Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av Erland Cox »

Det jag skrev var bara allmäna råd.

Erland
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av BiTurbo »

Daniel-635 skrev: fre jul 02, 2021 5:04 pm viewtopic.php?f=12&t=97721

:wink:
Den tråden du länkar startade jag också men då handlade det om mottrycket jag hade i mitt gamla avgassystem, men tyvärr så spårade den tråden ur och handlade sedan om massa annat..
Och jag vet att du också skrev där och hänvisade till dina resultat.

MEN det denna tråd nu handlar om är om det överhuvudtaget går att få neråt 0 i tryck i ett avgassystem på en normal byggd bil eller om 0.1 bar är det lägsta man bör räkna med och vara nöjd med det.

Kollat nu och jag hade 3Kpa på tomgång både förut med det trånga avgassystemet som nu, men på varv så har jag ju sänkt mottrycket rejält nu.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av nkro »

Undra om det går att hitta data på tex ljuddämpare. Allt har motstånd så 0 får man inte med ett avgassystem.
Niklas
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av Daniel-635 »

BiTurbo skrev: fre jul 02, 2021 7:48 pm
Daniel-635 skrev: fre jul 02, 2021 5:04 pm viewtopic.php?f=12&t=97721

:wink:
Den tråden du länkar startade jag också men då handlade det om mottrycket jag hade i mitt gamla avgassystem, men tyvärr så spårade den tråden ur och handlade sedan om massa annat..
Och jag vet att du också skrev där och hänvisade till dina resultat.

MEN det denna tråd nu handlar om är om det överhuvudtaget går att få neråt 0 i tryck i ett avgassystem på en normal byggd bil eller om 0.1 bar är det lägsta man bör räkna med och vara nöjd med det.

Kollat nu och jag hade 3Kpa på tomgång både förut med det trånga avgassystemet som nu, men på varv så har jag ju sänkt mottrycket rejält nu.
Jovars, den spårade rätt hyffsat :hihi:

Känns som du redan gjort den största delen av möjlig förbättring. (En stor sådan)
Ibland får man plocka lågt hängande frukterna, och gå vidare till nästa träd istället.

Jag hade ju precis samma tankegångar när jag gjorde mina tester.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av BiTurbo »

Daniel-635 skrev: fre jul 02, 2021 9:32 pm Jag hade ju precis samma tankegångar när jag gjorde mina tester.
Japp, dock så laddade ju du bara 1 bar samt varvade bara till 5500-6000rpm, så jag tror det var därför du inte fick någon effekt skillnad med och utan avgassystem, Men om du testat vid högre varv & laddtryck så hade du nog sätt skillnad.

Kollar jag nu så kommer mitt grenrörs mottryck bara upp i laddtrycket vid 1bar även om jag varvar 7-8000rpm
Men med högre laddtryck så skenar det över laddtrycket MEN det är först efter 6000rpm.

Och jag märkte skillnad nu när jag sänkte mottrycket i avgaset från 0.3 ner till 0.1bar och motorn krävde även mera soppa då.
Men om det blev skillnad i effekt även på lägre varv vet jag ej.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av nkro »

Googlade lite och det verkar finnas en hel del om diesel motorer. Där det finns data på allt. Läste om en gyllene regel angående mottryck och effekt. Så det verkar finnas data på nätet gäller bara hitta rätt data. Sen finns det rekommendationer på ljuddämpar placering dock lite oklart om det är för flödets skull eller ljudets skull. Hur många dämpare har du vart är dom placerade. Har du dubbla system hela vägen? Skarpa böjar. Det finns även en massa rekommendationer på sugmotorer och diameter på för att inte tappa vrid. Har ngn hittat tabeller för turbo motorer för att inte tappa effekt. Det står aldrig ngt om längd i dessa tabeller heller.
Niklas
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av Daniel-635 »

BiTurbo skrev: fre jul 02, 2021 10:24 pm Japp, dock så laddade ju du bara 1 bar samt varvade bara till 5500-6000rpm, så jag tror det var därför du inte fick någon effekt skillnad med och utan avgassystem, Men om du testat vid högre varv & laddtryck så hade du nog sätt skillnad.
Kan helt klart vara så, jag mätte ju lixom med mina förutsättningar.
BiTurbo skrev: fre jul 02, 2021 10:24 pm Kollar jag nu så kommer mitt grenrörs mottryck bara upp i laddtrycket vid 1bar även om jag varvar 7-8000rpm
Men med högre laddtryck så skenar det över laddtrycket MEN det är först efter 6000rpm.
Jag skulle tro att merparten av det ökade mottrycket kommer av turbinens belastning, när du ökar laddtrycket.
Eller har du även mätt avgassystemet separat ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

nkro skrev: fre jul 02, 2021 10:29 pm Googlade lite och det verkar finnas en hel del om diesel motorer. Där det finns data på allt. Läste om en gyllene regel angående mottryck och effekt. Så det verkar finnas data på nätet gäller bara hitta rätt data. Sen finns det rekommendationer på ljuddämpar placering dock lite oklart om det är för flödets skull eller ljudets skull. Hur många dämpare har du vart är dom placerade. Har du dubbla system hela vägen? Skarpa böjar. Det finns även en massa rekommendationer på sugmotorer och diameter på för att inte tappa vrid. Har ngn hittat tabeller för turbo motorer för att inte tappa effekt. Det står aldrig ngt om längd i dessa tabeller heller.
lastbilar har väldigt fina turbosystem som liknar fullrace bil grejor så det är bra att läsa om. har du nån länk?

mvh jens
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av psa »

nkro skrev: fre jul 02, 2021 10:29 pm Googlade lite och det verkar finnas en hel del om diesel motorer. Där det finns data på allt. Läste om en gyllene regel angående mottryck och effekt. Så det verkar finnas data på nätet gäller bara hitta rätt data. Sen finns det rekommendationer på ljuddämpar placering dock lite oklart om det är för flödets skull eller ljudets skull. Hur många dämpare har du vart är dom placerade. Har du dubbla system hela vägen? Skarpa böjar. Det finns även en massa rekommendationer på sugmotorer och diameter på för att inte tappa vrid. Har ngn hittat tabeller för turbo motorer för att inte tappa effekt. Det står aldrig ngt om längd i dessa tabeller heller.
Jag borde ha information kring detta då jag har arbetat med det, vi hade möjlighet att ställa trycket på utloppssidan ifrån turbon, men... minnet. :doh: :lol:

Det borde vara ungefär det samma mellan sug och turbo gällande dimensionering av rör, massflödet följer ju med effekten. Krökar är ju lika känsligt, däremot kanske inte placering (av samma) dämpare blir så känsligt då avstämning inte påverkar som på sugmotor.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av nkro »

Jag var inne lite på dämpar placeringen. Tror det var scania som skrev att den ska placeras längs bak men att det alltid ska sitta ett rör med en viss längd efter. Har man 2 dämpare felplacerade kanske det blir bättre både med mottryck och ljud med en dämpare placerad på rätt ställe.
Niklas
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av JLundin »

Välkommen i gänget, det där var en sanning för mig redan 1980...:-)
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av nkro »

http://www.competitiondiesel.com/forums ... 56722.html Här har både Leifi och Erland med i en Diesel tråd. Ska man ta in siffrorna på böjar är det dåligt. J Lundin du får börja publicera lite böcker för turbo trimning. Snart är det el som gäller.
Niklas
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av psa »

nkro skrev: sön jul 04, 2021 4:04 pm http://www.competitiondiesel.com/forums ... 56722.html Här har både Leifi och Erland med i en Diesel tråd. Ska man ta in siffrorna på böjar är det dåligt. J Lundin du får börja publicera lite böcker för turbo trimning. Snart är det el som gäller.
Ja gäller det el kan jag hjälpa dig att få fram motståndet på en böjd kabel. :hihi:

Laifi tar ju upp en bra grej, NACA sväng, men det kan ju vara svårt att forma ett rör så. Hydroformning går väl att göra själv, men det blir ju mycket jobb.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av nkro »

Det går säkert att kapa isär och lägga plåt. För oss normal trimmare kanske det räcker med data på olika dämpare. Bästa placering av dämpare och diameter. Sen kan det vara bra att veta vilken längd som börjar strypa för mycket om man bör gå upp i en större diameter. Inga skarpa böjar med kort radie.
Niklas
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Mottryck i fullängds avgassystem med turbo

Inlägg av BiTurbo »

Jag byggde mitt system med vanliga 45 graders böjar alltså långa böjar med muff.
Så downpipe har 2st böjar där muff kapades bort, sedan finns 2st böjar även efter bakaxeln och detta då per rör och jag har 2 rör hela vägen.

Dämparen fick jag bygga ihop själv av färdiga köpe delar och den sitter innan bakaxeln en stor oval där bägge rören går igenom.
Sen har jag dock även 2 små japs slutdämpare längs bak för att få ett snyggt avslut och slutrör med nedåt böj, men då är det ju alltså bara ett kort slutrör och inte ett långt rör efter dessa sista dämpare och så är det ju på dom flesta bilar?
Skriv svar