B230 bruksbils test motorn. del 2

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jarmo Y »

Jens Gustavsson skrev: tor jun 24, 2021 5:10 pm packman jag tror att det är toppen snart igen som håller tilbaka effekten då den säkert bara flödar ca 165cfm? vad jag mins ligger orginal flödet på 530 bara kring 145cfm?

till hösten ska jag porta en annan topp med mera cfm och se om den ökar nått i effekt?
I min flödesbänk 160 topp flödar ca. 148 cfm och 530 158cfm. max.
Jag portar nuförtiden de toppar på en cnc maskin. 44 ventil flödar alltid minst 200 cfm och 46 ventil 220 cfm under 14mm/ 28". Mera kan få men de siffror säkerhets skull så att det blir inte hål på väggen och det räcker för en 530 topp.

Har fått över 250 cfm på en 530 och 46 ventil. Passar på en folkrace bil för att det kommer inte bli långvarig på väggarna. Vet nu ganska bra var och när det kan bli hål på väggen. :)

Vad hände till joni racing cnc-topp?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

denna topp är en snäll gat topp flödar nog bara 165- 170cfm max. behövs nog inte så mycket mer heller eller vad tror ni?

joni racing bygger ny verksta och har fullt upp med sånt men vi ska försöka få han att köra fram några i höst.

jag har haft mina 530 toppar uppe i 240cfm med 48mm ventil och de har hållit men det börjar bli tunt lite här och där då. men de går väldigt bra en sån!

säljer du sånna toppar tomma jarmo?
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Karl V »

Jarmo Y skrev: fre jun 25, 2021 6:08 pm
Jens Gustavsson skrev: tor jun 24, 2021 5:10 pm packman jag tror att det är toppen snart igen som håller tilbaka effekten då den säkert bara flödar ca 165cfm? vad jag mins ligger orginal flödet på 530 bara kring 145cfm?

till hösten ska jag porta en annan topp med mera cfm och se om den ökar nått i effekt?
... 530 158cfm. max.
Jag portar nuförtiden de toppar på en cnc maskin. 44 ventil flödar alltid minst 200 cfm och 46 ventil 220 cfm under 14mm/ 28". Mera kan få men de siffror säkerhets skull så att det blir inte hål på väggen och det räcker för en 530 topp.

Har fått över 250 cfm på en 530 och 46 ventil. Passar på en folkrace bil för att det kommer inte bli långvarig på väggarna. Vet nu ganska bra var och när det kan bli hål på väggen. :)

Vad hände till joni racing cnc-topp?
Stämmer väldigt bra med min flödesbänk, 157 cfm har jag får på en std 530.
200 cfm på 44 mm ventil också och 220 på 46. Har ju mest testat för skojs skull. Har inte börjat förstora toppen något mot insuget än.
Vore väldigt kul att se var ni tagit för att komma upp mot 230-240 ;)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Tommy Luhr »

43E19D2C-2810-4ACD-8F10-2B4647CA64FF.jpeg
43E19D2C-2810-4ACD-8F10-2B4647CA64FF.jpeg (197.18 KiB) Visad 3108 gånger
BA19A0C6-8C75-40C3-93C5-C1B74F5F39CB.jpeg
BA19A0C6-8C75-40C3-93C5-C1B74F5F39CB.jpeg (157.05 KiB) Visad 3108 gånger
45700E9D-C544-45D9-918E-30E96A9A362B.jpeg
45700E9D-C544-45D9-918E-30E96A9A362B.jpeg (222.69 KiB) Visad 3108 gånger
Så här ser mina cnc 530 ut. Du kan få köpa portade stommar med sätesjobb kvar att göra. Finns för 46-38 och std ventiler. Större ventilerna är en bit över 200cfm på insug
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

skulle va kul att prova.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av jompazx »

Tommy Luhr skrev: mån jun 28, 2021 11:17 pm 43E19D2C-2810-4ACD-8F10-2B4647CA64FF.jpegBA19A0C6-8C75-40C3-93C5-C1B74F5F39CB.jpeg45700E9D-C544-45D9-918E-30E96A9A362B.jpeg

Så här ser mina cnc 530 ut. Du kan få köpa portade stommar med sätesjobb kvar att göra. Finns för 46-38 och std ventiler. Större ventilerna är en bit över 200cfm på insug
den ser knappt bearbetad ut i inneradien, eller ser jag fel?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Tommy Luhr »

Du ser rätt! Den är körd i 3 axlig endast så runt hörn är lite svårt. Dock är den körd med undercut fräs så det finns innerradie att stöda sig på. Är lite manuell portning kvar på den
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

inga större problem att gå in och fin putsa till där det är svårt att komma åt tycker jag. det viktiga är att 98% av allt som ska bort är borta så man kännar tid. en 210cfm portning på en 46mm 530 tar tid och det blir ganska tunt på vissa ställen så skönt att få det kört med cnc så man inte behöver mäta så mycket och oroa sig då man portar.

tommy har du maskin själv och lärt dig grunderna i cnc fräsning eller lejer du bort det? jag är så dålig på sån så jag håller mig till att hand köra prototyper som sen digetaliseras. skulle jag va ung så skulle jag gå all in på en sån maskin och lära mig på djupet :thumbright:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har köpt en cnc fräs som jag fått igång med goda vänners hjälp. Lärt mig rita och programmera själv. Även kört sönder en hel del med saker. Men Så blir det när man bryter ny mark. Har ritat 531,530 och 16v nu så kan köra ut grunderna i kanalerna så handpåläggningen blir minimal.
Bra att slippa stå med luftmaskiner hela tiden för händerna. Högre nivå på jobben till samma pris vilket är win win :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jarmo Y »

Jens Gustavsson skrev: lör jun 26, 2021 9:47 am !

säljer du sånna toppar tomma jarmo?
Ja, har sålt flera stycken men jag vet faktisk inte hur de funkar. Jag har inte en bromsbänk just nu och har inte lust heller att börja bromsa fast jag har alla utrustning. Nu på sommaren måste göra en inertia bänk färdigt, bara balansering kvar. Har en dansk HPA vatten broms också som ska gå till motor bänk.
Jag har en 160 topp färdigt, 44-35 ventiler, cnc-portning blir inte 100%, short side radius görs på handen. Kunde göra den på 4-axis cnc men hand portning blir snabbt. Den kunde jag skicka till dej så du kan kolla hur det är och pulta på motorn om du vill. 42 mm är insug fläns, på golvet det är original mått, alltså kanalen är inte rund. Strax före short side det börjar ta bort från golvet.

Jag har gjort flera olika program men har inte en aning vilken är bra eller dåligt, alla flödar bra men det bevisar inte allt.
Jämför hand portning det blir inte skillnad på flödet men är lättare att göra och också billigare.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

har jobbat några strö timmar här och där med denna motor och nu sitter det rund kugg på den sen är den mappad på e85 och den ger nu ca 218nm och 165hk. jo den hemska svägnings dämparen är borta också så man kan varva så mycket man vill.

har en ny trigger på den också som fungerar perfekt nu och utan missar men det hör till en annan diskution som jag kan visa sen i en annan tråd.

korr effekt mot 1013pa och 20 grader C

994 18C 85% i dag ungefär med fläkten på.

prova att flytta kamaxeln lite också och den svarade normalt på det. bara 1.5hk mer med retardad kan men håller kvar lite bättre över pik effekt och tappar ett par tre nm mellan 2500-4500rpm.

la upp en liten film här idag också på sista pullet https://www.facebook.com/swedishracingmotors
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jarmo Y »

Karl V skrev: mån jun 28, 2021 11:57 am
Har inte börjat förstora toppen något mot insuget än.
Vore väldigt kul att se var ni tagit för att komma upp mot 230-240 ;)
44mm var måttet mot insuget när det flödades 250 cfm på väldigt höga lyft och förbränningsrum var också fyllt runt ventilen.

Nu har jag en ny modell på en 530 topp som har testat lite och är 40 mm på flänsen men ska göra större, har ganska mycket fart på kanalen.
Har höjt kanalen så att den är mycket rakare och har flödat bara med tyngre 46mm ventil som har 23 grader vinkel på tallriken, ska svarva till 20 grader när har lust att göra det, jag har en gammal 1984 Mazak qt20 cnc-svarv så det är snabb jobb men trots det det tar tid att börja.

Denhär är också så att inget mer material kan ta bort, blir säkert hål om man hand portar efter cnc jobb men flänsen går att göra större.
530 topp 46 ventil. 28"
2 55
4 97
6 139
8 175
10 200
11 213
12 222
13 230
14 235
15 239 (fps 292-300 runt om fläns 40 mm, mest klockan 5, short side har 360 fps klo. 5.)
16 242
17 246
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Du har nästan samma flöde som jag har i en 48-40 531.

51-111-152-189-216-232-247-250 in.
41-93-126-147-163-173-184-190 ut.


Det är en topp som är 43mm under ventilen och 45mm in.
Ungefär samma topp som Rickard med Dodge pickupen fick 1394 hjulhästar med strax under 5 bars laddtryck.


Erland
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av »

Skulle vara roligt att se bilder på en sådan maxad 240+cfm 530 kanal.
Hur stor är minsta arian och hur stor är den där de börjar svänga ner mot ventilen (bredd/höjd) ?
Ja har gjort 2 toppar mellan 215 och 220cfm den ena 36x39,5mm den andra med 1-1,5 mm upp plastad botten ca 35x39,5mm om ja minns måtten rätt likande ett liggande D i formen där kanalen börjar svänga mot ventilen 46mm ventil med org sätesring
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jarmo Y »

skrev: sön aug 29, 2021 7:08 pm Hur stor är minsta arian och hur stor är den där de börjar svänga ner mot ventilen (bredd/höjd) ?
Ja har gjort 2 toppar mellan 215 och 220cfm den ena 36x39,5mm den andra med 1-1,5 mm upp plastad botten ca 35x39,5mm om ja minns måtten rätt likande ett liggande D i formen där kanalen börjar svänga mot ventilen 46mm ventil med org sätesring
"Har höjt kanalen så att den är mycket rakare"

40 mm minsta aria så det är mycket större än 36 x 39.5. Kanal är ett avtagbar rör. Förstås det blir hål till olje hus men går att täta. Gjorde en 42-40 konad rör men det funkade inte lika bra som en rak 40mm rör i toppen. Flödade lite mer men flödet var inte jämnt. Med rak rör kan flöda hela dan utan ojämnt flöde. Det var konstig. Det vet inte hur det blir i bromsbänk men det går att byta röret utan att ta bort toppen.
Kanal flöder utan ventil över 250 cfm. En 40mm tratt till förgasare flöder lite över 270 cfm i flödesbänk så jag försöker inte få mer en 240 cfm med 46mm ventil. Jag kollar flödet genom fps, har en PTS box och PTS pitot tube. 276 cfm platta ger 270 cfm.

Såna toppar har gjort redan länge till folkrace, har bromsat några stycken, inte bättre än vanlig volvo topp men de har haft 35mm i minsta dia vad jag har sett, för liten.
531 har haft såna rörer redan 20 år vad jag vet så det är inte nån ny sak.

Ta ett skrot topp till fräsmaskin och prova höja kanalen. :)
Skriv svar