Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
Fick ett infall å pysa upp laddtrycket på bruksholken, vad kan krångla men det blir aldrig mer än runt 0,6 bar, lite fladdrigt hit och dit.
Med lite pys kan den peaka 0,8 en bråkdel av en sekund, öppnar jag pysen mer blir det mindre laddtryck, ca 0,5-0,6.
Tar jag bort och kör original laddar den ca 0,5-0,6 ändå?!?! Går klart sämre på fullgas, typ halvgas ger mest ladd..?
Provtryckte återcirkulationsventilen, tät vid vakuum, kan inte hålla tätt vid tryck, det kan väl inte vara rätt?
Allt är original på bilen, och jo jag tänker provtrycka systemet om inte "dumpen" är klart misstänkt.
Med lite pys kan den peaka 0,8 en bråkdel av en sekund, öppnar jag pysen mer blir det mindre laddtryck, ca 0,5-0,6.
Tar jag bort och kör original laddar den ca 0,5-0,6 ändå?!?! Går klart sämre på fullgas, typ halvgas ger mest ladd..?
Provtryckte återcirkulationsventilen, tät vid vakuum, kan inte hålla tätt vid tryck, det kan väl inte vara rätt?
Allt är original på bilen, och jo jag tänker provtrycka systemet om inte "dumpen" är klart misstänkt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
Dumpmembranet inspekterat och testat, är helt.
Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
Har den alltid laddat så mycket? Är avgas, m.m. original?
Hur provtrycker du ventilen? Dvs hur har du pluggat och vars har du tryck?
Hur provtrycker du ventilen? Dvs hur har du pluggat och vars har du tryck?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
Original, sista ljuddämparen har ramlat bort bara
Aldrig mätt innan jag monterade pysen, kopplar jag tillbaka allt original så laddar den 0,5-0,6 lite ostadigt, och går som när jag köpte den för något år sen.
Testat dumpen med typ en sån här: https://www.summitracing.com/parts/otc-6975
och nu även plockat isär den och inspekterat och även vakummtestat membranet löst, tätt som ett grodarsel
Kan dålig gnista göra så det blir så här? Tycker den borde rycka och lägga av, inte bli liksom seg på fullgas? Känns vid acceleration lite som om effekten går lite upp och ned, tror inte någon "icke bilintresserad" skulle märka det.
Ingen blåryk eller symptom på något defekt, bra avgasvärden på bes, känns ok.
5 min fix som blev ett helgjobb verkar det som
Aldrig mätt innan jag monterade pysen, kopplar jag tillbaka allt original så laddar den 0,5-0,6 lite ostadigt, och går som när jag köpte den för något år sen.
Testat dumpen med typ en sån här: https://www.summitracing.com/parts/otc-6975
och nu även plockat isär den och inspekterat och även vakummtestat membranet löst, tätt som ett grodarsel
Kan dålig gnista göra så det blir så här? Tycker den borde rycka och lägga av, inte bli liksom seg på fullgas? Känns vid acceleration lite som om effekten går lite upp och ned, tror inte någon "icke bilintresserad" skulle märka det.
Ingen blåryk eller symptom på något defekt, bra avgasvärden på bes, känns ok.
5 min fix som blev ett helgjobb verkar det som
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
börja med att provtrycka hela turbosystemet. sen pys inte upp laddtrycket prova med en yttre liten drag fjäder istället för att slösa bort de lilloa flöde som fins i den turbon.
provtryckning viewtopic.php?f=12&t=361
mvh jens
provtryckning viewtopic.php?f=12&t=361
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
om du tar bort slangen mellan wg klockan och turbon, pluggar slangen från turbon, ut och gasa försiktigt och håll koll på att laddet inte skenar iväg allt för högt, ladda inte mer än 1 bar.. funkar de så är de förmodligen nått knas med pys grejerna
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
man kommer mycket längre med en enkel provtryckning. gjort på 5 min. jag gjorde det på min bruks saab 95 sportline 180hk och hitta en massa dåliga o ringar mellan filter och turbo. man måste dock plugga nån vevhus slang på vissa bilar.
saaben vart klart.... höll på säga piggare men mindre trött är nog bättre haha 15.8 på dragyn på 402
saaben vart klart.... höll på säga piggare men mindre trött är nog bättre haha 15.8 på dragyn på 402
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
En dålig bränslepump kan ge liknande symtom att den bara går sämre då laddet ökas om bränslemängden slutar öka.
Sitter det något chipp eller så i boxen annars brukar dom väll inte tycka om så mkt ladd. (Kan ev skilja på olika boxnummer vart dom bryter/börjar dumma sig)
Sitter det något chipp eller så i boxen annars brukar dom väll inte tycka om så mkt ladd. (Kan ev skilja på olika boxnummer vart dom bryter/börjar dumma sig)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
Tror inte någon chippat den, men jag har aldrig öppnat boxen. Tror det sitter ett uttag på railen så jag kan koppla in min bränsletrycksmätare.
Kan ju koppla in en voltmätare på lambdan och se om den leanar ut också, men tvivlar lite på leant, den fick äta upp en tank med drygt 50% E85 och den gick inte sämre, tänker att om det är boostläckage så mäter LMM för mycket och därav klarade den E85 utan att tveka? Kanske långsökt. Dröjer nog några dagar innan jag har tid med den igen, hade jag aldrig försökt öka laddtrycket har jag aldrig hamnat i denna felsökning utan trott att allt är ok
Kan ju koppla in en voltmätare på lambdan och se om den leanar ut också, men tvivlar lite på leant, den fick äta upp en tank med drygt 50% E85 och den gick inte sämre, tänker att om det är boostläckage så mäter LMM för mycket och därav klarade den E85 utan att tveka? Kanske långsökt. Dröjer nog några dagar innan jag har tid med den igen, hade jag aldrig försökt öka laddtrycket har jag aldrig hamnat i denna felsökning utan trott att allt är ok
Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
Uttaget på railen är en vanlig däckventil så du kan testa trycket med en däckgrej.
Dra returslangen från bränsletrycksregulatorn till en dunk och starta motorn. Det skall komma ungefär 2 liter/minut på tomgång med vakuum bortkopplat om filter och pump är i skick.
Dra returslangen från bränsletrycksregulatorn till en dunk och starta motorn. Det skall komma ungefär 2 liter/minut på tomgång med vakuum bortkopplat om filter och pump är i skick.
Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
Funkar inte nåt av dom tidigare nämnda grejerna kan det ju vara idé att prova att köra med öppen downpipe så inte katten eller ljuddämpare är täta, och jag hoppas att du har provat byta luftfilter/vara utan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT
Luftfilter och bränslefilter har bara gått några 100 mil.
Har nya stift, lock, rotor, kamremssats och en VX3 kam (ingår väl nästan i servicen )
som ska dit vilken vecka som helst
Just nu låg prio på denna bilen några dagar.
Stort tack till alla som tipsar om felsökning
Har nya stift, lock, rotor, kamremssats och en VX3 kam (ingår väl nästan i servicen )
som ska dit vilken vecka som helst
Just nu låg prio på denna bilen några dagar.
Stort tack till alla som tipsar om felsökning