Sida 12 av 12

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: sön okt 31, 2021 7:24 pm
av Fredrik_Steen
Erland Cox skrev: sön okt 31, 2021 5:50 pm Bromsade du den först utan turbo i den bänken?

Erland
Det är Bohlin som gör alla tester.
Grafer finns på första sidan =)
Det är samma motor, den kördes först som sugmotor innan den fick smaka laddtryck.

Nästa projekt i bänken verkar vara en Hayabusa 1630cc som skall lämna 300+ som sugmotor

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: sön okt 31, 2021 10:30 pm
av Erland Cox
300 som sugmotor, den skulle jag vilja ha i min Radical.

Erland

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: mån nov 01, 2021 1:22 pm
av Fredrik_Steen
Erland Cox skrev: sön okt 31, 2021 10:30 pm 300 som sugmotor, den skulle jag vilja ha i min Radical.

Erland
Riktigt ball sugmotor, farligt nära 300 kusar 2017. Hoppas han hittar det sista nu med 50mm spjäll =)

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: mån nov 01, 2021 4:58 pm
av Erland Cox
Ingen dålig vridkurva på den.
Vad är gjort förutom större kubik?
Och kubiken, är det både borr och slag?

Erland

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: ons nov 03, 2021 9:53 pm
av Fredrik_Steen
Erland Cox skrev: mån nov 01, 2021 4:58 pm Ingen dålig vridkurva på den.
Vad är gjort förutom större kubik?
Och kubiken, är det både borr och slag?

Erland
Det mesta som går att göra är nog gjort :shock:
Har aldrig sett en bromskruva med mer pulver på en NA hayabusa
Om du är nyfiken på något speciellt så fråga här så hör jag efter.

+9mm i slag samt större kolvar. 18-19 i komp om jag inte minns fel

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: tor nov 04, 2021 12:51 am
av Erland Cox
Var håller killen till och vad används motorn till?

Erland

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: tor nov 04, 2021 6:11 am
av Kadett4wd

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: fre nov 05, 2021 6:56 pm
av Erland Cox
OK, det är hans motor. OK.

Erland

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: tor jun 30, 2022 8:21 pm
av Fredrik_Steen
Jag fick lov att testa själv, går det att dubbla effekten med 1bar laddtryck?

Gtx3576r Gen 1 som tidigare samt en maxspeeding GT45 för 1900 sek

Resultatet var långt över förväntan, redan på tredje svepet i bänken var det 500+. Mjukt fint och odramatiskt.

Första svepet var på 0,6 bar och resulterade i 251hp @ 11550rpm den fortsatte att klättra och lämna effekt. (tidigare portning och kamtider så tappade den vid 10 500rpm) Detta svepet var med enbart Gtx3576 snurran. 251 / 1,6 = 157

Tredje svepet så kördes bägge snurror och varvtalet sänktes något för hållbarheten.

1,76 bar gav 526hp vid 11 200 rpm
526 / 2,76 = 190

Tidigare bänkning för ett år sedan med denna effekten med enbart Gtx3576 var 536hp vid 2,26bar
536 / 3,26 = 164

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: tor jun 30, 2022 8:24 pm
av Fredrik_Steen
Lite data för dom som är nördiga

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: tor jun 30, 2022 8:29 pm
av Fredrik_Steen
En liten sammanfattning på engelska räknat med map sensorn som mäter efter spjällhuset. Siffror ovan var mätt med tryck i plenum

GT45 Output going into first water to air intercooler 84,7 gauge pressure (184,7 absolute) 73,6 celcius



After the first intercooler 84,1kpa gauge pressure (184,1) 23,8 celcius



Results intercooler 1: Pressure drop 0,6kpa, Temp drop 49,8 celcius





GT35 Output going into second water to air intercooler 203,2 gauge pressure (303,2 absolute) 74,6 celcius



After the second intercooler 176,2kpa gauge pressure (276,2 pressure sensor in plenum not in the intercooler) 32,9 celcius



Results intercooler 2: Pressure drop 27kpa, Temp drop 41,7 celcius





Air going into the engine after the throttlebodies 164,1 gauge pressure (264,1 absolute) 30,5 celcius



Singel GT35 536,5hp @ 220kpa gauge pressure (320 absolute) After throttlebodies

536,5 / 3,220 = 166 NA Base Engine" HP"



GT35 and GT45 526hp @ 161,1kpa gauge pressure (264,1 absolute) After throttlebodies



526 / 2,611 = 201,4 "NA Base Engine" HP"





Gain with compound setup 35,4 "NA Base Engine" HP"

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: tor jun 30, 2022 8:45 pm
av Fredrik_Steen
Bestämde mig för att gå för 600+

Men istället så ramla växellådan ner i tråget :hihi: :hihi:

Re: 1 Bar = Dubbla NA effekten

Postat: fre jul 01, 2022 10:30 pm
av Matti johansson
jaja, nu vet du ju vad lådan håller för.
och att den är sämre än motorn ;-)

imponerande maskin!!