M47 växellåda baklänges?
Postat: fre jun 18, 2021 1:09 pm
Halloj alla glada! Inte helt säker på om detta passar detta forum, men det involverar en växellåda från en bil, så borde va okej?
Har skaffat mig ett litet projekt och är i tankarna att bygga en svarv, med elektronisk gängmatning där mitt största problem för tillfället är att lösa ”växlar” för spindeln/chucken.
Växellådan kommer att drivas av en 5hp elmotor med frekvensomriktare och använda växlarna för att bibehålla vridmoment och så högt varvtal på elmotorn som möjligt på lägre varvtal av chucken
Har kommit över en m47 OD låda, äldre lådan i ”gjutjärn” och har rensat lådan från OD och modifierat gavlarna för endast ingående och utgående Axel kommer att användas,
Mitt problem är att jag vill kunna använda lådan med både höger och vänster rotation på ingående axel för att ändra rotationsriktning till chucken..
som vi vet är det inte bra att belasta snedskurna drev i fel rotationsriktning, men frågan är om det kanske kan funka? Med eventuella modifikationer (axial lagring i båda axelriktningar i lådan) om axlarna är styva nog att inte separera.
Alternativt att bygga en separat vändlåda på utgående axel,
Har skaffat mig ett litet projekt och är i tankarna att bygga en svarv, med elektronisk gängmatning där mitt största problem för tillfället är att lösa ”växlar” för spindeln/chucken.
Växellådan kommer att drivas av en 5hp elmotor med frekvensomriktare och använda växlarna för att bibehålla vridmoment och så högt varvtal på elmotorn som möjligt på lägre varvtal av chucken
Har kommit över en m47 OD låda, äldre lådan i ”gjutjärn” och har rensat lådan från OD och modifierat gavlarna för endast ingående och utgående Axel kommer att användas,
Mitt problem är att jag vill kunna använda lådan med både höger och vänster rotation på ingående axel för att ändra rotationsriktning till chucken..
som vi vet är det inte bra att belasta snedskurna drev i fel rotationsriktning, men frågan är om det kanske kan funka? Med eventuella modifikationer (axial lagring i båda axelriktningar i lådan) om axlarna är styva nog att inte separera.
Alternativt att bygga en separat vändlåda på utgående axel,