1 Bar = Dubbla NA effekten

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av whilliam »

Inget av det du tar upp i sista posten behandlar gas i rörelse och du som är så påläst borde kunna förklara för oss andra "stackare" hur gasen kan ha en annan hastighet än vad kulan i gevärspipan har...
DESSUTOM är det dags att berätta varför du skriver felaktigheter och vägrar att be om ursäkt (sinusvågor kan inte utföra arbete)

Det är inte vårt fel att du verkar ha svårt för att räkna in alla aspekter i ditt "tänk" men om du började göra det så skulle du vara lite mer villig att diskutera i stället för att bara "mala på" som om du redan hade full koll.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av Erland Cox »

Kompressibilitet


Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av whilliam »

Jodå, riktigt och självklart, men hur mycket kan den komprimeras och fortfarande hålla upp hastighetsskillnaden. Till slut kokar det ner till att gas och luft kan tvingas till högre hastighet än ljudets även på platser som inte har divergerande nozzlar. (frågan som kvarstår blir då hur lång sträcka behåller gasmolekylerna den hastigheten)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av Erland Cox »

Vad är det du inte begriper: Measurements of the thickness of shock waves in air have resulted in values around 200 nm (about 10−5 in),[7] which is on the same order of magnitude as the mean free path of gas molecules.

When an object (or disturbance) moves faster than the information can propagate into the surrounding fluid, then the fluid near the disturbance cannot react or "get out of the way" before the disturbance arrives. In a shock wave the properties of the fluid (density, pressure, temperature, flow velocity, Mach number) change almost instantaneously. Measurements of the thickness of shock waves in air have resulted in values around 200 nm (about 10−5 in),[7] which is on the same order of magnitude as the mean free path of gas molecules. In reference to the continuum, this implies the shock wave can be treated as either a line or a plane if the flow field is two-dimensional or three-dimensional, respectively.

Erland
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av Matti johansson »

Kom igen Boys, gäller bägge
Skärp tonen!!

Jag tycker det är intressant trots att jag bara fattar 50%,
Men jag har en fråga, är detta avgörande i sak eller är det av ringa art ?

William, presentera nån fakta. Jag e helt jävla okunnig på området.
Men Erland drar fram texter m. M för att bevisa, stödja sin point, rätt eller fel.
Men du verkar mest störa dig på Erland som person.

Du måste bemöta fakta med fakta mot Erland, det måste du väl lärt dig vid det här laget!!

Erland, undvik o va nedlåtande utan översätt text till svenska eller nåt istället för att få fram betydelsen...
Mvh Matti


Skickat från min H8324 via Tapatalk

Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av Matti johansson »

Han som lämna in denna ville ha 650hk (motor)
B21 "byggd" runt - 04. Nån std kam. Kl extreme, t70 från kl.
Dellorto 45.

Han har nog läst bilsport lite för mkt........

Ni som e lite duktigare på just detta, genom att kika på bilden, dra lite begränsande saker i konceptet.


Skickat från min H8324 via Tapatalk

Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av Matti johansson »

Matti johansson skrev:Han som lämna in denna ville ha 650hk (motor)
B21 "byggd" runt - 04. Nån std kam. Kl extreme, t70 från kl.
Dellorto 45.

Han har nog läst bilsport lite för mkt........

Ni som e lite duktigare på just detta, genom att kika på bilden, dra lite begränsande saker i konceptet.


Skickat från min H8324 via Tapatalk
Bild

Skickat från min H8324 via Tapatalk


Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av whilliam »

Det är nog inte "omöjligt" (fast det blir nog mycket arbete innan man lyckas) att få 650 hästar i den motorn (man åkte förgasare förr, även i rallycrossen) men jag skulle nog säga att som första steg skrota dem och åka med nånting modernare som motorstyrning.

De övriga grejerna "hör inte riktigt ihop" heller.
Långa grenrör använder folk för att det ser "ballt ut", förr använde man långa grenrör för att hålla ner värmen in i turbon och många härmar detta i tron att det är något bra.

Turbon funkar sämre än de flesta som sitter på traktorer/lastbilar så den skulle också behöva bytas om man är ute efter körbarhet/effektyta tror jag du kallar det.

Turbon får också svårt att klara av det laddtryck (uppemot 3 Bar) som krävs på höga varvtal om effekten ska bli till med en originalkam.
(man behöver rampa upp laddtrycket på höga varvtal)
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av Matti johansson »

Tack whilliam, jag tror konceptet kallas snålhet/okunskap.
O skall man nå effekt målet så är nog det lättaste att börja om med ny motor, effekt målet tror Jag kommer från aviseringen på Kls hemsida på t70n 650hk.
Tror han blir nöjd med 400 om vi når dit!!

En del kundjobb e tråkigare än andra....

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av Matti johansson »

Effekt yta är Peter forlund begrepp, jag vill nog mer säga area under kurvan. Men menar nog samma EG.

Hade vart kul o köra den rent utan turbo för o se sugeffekten, o sen på 1bar....

Skickat från min H8324 via Tapatalk

whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av whilliam »

He-he... Förlåt, det var inte min mening att förväxla era begrepp - fast du har rätt, det är samma sak vi beskriver och det är nog så viktigt för att ett fordon skall acca snabbt i praktiken.

Bränslet är ju viktigt, E-85 gör underverk för taskigt dimensionerade turbos fast det är ju också krångligt till förgasare, blir oerhört mycket enklare med insprutning så att man kan få bättre kallstartmappar och sånt. Så länge temperaturer är över +20 grader så märker man inte så stor skillnad i startförmåga men när temperaturen sjunker under de 20 graderna så går E-85 och bensinmapparna isär ganska kvickt.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av Matti johansson »

Nej de e lugnt.

Ja när det blir kallt kräver ju motorn sinnessjukt mkt kallstart tillskott.
Men det går fasenimig o få det att funka i mkt kallare väder än folk tror, men kräver också väldigt mkt jobb för o komma dit.

I sugmotor er har jag ung samma upplevelse, det är liksom inte värt det.
Utan mer som en räddning om du planat sönder en topp osv.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av Leiffi »

Here is some data about same engine N/A , turboed and turbo with restrictor. https://youtu.be/KdXaiZhJMnQ
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av Fredrik_Steen »

Testet hos Mattebusa.se är avslutat.

Det gick att få mer än 100% :)
450/2,28 = 197

Saxxat ifrån facebook

Projekt Hayabusa Gen1 motormodifieringar, summering (på riktigt).
Som sista steg i provserien byttes turbon till en Kina-kopia av Garrett 3584, samma typ som sitter i min dragracing SSB.
Motorn gav som bäst 451 hk (SAE), motorn hel och tät efter många pull.
Nu höjdes ribban med ytterligare något ökat laddtryck och nu hände det som förr eller senare var oundvikligt, haveri. En vevstake gick av och öppnade ventilationshål i motorblocket.
Motorn har varit fantastiskt tålig, över 500 fullgas-pull i bänken. Drygt 160 liter Statoil Miles 98.
Grundmotorn var helt standard förutom en portning och bytt avgaskam (sitter en insugskam här). Komp 11:1.

450 hk med korrektionsfaktor SAE (som vi vanligtvis använder i Sverige).
468 hk med korrektionsfaktor STD som ger högre värden (ifall någon jämför med Amerikanska resultat)
Bilagor
turbo.jpg
turbo.jpg (169.34 KiB) Visad 1355 gånger
turbo 2.jpg
turbo 2.jpg (50.67 KiB) Visad 1355 gånger
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Inlägg av Erland Cox »

Bromsade du den först utan turbo i den bänken?

Erland
Skriv svar