B230 bruksbils test motorn. del 2
Postat: fre maj 28, 2021 9:42 pm
Hej tänkte göra en ny tråd med ännu en B230 test motor.
B230 8v är ju detta lands LS motor! = enkel, billig och otroligt bra men kanske lite väl vanlig? men gillar man inte de andra sakerna mer än den ända nackdelen?
Bakrunden är att jag känt sista åren att det spårat iväg med effekt på 600, 700 och till och med 918hk B230 8v motorer här i min verksta och det är ju jätte roliga motorer men de kanske börja skena iväg lite då de inte går att använda på gatan då de burnar på alla växlar bokstavligen än fast man har mer eller mindre bra chassin och däck så gör sig en sån nästan alltid bäst på en dragrace bana (eller extrem streetrace bil) så tanken är nu att gå tillbaka till lite snällare kombinationer som mina kunder oftast jobbar med.
Tanken är helt enkelt att visa hur man bygger en riktigt snäll och användarvänlig bruks bils B230 som även klarar avgasvärderna i en 90 tals bil och som går att köra till och från jobbet året runt som vilken bruks bil som helst (inte en bus race bil som man bokserar varannan dag hem då bakaxeln exploderat haha).
Utgångs läget är en av mina gammla bruksbils motorer som sparat den går under namnet COW "kossan" då regnummret va så. det är en vanlig B230F 116hk och 190 nm om jag mins rätt? från 1990 och det innebär regina styrsystem och sånt är inget man vill jobba med så det byts direkt bort mot ett programerbart Vems system som idag är billiga och bra grejor. även ett max ecu street skulle passaq bra. bör tillägas att motorn bara har ett rengjort oljetråg och ny toppackning då den va lite dålig efter ett par lättare överhettningar.
satt dit ett B230 LH 2.4 60-2 svänghjul istället det konstiga som satt på reginan med färre trigger hål. klockade missin tänderna i startmotor hålet.
monterade även nya modärna simens spridare ca 800cc (återkommer med exakt data).
sen satt jag dit lite bas trim från KL racing med ett billigt men bra grenrör och ett av den billigare typens insug.
ungefär där är jag nu. motorn är startad med lite hjälp av sävar motor mattias på grund instälningarna på induktiva trigger systemet. jo jag byggde en snabb kam synk som jag ska lägga ut bild på sen också för att få lite mer koll på spridar synkningen eller vart spridaren sprutar på de 720 graderna. motorn går fint på lamda 1.00 på tomgång och 10 grader förtändning.
har även köpt en 2.5" "race" cat men den är inte monterad ännu.
jag har läst på och dammat av lite grund kunskaper om avgasvärden och jag har en gammal sun avgastestare jag ska montera sen. jag är långt ifrån expert på avgasvärden men ska försöka lära mig mer om det nu.
återkommer med lite data vad den ger då jag grov mappat lite sen ska jag kolla lite leekdown och så så vi vet att den duger för detta men den gick som den skulle för 4-5 år sen iallafall.
fortsättning följer......
mvh jens
B230 8v är ju detta lands LS motor! = enkel, billig och otroligt bra men kanske lite väl vanlig? men gillar man inte de andra sakerna mer än den ända nackdelen?
Bakrunden är att jag känt sista åren att det spårat iväg med effekt på 600, 700 och till och med 918hk B230 8v motorer här i min verksta och det är ju jätte roliga motorer men de kanske börja skena iväg lite då de inte går att använda på gatan då de burnar på alla växlar bokstavligen än fast man har mer eller mindre bra chassin och däck så gör sig en sån nästan alltid bäst på en dragrace bana (eller extrem streetrace bil) så tanken är nu att gå tillbaka till lite snällare kombinationer som mina kunder oftast jobbar med.
Tanken är helt enkelt att visa hur man bygger en riktigt snäll och användarvänlig bruks bils B230 som även klarar avgasvärderna i en 90 tals bil och som går att köra till och från jobbet året runt som vilken bruks bil som helst (inte en bus race bil som man bokserar varannan dag hem då bakaxeln exploderat haha).
Utgångs läget är en av mina gammla bruksbils motorer som sparat den går under namnet COW "kossan" då regnummret va så. det är en vanlig B230F 116hk och 190 nm om jag mins rätt? från 1990 och det innebär regina styrsystem och sånt är inget man vill jobba med så det byts direkt bort mot ett programerbart Vems system som idag är billiga och bra grejor. även ett max ecu street skulle passaq bra. bör tillägas att motorn bara har ett rengjort oljetråg och ny toppackning då den va lite dålig efter ett par lättare överhettningar.
satt dit ett B230 LH 2.4 60-2 svänghjul istället det konstiga som satt på reginan med färre trigger hål. klockade missin tänderna i startmotor hålet.
monterade även nya modärna simens spridare ca 800cc (återkommer med exakt data).
sen satt jag dit lite bas trim från KL racing med ett billigt men bra grenrör och ett av den billigare typens insug.
ungefär där är jag nu. motorn är startad med lite hjälp av sävar motor mattias på grund instälningarna på induktiva trigger systemet. jo jag byggde en snabb kam synk som jag ska lägga ut bild på sen också för att få lite mer koll på spridar synkningen eller vart spridaren sprutar på de 720 graderna. motorn går fint på lamda 1.00 på tomgång och 10 grader förtändning.
har även köpt en 2.5" "race" cat men den är inte monterad ännu.
jag har läst på och dammat av lite grund kunskaper om avgasvärden och jag har en gammal sun avgastestare jag ska montera sen. jag är långt ifrån expert på avgasvärden men ska försöka lära mig mer om det nu.
återkommer med lite data vad den ger då jag grov mappat lite sen ska jag kolla lite leekdown och så så vi vet att den duger för detta men den gick som den skulle för 4-5 år sen iallafall.
fortsättning följer......
mvh jens