag trodde det var något som var inställt som en "safety" lixom. Tack alla som hjälper mig!