Fjäder som styr wg
Fjäder som styr wg
Vad händer om man sätter en fjäder på wg? Istället för vakuum klockan. Varning jag har provat. BMW M10b20 motor Saab 9000 agg. Laddar 7 psi som max.
Re: Fjäder som styr wg
Tar du bara bort slangen till klockan får du ju samma funktion och då styr avgasmottrycket laddtrycket
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10195
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Fjäder som styr wg
wastegaten var ju avgastrycksstyrd på första saabarna.
så det är jussom inget nytt under solen
så det är jussom inget nytt under solen
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Fjäder som styr wg
Steve: Det blir avsevärt mer än 5 psi då. Hur mycket kan nån annan fylla i.
Informationen får mig att fundera. Kan en extra yttre fjäder hjälpa min smart? Kommer det bli samma laddtryck med extra fjäder? Eller ett enkelt sätt att höja?
Mer info om Saaben. Fram med all teori.
Informationen får mig att fundera. Kan en extra yttre fjäder hjälpa min smart? Kommer det bli samma laddtryck med extra fjäder? Eller ett enkelt sätt att höja?
Mer info om Saaben. Fram med all teori.
Re: Fjäder som styr wg
Hur ska nån veta hur kraftig fjäder du använt? Sitter ju en fjäder i wastegateklockan också så ja, det blir samma sak
Sätter du en extra fjäder på wastegatearmen blir det som att ha en kraftigare fjäder i klockan och då blir det högre laddtryck(för det mesta, beroende på andra faktorer)
Sätter du en extra fjäder på wastegatearmen blir det som att ha en kraftigare fjäder i klockan och då blir det högre laddtryck(för det mesta, beroende på andra faktorer)
Re: Fjäder som styr wg
Steve: det handlar om två bilar. BMW¨n har bara en svag fjäder från en skrivbordslampa. Och jag vill höra teoretikerna beskriva vad som händer.
SMARTen har normal wg med tryckslang. Där fjädern känns svag. 1 finger rubbar den lätt. Kommer att testa extrafjäder i senhöst. vinterbil . Får jag upp den med 3 PSI kan det räcka.
SMARTen har normal wg med tryckslang. Där fjädern känns svag. 1 finger rubbar den lätt. Kommer att testa extrafjäder i senhöst. vinterbil . Får jag upp den med 3 PSI kan det räcka.
Re: Fjäder som styr wg
Vad i händelseförloppet är oklart?
Re: Fjäder som styr wg
Jag vill jämföra teoretikers åsikter med mina praktiska. På BMW motorn. Och även teori och praktik på den nämnda SAAB motorn. Årtal på SAABen?
Effekt? Karaktär? Jag väntar med mina praktiska erfarenheter tills det kommer teoretiska här.
När släpper fjädern i ett SAAB 9000T agg? Typ max boost.
Effekt? Karaktär? Jag väntar med mina praktiska erfarenheter tills det kommer teoretiska här.
När släpper fjädern i ett SAAB 9000T agg? Typ max boost.
Re: Fjäder som styr wg
Hade en 99:a från -80
Bild snodd/länkad från SAAB-klubben... (Hua!)
Under alu-hatten på WGn satt en fjäder har jag för mig och ett svindyrt membran som inte riktigt tålde värmen...
Styrd med tryck från grenröret, och när membranet sprack fick man en del högre tryck... och om man byglade tryckvakten så spikade det rätt ordentligt!
Då fick man släppa av lite på pedalen...
Karaktär? ="ilsk"
145hk orginal
Och varvstoppet satt i rotorn på fördelaren, vilken med fördel kunde bytas mot en "vanlig" utan stopp....
Då varvade den ur "bättre", t.ex när man missade en fullgasväxling!
Bild snodd/länkad från SAAB-klubben... (Hua!)
Under alu-hatten på WGn satt en fjäder har jag för mig och ett svindyrt membran som inte riktigt tålde värmen...
Styrd med tryck från grenröret, och när membranet sprack fick man en del högre tryck... och om man byglade tryckvakten så spikade det rätt ordentligt!
Då fick man släppa av lite på pedalen...
Karaktär? ="ilsk"
145hk orginal
Och varvstoppet satt i rotorn på fördelaren, vilken med fördel kunde bytas mot en "vanlig" utan stopp....
Då varvade den ur "bättre", t.ex när man missade en fullgasväxling!
Re: Fjäder som styr wg
Det som vanligvis hender på en bensinmotor er at man får maksimal spool up, høyt ladetrykk på lave turtall og lave ladetrykk på høye turtall.
Når man kjører på høye turtall med lite gasspådrag så kjører man med ett voldsomt ladetrykk i intercooleren. En dårlig løsning på alle andre motorer enn Diesel uten gasspjeld.
Re: Fjäder som styr wg
Hur blir laddtryckskurvan i mitt fall...