Sida 10 av 12

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: tis aug 24, 2021 12:04 am
av whilliam
Jag "höftade" och antog att ventilen då öppnar ungefär 7mm före U.D., när jag räknade på kompförhållande så tog jag 100mm kolv och detta motsvarar c:a 64mm slaglängd. Från peaktryck till ventilöppning tillryggalägger/sveper kolven ungefär 53.5 mm och ett enkelt överslag ger en faktor av c:a 5.6 (förhållande mellan volymen vid peak och "svept" volym) 140Bar delat med 5.6 ger exakt 25 Bar kvar i cylindern.

Man kan välja andra förhållanden men jag brukar säga att en turbomotor med hög effekt har uppåt 30 Bar tryck i cylindern när avgas öppnar.

Ska vi fortsätta och se vad detta ger för tryck i grenröret så måste man fortsätta räkna på turbinens sväljkapacitet och volymen i grenröret (hur mycket trycket "späds" när det kommer ut dit från cylindern)

Egentligen är inte detta det intressanta men visar på varför ett kompakt grenrör kan vara effektivt. Det intressanta är hur stor kraft det ligger i det höga trycket och hur detta formligen "exploderar" ut i avgaskanalen och det är här vi ska jämföra med de 1-4 Bar i statiskt mottryck som vi mäter i grenröret.

Det ger också en "hint" om hur jag tänker när jag vill att avgasventilen ska vara så stor det bara går (för att snabbast möjligt frilägga väg ut ur cylindern) Trots stor ventil så behöver inte kanalen vara stor, det är bara flödet på låga lyft jag vill öka.
En lite mindre kanal är effektiv för att behålla hög gashastighet i början av kanalen genom hela tömningsförloppet, den höga hastigheten ger ett lågt statiskt tryck och hindrar därmed reversering.

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: tis aug 24, 2021 12:38 pm
av Erland Cox
Erland Cox skrev: mån aug 23, 2021 11:21 pm Säg att kammen har 310 grader vid ventilspel och en ELC på 110 grader.
Då börjar den att öppna 85 grader från BDC.
Hur lång stake och vilken slaglängd har motorn?
Du behöver veta det för att beräkna slaget vid EVO.
Jag var trött, såg att jag fick en siffra fel.

Jag var trött, såg att jag fick en siffra fel.

Erland

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: tis aug 24, 2021 12:42 pm
av Erland Cox
Säg att cylindertrycket är 30 bar i cylindern vid EVO, hur högt är det i grenröret vid EVO?
Det om något beror ju på turbinens kapacitet.

Erland

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: tis aug 24, 2021 11:15 pm
av whilliam
Jo, precis som jag skrev så beror det enormt mycket på turbinhjulets storlek, det är exducern som bestämmer hur mycket den klarar att "svälja".
Fast grenrörets volym påverkar också en massa eftersom där "späds" trycket ut.

För att komma tillbaka till det du kallar "finita" och jag hellre vill benämna olinjära, så har du i början av grenröret (eller åtminstone i början av avgaskanalen) ett tryck (puls) som är i stort sett i samma "kommun" (30 Bar). Efter en stund kommer massflödet och detta har tappat tryck, dels för att vi tvingat det till hög hastighet (Bernoulli) men också för att det blir en tryckutjämning (i början så är det dock väldigt mycket kvar av trycket)

Det intressanta är de pulsfenomen som blir av detta höga tryck, det är dem vi kan utnyttja för att driva turbinen och att skapa undertrycks våg att utnyttja i sugmotor.

Ska vi diskutera överljudshastighet i en annan tråd, avskiljd från denna?

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: tis aug 24, 2021 11:29 pm
av The
Om man nu ska mästra folk kan man väl åtminstone anstränga sig att använda någorlunda korrekta ord och termer.
Icke linjär, inte olinjär.

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: ons aug 25, 2021 12:04 pm
av whilliam
Helt riktigt! Ber om ursäkt men en enkel förklaring är att vid tidsbrist så är det lätt att uttrycka sig fel, både så att saker o ting missuppfattas och att någon upplever sig "sårad" när gränser passeras.

Själv hakar jag egentligen bara upp mig på rena faktafel och då mest när de kommer från någon som har stor erfarenhet och borde veta bättre.

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: ons aug 25, 2021 6:44 pm
av Erland Cox
Man kan inte nå överljudshastighet i en motor och därför kan inte tryckförhållanden större än 2:1 överföras förbi avgasventilen.
Vad är trycket utanför ventilen innan den öppnas, det är inte 30 bar.

Erland

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: ons aug 25, 2021 8:58 pm
av whilliam
Trycket utanför ventilen varierar enormt-både det statiska och det dynamiska men det som är intressant o viktigt är all energi som avges från de 30 Bar som lämna motorn.
Startar en ny tråd med överljudshastighet

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: mån aug 30, 2021 2:54 pm
av Erland Cox
OK, det verkar som om vi är klara med överljudshastigheten och har inhämtat förståelse på den punkten.
På den imaginära turbomotorn med 30 bars cylindertryck vid EVO, vad var trycket i avgasporten vid stängd ventil?
Det trycket som brukar benämnas med mottrycket.
Kan ju vara intressant att ställa insugstrycket mot avgastrycket med som jämförelse.

Erland

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: fre sep 03, 2021 8:49 am
av whilliam
Insugstrycket och det statiska avgastrycket kommer ju aldrig att "möta" varandra om allt är rätt utfört.
Vad jag vill att du ska förstå och börja tänka på med denna "imaginära" motor (fast även verklig) är att det dynamiska trycket i avgaskanalens början är så starkt och energifyllt så att det bildar en "barriär"/backventil för tryck som vill "gå baklänges". Överljudstråden fortsätter tills det ser ut som att vi resonerar lika.

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: fre sep 03, 2021 4:06 pm
av Erland Cox
Det finns ju ingen överljudsstråle förutom i din fantasi.
Tryckskillnaden gör att gas under tryck färdas med Mach 1 genom spalten för att bromsas upp och expandera på andra sidan.
Högt tryck på ena sidan innebär att gasen har trycket i bar gånger densiteten vid 1 bar i densitet.
Men på andra sidan så kommer trycket att växlas ner med areaökningen mellan spalten och kanalen.
Detta tryck kommer att läggas ovanpå trycket i avgasporten men tryckskillnaden kommer att minska allt eftersom ventilen öppnar och kolven går neråt.
Så för att få ett vettigt svar får man köra det i ett simuleringsprogram.
Vågor kan aldrig gå tillbaka in i cylindern så länge det är mach 1 i spalten, därför stannar hastigheten vid Mach 1.

Erland

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: fre sep 03, 2021 8:49 pm
av whilliam
Erland Cox skrev: fre sep 03, 2021 4:06 pm Det finns ju ingen överljudsstråle förutom i din fantasi.


Erland
Ha, ha :D Komiskt......
Det här är ett exempel på "din fantasi om min fantasi" för sådär har jag aldrig skrivit :wink:

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: fre sep 03, 2021 9:03 pm
av Erland Cox
Flöde går alltid från högre tryck mot lägre tryck.
När under avgastakten är det dynamiska trycket högt i avgasporten?
När är det ett bekymmer om avgaserna går baklänges?

Erland

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: fre sep 03, 2021 9:23 pm
av whilliam
Det du undrar om hänger "intimt" samman med "hur länge är det överljudshastighet vid gevärspipans mynning"

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: fre sep 03, 2021 9:41 pm
av Erland Cox
Lika länge som chockvågens tjocklek: When an object (or disturbance) moves faster than the information can propagate into the surrounding fluid, then the fluid near the disturbance cannot react or "get out of the way" before the disturbance arrives. In a shock wave the properties of the fluid (density, pressure, temperature, flow velocity, Mach number) change almost instantaneously. Measurements of the thickness of shock waves in air have resulted in values around 200 nm (about 10−5 in),[7] which is on the same order of magnitude as the mean free path of gas molecules. In reference to the continuum, this implies the shock wave can be treated as either a line or a plane if the flow field is two-dimensional or three-dimensional, respectively.

Överljudsstrålen är upptäkten du hoppas få Nobelpris för.

Erland