Sida 8 av 9

Re: B230 bruksbils test motorn

Postat: lör apr 09, 2022 5:58 am
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev: sön okt 03, 2021 7:29 pm ska försöka fixa det i morgon!
Varför svarar du så när du sedan aldrig(vad jag sett) återkommer?
Jag har sett det ett flertal ggr, även då folk vill ha hjälp.
Då kommenterar du att du vill ha info, sen går du under jorden.

Re: B230 bruksbils test motorn

Postat: lör apr 09, 2022 7:26 pm
av Jens Gustavsson
sorry inte för att reta folk bara ren brist på tid helt enkelt. vad va det ni ville se/höra mer om? ska försöka fixa det till veckan men lovar inget nuförtiden ....

på sid 3 ser man lyft kurvvorna på de 3 kamaxlarna vid ventilspel iallafall men jag kan ta en ny bild så ser ni att kamaxeln inte går mer över kanten än en orginal kam. nått annat? jag har inte nå hemligheter snart är det nog lix förbjudet att starta en förbräningsmotor lix :hihi:

Re: B230 bruksbils test motorn

Postat: lör apr 09, 2022 10:13 pm
av moffa699
Man svarar när man har tid helt enkelt

Re: B230 bruksbils test motorn

Postat: sön apr 10, 2022 6:17 am
av Jens Gustavsson
Skillnaden mellan v och min 239 kam. Lyft. Hastighet. acc..

Re: B230 bruksbils test motorn

Postat: ons apr 13, 2022 1:24 pm
av Kadett4wd
moffa699 skrev: lör apr 09, 2022 10:13 pm Man svarar när man har tid helt enkelt
Lustigt hur man då alltid har tid att ställa motfrågor ;)

Re: B230 bruksbils test motorn

Postat: ons apr 13, 2022 1:29 pm
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev: lör apr 09, 2022 7:26 pm sorry inte för att reta folk bara ren brist på tid helt enkelt. vad va det ni ville se/höra mer om? ska försöka fixa det till veckan men lovar inget nuförtiden ....

på sid 3 ser man lyft kurvvorna på de 3 kamaxlarna vid ventilspel iallafall men jag kan ta en ny bild så ser ni att kamaxeln inte går mer över kanten än en orginal kam. nått annat? jag har inte nå hemligheter snart är det nog lix förbjudet att starta en förbräningsmotor lix :hihi:

Det är lungt, jag har bara noterat det verkar vara ett normalt beteende hos många ;)
I synnerhet om man efterlyser nåt, och nån ska då kolla om de har en och återkomma, sen är det tyst.

Re: B230 bruksbils test motorn

Postat: mån jul 04, 2022 11:39 am
av Erland Cox
Har du ett kamprogram där du kan designa kammar Jens?
Jag har varit sugen på det men inte riktigt hittat tiden och orken.
Jag har mest valt bland olika profiler och testat olika kombinationer med olika lobseparationer.
Men kanske en dag?

Erland

Re: B230 bruksbils test motorn

Postat: tis feb 06, 2024 6:14 pm
av Jens Gustavsson
Hej nu har jag lite tid över i dynon där jag tänkte fortsätta med den snälla gat motorn som en del 2. del 2 blir så klart överladdning :) som tidigare en väldigt enkel motor som vem som helst kan bygga hemma och sätta ihop utan maskinbearbetningar om man hittar en kry B230.

Blir lite anorlunda nu med en helt orginal 531 (nästan) och en bottendel med E kolvar med den lilla 0.5mm gropen och KL racings H stake med de grövre H annars helt orginal med bara en hemma honing.

blir även det gjutna KL insuget som ser stortsett likadant ut för motorn (samma mått mm) och nu med 1680cc spridare och Maxxecu street (vems tidigare och modärna 800cc spridare).


nu frågan vilken turbo ska vi börja med? 16T 19T eller kanske en lite större 69mm HX 55 med kapasitet på 850hk :twisted: den sitter redan i dynon på grenröret så för skoj skull ser vi hur en riktigt stor turbo jobbar på en bruksbils motor :thumbright:

Re: B230 bruksbils test motorn. del 2

Postat: tis feb 06, 2024 6:31 pm
av Thunderbo1t
Självklart testa med HX55:an :thumbright:

Re: B230 bruksbils test motorn. del 2

Postat: tis feb 06, 2024 10:40 pm
av Jens Gustavsson
En bild

Re: B230 bruksbils test motorn. del 2

Postat: tor feb 08, 2024 7:03 pm
av Jens Gustavsson
jag har inte startat än väntar på en fost plugg till blocket samt en kam rem men har gjort iordning lite små saker i dag som också har med andra motor test som en ny induktiv HI rpm 36-1 crank trigger samt ett nytt olje tråg och pump som ska till den nya lilla comp 4v motorn.

Re: B230 bruksbils test motorn

Postat: tor feb 15, 2024 8:47 am
av Moto-XXX
Jens Gustavsson skrev: tis feb 06, 2024 6:14 pm nu frågan vilken turbo ska vi börja med? 16T 19T eller kanske en lite större 69mm HX 55 med kapasitet på 850hk :twisted: den sitter redan i dynon på grenröret så för skoj skull ser vi hur en riktigt stor turbo jobbar på en bruksbils motor :thumbright:
En bruksbilsmotor ska ju vara någorlunda besiktningsbar så jag röstar för 16T eller 19T.

Re: B230 bruksbils test motorn. del 2

Postat: tor feb 15, 2024 7:28 pm
av Jens Gustavsson
nånj som har en 16T eller ännu helre en 19T som vi kan testa? jag äger inget så litet tror jag? kanske en T3 kan finnas om jag letar men jag skulle vilja ha nått med lite drag i men vi kan prova. jag har ett 940 grenrör

Re: B230 bruksbils test motorn. del 2

Postat: fre feb 16, 2024 2:29 pm
av Hasse Bus
Hur vore det att prova en Holset HE221W.
https://gikracing.se/turbo-tillbehor/ho ... -7cm-turbo
Jag har bara hört gott om dem, dessutom ska de vara kompatibla med TD04HL.
http://www.stavtech.co.uk/home/stavs-te ... -downpipes

Kanske har jag fel.(Det har hänt)
Men det verkar vara en prisvärd turbo.
(Jag gillar Holset oxå :mrgreen: )

Re: B230 bruksbils test motorn. del 2

Postat: lör feb 17, 2024 8:21 pm
av Jens Gustavsson
43mm induser. den turbon blir nog liten. börjar nog bromsa kraftigt vid 300+hk i min bänk. passar bättre på en helt standard motor.

tänk på att denna motor gav 166hk sugmotor hk och då passerar man nog 300hk redan vid 0.8-0.9 bar då det lirar bra.

är ett litet dilemma att sug effekten blir så bra men det är ju bra annars på alla sätt men man behöver saker som är anpasade i flöde runt omkring för bra resultat.